Beräknar fram switching frequency för PFC-krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stenberg2018
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 mars 2018, 13:24:30

Beräknar fram switching frequency för PFC-krets

Inlägg av Stenberg2018 »

Hej,

Jag undrar om någon vet hur man beräknar fram 'switching frequency' för PFC-krets. Är i valet och kvalet med att välja endera en 'Boost PFC' eller en 'Totem-pole Bridgeless PFC', så fram tills att ett val görs behöver jag räkna på båda. Undrar även hur jag kan beräkna fram ett spänningsområde efter diodbryggan tex: U(dc)=85V-260V, (med andra ord Vin till PFC'n).

Informationen jag har förtillfället är input till ac/dc-omvandlaren: Pin= 920W, Iin=4A, f=50Hz, Vin(ac)=230V

Slutmålet är att beräkna fram värden på komponenterna (D, L, Switch) samt även förlusterna för de olika PFC-kretsarna.

En överblick: "vägguttag - emi filter - diod brygga - PFC - dcdc omvandlare - batteri"

Tack på förhand!

//Stenberg
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Beräknar fram switching frequency för PFC-krets

Inlägg av psynoise »

Hej,

Tre viktiga parametrar för switchfrekvens är storlek, EMC-krav och verkningsgrad.

Lägre switchfrekvens ger lägre switchförluster men större komponenter. Vidare kan det vara fördelaktigt att lägga switchfrekvensen under EMC-kraven.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Beräknar fram switching frequency för PFC-krets

Inlägg av xxargs »

håll dig uppdaterade på EMC-kraven - har för mig att man mäter på radierad emission även under 30 MHz numera - förut så mätte man bara på ledningsbundet.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Beräknar fram switching frequency för PFC-krets

Inlägg av alexanderson »

Vid en switchfrekvens på över 67 kHz är det brukligt att linda induktorn med litztråd(ökad kostnad).
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Beräknar fram switching frequency för PFC-krets

Inlägg av alexanderson »

På nätet finns en sida "PFC boost converter design guide".
Här visas hur man designar en PFC för 1200W med 100kHz switchfrekvens.
Stenberg2018
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 mars 2018, 13:24:30

Re: Beräknar fram switching frequency för PFC-krets

Inlägg av Stenberg2018 »

Tack för svaren!

Använde mig utav guiden"PFC boost converter design guide", och får använda litztråd. Angående EMC-krav får jag nog läsa på lite.
Skriv svar