Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Inlägg av arvidb »

Så vad var lösningen?
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

Njae lösning och lösning, frågan var hur kolen skulle anslutas. Efter lite klurande över en skiss på ritblocket hur statorn är kopplad stod det ganska klart hur och var de två lösa borstarna skulle sitta. Men för att vara säker kontaktade jag en tidigare ägare (pensionär nu) till en bilelfirma och han vidimerade att jag tänkte rätt. Med det i ryggen var det bara att ansluta borstarna. Tyvärr har jag bara ett klent mcbatteri i sexvoltsutförande så provkörningen varade bara i ett tiotal sekunder innan batteriet tog slut.

Med vänlig hälsning,/ Karl B.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Inlägg av Platis »

Kul du fick ordning på den! :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Inlägg av TomasL »

Och nu vill vi naturligtvis veta Hur du kopplade det hela.
Med Schema osv.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

Rotorn har ett stort antal lindningar eller vad man nu ska kalla dem, har inte räknat och kollat hur många grader in och ut (via kolborstarna) är förskjutna men eftersom det är fyra statorlinöningar gissar jag på 90 grader. Funktionen blir att två motstående statorlindningar via kolborstarna kopplas i serie med en rotorlindning genom rotorns kollektor och på så vis bildas växlande magnetfält som får rotorn att snurra.

Alltså de båda kolborstarna som saknades kopplade jag till den långa bygeln på bilden av statorn, den kortare bygeln är direkt ansluten till plus och två av kolborstarna är ju direkt kopplade till minus via chassiet.

Tack igen för intresset och rätta mig gärna om jag tänker fel // Karl B.

Ps jag vet inte hur jag bäst ritar ett schema men jag skall prova, har inte satt ut polariteterna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Inlägg av arvidb »

Ok, så motorn behövde fyra kol för att fungera alltså? Snyggt jobbat att få igång den!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Inlägg av Teknikern »

Nästan alla startmotorer har 4 kol oavsett i vilket fordon dom sitter, ska man starta ett fordon som är "trögt" pga. kyla tex så kör man med dubbla spänningen MEN då måste man hålla nyckeln kvar tills kompisen satt dit och tagit bort startkabeln så startmotorn tar det mesta av extraströmmen annars bränner man alla lampor som finns. Det där är ett gammalt militärt tjyvknep, försök starta nåt som stått kallt en vecka i minus 35 grader utan värme,,,,,,,,,det funkar sällan men med ett extra "tryck" från startkärran så brakar det mesta igång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp att placera kolen i en startmotor veteranbil. LÖST

Inlägg av mrfrenzy »

Teknikern, det där är ett jättebra knep på bilar med förgasare, bränslepumpen snurrar snabbare och startmotorn likaså.

Det är dock inte så bra om man har en bil som är såpass "ny" att den har bränsleinsprutning. Det finns många enheter i bilen som kan gå sönder när spänningen börjar närma sig 20V.

På en sådan bil är det bättre med en "elektronisk startkärra". Den håller 14.7V både när startmotorn snurrar och står still.
Har man inte en sådan dyr apparat kan man alltid använda motorvärmare om den så går på el eller ved.
Skriv svar