Livsfarliga Elprylar 2017

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av peolah »

@TomasL

Jag pratar såklart inte om dessa Darvin aspiranterna - idioterna som letar mask med 230v AC ombyggda spadar eller klättrar på tågvagnar, kopparstölds-olyckor mm. Hur kunde du tro det!? :wink:

Men, det var bla en Snickare och en Elektriker som dog 2014 tror jag..

Kanske du klassar dom som Darvin, men det gör definitivt inte jag. Som alla arbetsplatsolyckor är det ofta slarv, och ogenomtänkta handlingar vid dessa olyckor.
Men alla kan ju ha en dålig dag, även du Tomas. Tex på min sons pratikplats i Julas, fick handledaren till honom ström i en central han trodde han frånskillt,
han skyllde på den som gjort en ändring innan utan dokumentation för centralen. Visst handledaren idioförklarade jag
när min son berättade det. Men, ALLA kan ha en dålig dag och glömma säkerhetstänket..

Hittade info på nätet,

https://www.byggahus.se/el/person-omkom ... forra-aret

Snickaren skalade en kabel och dog av strömgenomgång, elektrikern dog i anslutning till en central med strömgenomgång.

Ett dödsfall inträffade då en snickare som höll på med ett husbygge fick strömgenomgång då han skulle förbereda för elektrikern som skulle komma nästa dag. Ett flexrör i den infällda installationen hade lossnat ur en skarvmuff när elektrikern hade dragit ur FK-trådarna. Snickaren ville vara hjälpsam och drog in trådarna i röret innan han återställde väggen. När han avsilolerade FK-trådarna med sin morakniv fick han strömgenomgång från hand till hand då trådarna var spänningsförande.

2014 omkom även en 48-årig servicetekniker då han utsattes för strömgenomgång då han skulle skruva fast ett filter till en vattenkyl och kom i kontakt med spänningsförande el i ett uttag.
Senast redigerad av peolah 22 mars 2018, 12:52:12, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av TomasL »

Båda dessa fallen har inget att göra med livsfarliga elprodukter utan snarare brist på kompetens eller ren otur, inget av dessa går det att skydda sig mot.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av peolah »

Detta leder ingen vart Tomas,

Handledaren som fick ström är en van Industrielektriker med som jobbar på en extremt stor verksamhet. Jag kan inte nämna exakt vad
men det finns reservkraftsaggregat med dieselbåt-motorer och är statligt. Så denna handledaren är definitivt inte okunnig.

Du får acceptera att även folk med kunskap kan göra fel utan att få Darvin pris..

Klantigt eller otur spelar ingen roll, är så respektlöst av dig att bolla Darvin utmärkelse hit och dit..

Nej, nu loggar jag av från EF

Jag har inte ambitioner att försvara det jag vill få fram och hela tiden få meningslösa argumentationer tillbaka..

JAG måste arbeta nu, och en del av det är att skydda andra från strömgenomgång !
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av TomasL »

Jo, alla kan göra misstag, men det var liksom inte det tråden handlar om, utan farliga elprodukter, och då dök frågan upp, hur många olyckor orsakar dessa elprodukter, svaret är knappast några alls.
Så det handlar om att få lite sans på debatten. Naturligtvis skall alla farliga produkter bort från "Hyllan", därom råder ingen tvekan.
MEN, det sker knappt några olyckor alls med dessa produkter, däremot sker det naturligtvis olyckor på andra sätt, som inte har med produkterna i sig att göra.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av maha »

Det här handlar inte om någon speciell produkt och lyckligtvis händer inte detta speciellt ofta men man ska ogärna ha XLR-hanar och C7-apparatintag på samma bakpanel. Men det finns t.ex. mixerbord som har det. Kul när man utan att se känner sig fram för att koppla in elkabel och vips kör man in 230 V på Main Out på mixerbordet... Men som sagt, ovanligt är det! Och fascinerande hur bra den passar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av breflabb »

Du Tomas, vänder kappan efter vinden hela tiden.Hur orkar du?
Det finns en hel del kunnigt folk på detta forum men som är lite mer ödmjuka
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av TomasL »

Öh, nej vad har du fått det ifrån.
Farliga elprodukter skall naturligtvis bort, har aldrig sagt något annat, någonsin, nån gång.
Att det sker väldigt få olyckor med farliga elprodukter är rena fakta inget annat, att sedan kvällspressen vill få det till något annat är en helt annan sak.

