Livsfarliga Elprylar 2017

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av lond »

Men hur många framkallar livsfara genom att tex börja brinna?

/// Marcus
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av TomasL »

Förmodligen något 10-tal per år eller så, gissar jag.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av peolah »

TomasL skrev:
Men - herregud , har inte Kineserna ens vett att kolla att den enda viktiga GulGröna är dragen rätt!?
Hur vet du att den var tillverkad i Kina, och inte här i landet?
Eftersom sladdstället kommer från en Kinatillverkad "150 W CO2-Laser" troligen enligt kunden. Är en speciell variant med en mutter för någon typ av distans-avlastning vid hontaget. Att den skulle vara tillverkad i Sverige eller EU enligt gällande lagar om kvalitetskontroll anser jag helt osannolik. Men, att peka ut Kina som dåligt i allmänhet är väl fel. Men är väl mina erfarenheter av Kina med "Blacktoppade" ic-kretsar och nu detta som får mig väldigt skeptsik till att använda något från Kina eller Korea mfl. Jag klippte "destruerade" sladdstället, men finns kvar hos kunden. Jag kan ta en bild på den när jag besöker kunden igen i nästa vecka.

För information fanns även en apparatsladd enligt nedan(rätt kopplad) mellan dator och skärm, datorn startade inte och när skärmen kopplades in så gick 10A i elcentralen. Fasen har ju gått till skärmens PE och sedan tillbaka via HDMI'ns Jord som var fas på datorn. Hade kunden lutat sig mot CNC ram och tagit på datorns chassi innan han kopplade in anslutningen till skärmen hade det lätt kunnat slutat illa.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 2-m-p67001
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av breflabb »

Håller med om fullständigt.Begriper bara inte varför Tomas,Lillahuset
förminskar och påstår att farorna knappt existerar.Men så kommer riktiga
hantverkare efter en tid o upptäcker sådana idiot o livsfarliga kopplingar.
EN död eller skadad person är en förmycket. Sen kan man jämföra med vad man vill hit o dit.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av peolah »

@Breflabb

Precis, jag förstår inte deras inställning här.

Sedan angående sladdstället så kan det ju inte vara som kunden säger heller att sladden suttit där i x antal år. Vilken apparat blir nöjd med nolla och jord på nätintaget! :shock:

Men så här i efterhand är jag like smått arg/irriterad - ett sådant här tillverkningsfel får INTE inträffa. Jag satt med datorn och provade själv
innan jag upttäckte felet. Det kunde varit jag som strukit med. Det är bara att mäta resistansen i händer och räkna, 10 ma och man fastnar!

Är det någon här som har koll på hur många elektriker som dog under Gudrun, pga kunder kopplade in egna elverk på nätet.
Det var ett antal iaf, och antalet billiga laddare mm som brinner och orsakar skador är mer än TomasL eller Lillahuset verkar tro!

Edit: Bortagning av bildlänkar
Senast redigerad av peolah 23 mars 2018, 12:43:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av Glenn »

peolah skrev: Är det någon här som har koll på hur många elektriker som dog under Gudrun, pga kunder kopplade in egna elverk på nätet. Det var ett antal iaf
Det var väl "bara" 11 personer som dog totalt, och ingen av dessa var afaik elektriker, jag vet att jag läst en lista nån gång och det var ju allt från nåt självmord till trafikolyckor, men ingen elektriker vad jag kan minnas.

Sen ska man ju komma ihåg att under uppröjningsarbetet så arbetade väldigt många med eldistribution som normalt sett inte gör det, allt från "vanliga" elektriker till inhyrda från grannländer till krigsutbildad personal som inkallades.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av TomasL »

Nja, då har du missuppfattat mig, jag förminskar inte problemet, dock är det inte så stort som massmedia vill påskina.
Enligt MSB så sker det runt 600 el-relaterade bränder per år i Sverige.
Den absolut största orsaken är torrkokning och liknande, näst största är Hemmapularens El-installationer (Vilket har ökat markant, och det får vi väll skylla Timell mfl på), därefter elinstallationer utförda av icke-behöriga utländska "Installatörer", Bränder orsakade av undermålig elektronisk utrustning handlar om några enstaka per år.

