Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

IMG_3458.jpg
Lovade en av mina vänner att byta kolen i en startmotor som hör till en veteranbil han renoverar. Det är en citroen -53 med 6 volts system. Trodde det skulle bli enkelt men när jag öppnar den ser jag att någon tidigare vandaliserat startmotorn genom att klippa bort två av de fyra kolen.

På bilden syns att de två kol som finns kvar är anslutna till chassiet så jag antar att det två tomma hållarna skall anslutas till fältlindninarna. Nu till frågan hur gör jag? Var och hur ansluter jag dom? Antar att det är dubbla kol pga hanteringen av höga strömmar i sexvoltsystemet samt att placeringen är kinkig. Spelar det nån roll hur eller är det ok att bara löda fast dem till varsin fältlindning?

Med vänlig hälsning, // Karl B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av kilimanjaro 22 mars 2018, 14:30:35, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av xxargs »

tycker det ser rätt vandaliserad även till anslutningarna för statorn... massa klippmärken av tänger mm...

är det 2 eller 4 poler på statorn i motorn - är det bara 2 poler så skall det förmodligen också bara ha två borstar medans är det 4-poligt stator och då behöver 4 borstar.

Vet du om startmotorn är original i alla sina delar eller om det är hopplock från flera olika startmotorer i försök att få en fungerande - kollektorn på rotorn såg väldigt fräsch given ur fotografivinkeln sett och antingen svarvad eller att rotorn är närmast ny och motsvar inte alls slitaget på kolen IMHO.

därav varför jag misstänker hopplock av fler olika startmotorer med olika konfigurationer
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av mrfrenzy »

Kan det vara ett påbörjat försök av konvertering till 12V?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av Platis »

Här är en annan bild om det kan vara till nån hjälp!
Starter.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av kilimanjaro »

Stort Tack för input, har noll koll på vad som hänt tidigare med den här mojängen men det är sannolikt en originaldel med på börjat byte av slitna kol men jag tror inte utan att veta om den är ombyggd för 12 volt. Bilelektronik är inte min grej heller så jag vet i princip inget om sånt här men ägaren är en utomordentligt skicklig tapetserare som jag har haft stor nytta av i mina egna renoveringsprojekt av hojar och snöskotrar mm genom arbetsbyten så jag är mån om att fixa det här.
När jag kollar bilden (och verkligheten) finn eg bara två ställen att löda fast de återstående kolen och precis som konstaterats syns det att någon varit framme med avbitaren. Frågan är om jag bara kan försöka få fast de nya kolen på dessa ställen och om det kan det spela nån roll i vilken ordning? Tror ju inte det eftersom båda kolen som finns kvar är anslutna till jord (minus) men som sagt jag är ovan vid 6 volts bilelektronik och sabbar ogärna den här reliken från svunnen tid.

Med vänlig hälsning, Karl B.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av kilimanjaro »

Platis skrev:Här är en annan bild om det kan vara till nån hjälp!
Starter.pdf
Den här bilden överensstämmer med mojängen men det framgår inte hur man ansluter kolen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad finns det för möjlighet att komma över en fungerande för att jämföra!
Det finns väl en veteranbilsklubb för just cittror!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av xxargs »

Hur ser det ut inne där rotorn snurrar - är det två eller fyra poler på fältmagneterna??, att koppla om för två kol för 4 poler på statorn är närmast idiotiskt eftersom det är magnetflöde som räknas om man vill ha moment och med 2 kol har man i princip stympat halva motorns i dragkraft om man har 4 poler på statorn. - mer ström ger inte speciellt mycket mer kraft om järnkärnorna i rotor och stator gått in i mättnad en axel medans den andre är knappt nyttjad.


Skall man koppla om en 6V startmotor till 12 V startmotor utan att linda om så skall man snarare seriekoppla både statorn och rotorn och se till att kol-arragemangen är utförda så att bara en av kolen blir jordade och resten flytande om inte jordningen görs på statorsidan...

annars vid 6 Volt låter man båda drivas parallellt (för magnetfält i kors genom rotorn) för att nyttja så mycket av järnet det går i rotorn för maximal moment
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av Glenn »

Ofta skiter man ju i det och kör bara 6V-startmotorn på 12V, brukar funka.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av kilimanjaro »

Tänker jag rätt när jag tror att de två kolen som inte finns på plats skall anslutas till den större bygeln som kopplar statorn? Den mindre bygeln kopplar plus och de två befintliga kolen kopplar minus via jorden. På min skiss vill jag ansluta de kol som saknas till bygeln som är det långa övre strecket och på bilden till den längre, nedre bygeln.
Alltså ström kommer att flyta från minus (jord) via de jordade kolen och som via rotorns kollektor sluter via nya kol till statorn och slutligen skapar sluten krets med stator och rotorlindning i serie till plus.

Med vänlig hälsning, // Karl B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av xxargs »

ok - det är 4-poler i statorn - då skall du ha 4 kol också - att bara mata på 2 kol så har du mer eller mindre halverat motorns moment i start...
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av cittra49 »

Ring Ulf stålnacke, han kan säkert hjälpa dig med kol också, en trevlig karl. Köpte en del grejer av han :)

http://www.stalnackes.com/
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Behöver hjälp att placera kolen i en startmotor veteranb

Inlägg av baron3d »

kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

Tack alla för input, problemet är ur världen och den snurrar igen. Själv fick jag en repetition av lektionen om likströmsmotorer. Det är inte så vanligt att grova sexvoltare hamnar på arbetsbänken så det var nyttigt.

Med vänlig hälsning, // Karl B.
Skriv svar