Personer utan kännedom skall inte pyssla med Nätspänning, är något jag propagerat för rätt länge här, ofta med kompakt motstånd från GDSare här på forumet som är av åsikten att man skall få göra vad som helst.

Att allting inte nödvändigtvis behöver skyddsjordas är också rena fakta, och har inget med åsikter att göra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av Glenn »

Det har ju förvisso även presenterats statistik på att det sker väldigt få olyckor orsakade av hemmapul.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av TomasL »

Nja, det är väl en sanning med modifikation, enligt MSB så är runt 20-30% av alla el-relaterade bränder orsakade av hemmapul, typ, dvs något hundratal per år.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av Glenn »

Har du nån länk ? ..För det var ju nånstans det visade sej att det gällde felaktiga installationer och inte specifikt hemmapul, vilket är stor skillnad.

Det finns mycket inkompetenta yrkesmän också..
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av rikkitikkitavi »

Mån får sätta det i relation mot hur många som orsakas av behöriga som slarvar, osv.

Eller dåligt underhållna elanläggningar, något som är fastighetsägarens ansvar.

Mig veterligen saknas fakta på hur många bränder som orsakas av obehöriga installationer.
Det är ganska enkelt också att inse, eftersom det i efterhand är svårt att se vem som gjort en installation.
Ellet hur den skötts.

Att den varit dålig , och genom överhettning orsakat brand är tydligt.

För övrigt är vanligaste branden felaktigt installerade halogenspottar, och om dessa drivs av en SELV trafo och är under 200VA per kedja är det inte behörighetskrävande. Det finns inget in behörigheten som säkerställer att en sådan installation blir rätt heller utom på 230 VAC sidan.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av Platis »

Jo fast det är ju inte riktigt elrelaterat egentligen utan beror på bristande avstånd till brännbart bakom spottarna! :humm:

Mörkertalet är nog väldigt stort när det gäller elbränder eller början till, då dom flesta nog upptäcks i tid som tur är ! Jag tror inte jag själv skulle anmäla till elsäkerhetsverket om en mobilladdare brann upp så länge som omgivningen klarar sig dvs så länge jag inte har några försäkringsanspråk!
rikkitikkitavi skrev:Mån får sätta det i relation mot hur många som orsakas av behöriga som slarvar, osv.

Eller dåligt underhållna elanläggningar, något som är fastighetsägarens ansvar.

Mig veterligen saknas fakta på hur många bränder som orsakas av obehöriga installationer.
Det är ganska enkelt också att inse, eftersom det i efterhand är svårt att se vem som gjort en installation.
Ellet hur den skötts.
Skulle behövas obligatorisk besiktning vart 10år eller nåt sånt! :vissla:
Helt vansinniga elinstallationer som kan existera ett halvt sekel eller mer och genom flera ägare, nån slags koll behövs! Vet inte hur det funkar idag vid husköp osv om det görs nån obligatorisk "elbesiktning" ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av TomasL »

Elbesiktning är väl upp till köparen, liksom all övrig besiktning, egentligen.
Det var väl en tråd härom dagen om en värmepump som brann upp pga ett felkopplat vägguttag.
Tyvärr är det väl så att man enbart koncentrerar sig på fukt och liknande vid normala besiktningar, eftersom det är det som besiktningsmannen har kunskap om.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av Platis »

Man tycker ju att detta borde ligga i försäkringsbolagens intresse!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av TomasL »

Ja det gör det, är det felaktigt gjort, så är det inte säkert att man får någon ersättning.
Skriv svar