Och som sagt, väldigt få skadas av detta, de som avlider är ofta sådana som får Darwins pris.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av peolah »

Men 600 är ju lite mer än 0

Att sedan du nämner Darwins pris är ju riktigt snällt av dig. Var ju en Kinesisk tjej som dog i sömnen av en laddares som iofs var
en billig kinesisk nätkabel som tjejen lindat med eltejp, tycker du hon som 13 - 14 årig skall utnämnas postumt till Darwins pris.

:tumner:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av lillahuset »

breflabb: Jag bara efterlyser lite balans. Det finns många andra saker som samhället kanske borde lägga energi på.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av breflabb »

Men det är fortvarande EN DÖD EN FÖR MYCKET.
Vi kan munhuggas här hur mycket som helst, men för dom familjer som drabbas är en
katastrof rent mentalt,att förlora en anhörig pga slarv.
Man kan aldrig snacka för mycket när det gäller säkerhet,oberoende om det är
en dum robot eller någon annan som har slarvat.
Sen ogillar jag korthuggen fråga "vad menar du"
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av Olle61 »

Konstigt egentligen att torrkokning räknas som "elbrand" det borde falla under "mänskliga fel", eller liknande.
Om man ville göra något drastiskt för att minska antalet bränder så skulle man lagstifta om spisvakt och brandvarnare, det skulle göra stor skillnad.

Elfordon på laddning är ett ökande problem:
http://www.elinstallatoren.se/innehall/ ... r-brander/
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av peolah »

@lillahuset
Håller med dig, men information om risker tar ju inte mycket tid och kostar något. Att medierna skrämmer folk att inte ha sina laddare igång över natten
är för mig inget negativt, snarare en väckarklocka för ovetande om faror som tex den med tjejen som dog i sömnen av en trasig elsladd. Även om det inte
händer något sådant i Sverige är det bra för speciellt barn och ungdomar att vara medveten om riskerna som faktiskt finns.

Precis som breflabb säger 1 död är en för mycket, och det knappast tal om folk som är mindre intelligenta som råkar ut för det, snarast en mängd olyckliga omständigheter.

@Glenn
Kan vara som du säger, det var en kollega/elektriker som sa att några avlidet till följd att traktor-generatorer var tillllförda på elnätet.
Men har du sett en rapport om detta, så är det väl ett felaktigt rykte. Ingen jag kan bekräfta, så där har du säkert rätt.

Nog pratat om detta
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av TomasL »

peolah skrev:Men 600 är ju lite mer än 0

Att sedan du nämner Darwins pris är ju riktigt snällt av dig. Var ju en Kinesisk tjej som dog i sömnen av en laddares som iofs var
en billig kinesisk nätkabel som tjejen lindat med eltejp, tycker du hon som 13 - 14 årig skall utnämnas postumt till Darwins pris.

:tumner:
Knappast någon 13-årig flicka som avlidit i Sverige.
De två som avlidit i Sverige de senaste åren (Enligt MSB):
En letade mask med järnspett och 230V, dvs Darwins Pris,
Samt en som klättrade upp i en kraftledningsstolpe, också Darwins pris.

600 st ja, men närmare 50% beror på torrkokning, 30-40% Ful-el hemma.

Och ja Torrkokning klassas som Elbrand i statistiken, eller som det hetere officiellt EL-Relaterade bränder.
Där ingår också bränder orsakade av Statisk elektricitet, åsknedslag mm.

En stor del av de elrelaterade bränderna och olyckorna kan förhindras om GDSaren slutar spika kabel mm hemma.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av RDX* »

peolah>Enligt Elsäkerhetsverket dog ingen elektriker under 2005 (Gudrun).

https://www.elsakerhetsverket.se/global ... _hit.pos=5

Men jag fick höra om en incident med generatordrift efter en storm, under en elsäkerhetsutbildning. Jag har för mig att det var under Gudrun, men jag minns inte om utbildaren sa att det var ett dödsfall eller bara en olycka utan dödlig utgång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av lillahuset »

Jordar man inte ledningarna när man jobbar med kraftledningar?
Det gjorde vi alltid när jag sommarjobbade på Sandvik i början av sjuttiotalet.
Skriv svar