Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.35 2018-04-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 16.03 2018-03-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2543
Ort: Stockholm
Så vad var lösningen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.39 2018-03-22 
EF Sponsor

Blev medlem: 19.55 2008-07-19
Inlägg: 156
Ort: Timrå
Njae lösning och lösning, frågan var hur kolen skulle anslutas. Efter lite klurande över en skiss på ritblocket hur statorn är kopplad stod det ganska klart hur och var de två lösa borstarna skulle sitta. Men för att vara säker kontaktade jag en tidigare ägare (pensionär nu) till en bilelfirma och han vidimerade att jag tänkte rätt. Med det i ryggen var det bara att ansluta borstarna. Tyvärr har jag bara ett klent mcbatteri i sexvoltsutförande så provkörningen varade bara i ett tiotal sekunder innan batteriet tog slut.

Med vänlig hälsning,/ Karl B.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.00 2018-03-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.19 2009-11-24
Inlägg: 1576
Ort: Ljungby
Kul du fick ordning på den! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.08 2018-03-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 28747
Ort: Borås
Och nu vill vi naturligtvis veta Hur du kopplade det hela.
Med Schema osv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.39 2018-03-22 
EF Sponsor

Blev medlem: 19.55 2008-07-19
Inlägg: 156
Ort: Timrå
Rotorn har ett stort antal lindningar eller vad man nu ska kalla dem, har inte räknat och kollat hur många grader in och ut (via kolborstarna) är förskjutna men eftersom det är fyra statorlinöningar gissar jag på 90 grader. Funktionen blir att två motstående statorlindningar via kolborstarna kopplas i serie med en rotorlindning genom rotorns kollektor och på så vis bildas växlande magnetfält som får rotorn att snurra.

Alltså de båda kolborstarna som saknades kopplade jag till den långa bygeln på bilden av statorn, den kortare bygeln är direkt ansluten till plus och två av kolborstarna är ju direkt kopplade till minus via chassiet.

Tack igen för intresset och rätta mig gärna om jag tänker fel // Karl B.

Ps jag vet inte hur jag bäst ritar ett schema men jag skall prova, har inte satt ut polariteterna.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.31 2018-03-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2543
Ort: Stockholm
Ok, så motorn behövde fyra kol för att fungera alltså? Snyggt jobbat att få igång den!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.23 2018-03-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.09 2007-06-29
Inlägg: 1147
Ort: Sköldinge
Nästan alla startmotorer har 4 kol oavsett i vilket fordon dom sitter, ska man starta ett fordon som är "trögt" pga. kyla tex så kör man med dubbla spänningen MEN då måste man hålla nyckeln kvar tills kompisen satt dit och tagit bort startkabeln så startmotorn tar det mesta av extraströmmen annars bränner man alla lampor som finns. Det där är ett gammalt militärt tjyvknep, försök starta nåt som stått kallt en vecka i minus 35 grader utan värme,,,,,,,,,det funkar sällan men med ett extra "tryck" från startkärran så brakar det mesta igång.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.29 2018-03-23 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 8321
Teknikern, det där är ett jättebra knep på bilar med förgasare, bränslepumpen snurrar snabbare och startmotorn likaså.

Det är dock inte så bra om man har en bil som är såpass "ny" att den har bränsleinsprutning. Det finns många enheter i bilen som kan gå sönder när spänningen börjar närma sig 20V.

På en sådan bil är det bättre med en "elektronisk startkärra". Den håller 14.7V både när startmotorn snurrar och står still.
Har man inte en sådan dyr apparat kan man alltid använda motorvärmare om den så går på el eller ved.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010