Elmotor står helt still och vibrerar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anders1975
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mars 2018, 17:03:44

Elmotor står helt still och vibrerar

Inlägg av anders1975 »

En mindre enfas 230V elmotor har jag kanske lyckats förstöra. Den fungerade nyligen fint, men jag bände och drog lite i längsled i axeln (för att få fläkten att flytta sig en millimeter så den skulle sluta gnissla mot kåpan).
Den snurrar fortfarande lätt när man vrider den för hand, men när strömmen slås på står den bara och vibrerar. Jag har provat ett antal gånger.
Efter en timmas paus, och efter att ha flyttat motorn en liten bit, så går den helt plötsligt som vanligt. Kan det varit tillfällig överhettning, eller något som är glapp? Vad kan vara fel och hur kan man laga det?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Elmotor står helt still och vibrerar

Inlägg av YD1150 »

Finns det en start/driftkondensator på motorn? Utan den inkopplad (eller fel på den) så blir det som du beskriver.
Står motorn still och brummar så stäng av strömmen för annars kan lindningarna brinna upp inom några minuter.
anders1975
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mars 2018, 17:03:44

Re: Elmotor står helt still och vibrerar

Inlägg av anders1975 »

Tror det kan vara att ena axellagret sitter i kåpan jag lossade och bände i, så att axeln försköts i sidled och roterande delar kom i kontakt med varandra inne i motorn. Handhavandefel vid reparation. Efter att ha skruvat fast kåpan igen fungerar allt fint.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Elmotor står helt still och vibrerar

Inlägg av Elman »

Gissar till pelletsbrännare typ.
min fläkt hade sammaproblem.
Kommer rotorn axeln fel i magnetfältet börjar den inte rotera
Prova flytta den med koppar/nylon brickan rätt i fältet bara lossa/ skruva lager hållaren .
Räcker med 1/10mm fel i sidled..
Länkar till min typ.
https://www.google.se/search?q=fläkt+mo ... hhW7q-XbVM:
Skriv svar