Trefas i USA och Europa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av TomasL »

Gäller inte EN61558 enbart för transformatorer, detta är en switchad nätdel.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av grottan »

Ett alternativ för att skapa en neutralpunkt i maskinen är att du använder en personskyddsautomat som avsäkring till matningsdonet. Kräver ju dock att maskinen är ansluten till ett TN-C system så det kan vara begränsande.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av breflabb »

Har du tänkt på att säkerhetskraven är fruktansvärt hårda i USA.
Få något godkänt i det landet är ganska kostsamt och tidskrävande.
Dessutom om det skulle hända en olycka eller skada då är man riktigt TORSK.
Men du kanske är medveten om det
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av Olle61 »

Kommer du att kunna använda samma motor för alla spänningar och frekvenser? Varvtalet skiljer ju med frekvensen. För USA-marknaden måste du nog ha speciell godkänd kabel och kopplingstråd. Du kanske skall sikta på en USA- och en europavariant. Då kan du ha en billigare nätdel i europavarianten.
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

TomasL skrev:Gäller inte EN61558 enbart för transformatorer, detta är en switchad nätdel.
TomasL: det verkar som det är samma.
Om jag kollar på en annan nätdel från mean well så står det angivet att den uppfyller det kravet (EN61558). se länk (dock klarar denna inte mer än 264vac)
http://www.meanwell.com/webapp/product/ ... rod=HDR-15#
grottan skrev:Ett alternativ för att skapa en neutralpunkt i maskinen är att du använder en personskyddsautomat som avsäkring till matningsdonet. Kräver ju dock att maskinen är ansluten till ett TN-C system så det kan vara begränsande.
grottan: okej, det där måste jag kolla upp och sätta mig in i. Tack för rådet. :)
breflabb skrev:Har du tänkt på att säkerhetskraven är fruktansvärt hårda i USA.
Få något godkänt i det landet är ganska kostsamt och tidskrävande.
Dessutom om det skulle hända en olycka eller skada då är man riktigt TORSK.
Men du kanske är medveten om det
breflabb: Jo jag har det i åtanke :)
Olle61 skrev:Kommer du att kunna använda samma motor för alla spänningar och frekvenser? Varvtalet skiljer ju med frekvensen. För USA-marknaden måste du nog ha speciell godkänd kabel och kopplingstråd. Du kanske skall sikta på en USA- och en europavariant. Då kan du ha en billigare nätdel i europavarianten.
Olle61: nej blir nog inte samma trefasmotor. och jo du har rätt att det blir en Europa varaint och en USA variant.
men inget som hindrar från att man använder samma nätdel tänkte jag. detta för att få ner komponenter att köpa in.
Men kanske billigare och bättre att ha olika nätdelar för USA och Europa.. jag vet inte.. att ens hitta en billig del som klarar kopplas mellan två faser (400vac)och ger 24v sekundär (och helst DIN) verkar vara svårt nog.... :)

men det hade ju varit trevligt som sagt att få ner komponenterna...men kanske smartare att ha olika komponenter beroende på marknad.. vad tycker ni?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av mrfrenzy »

Förmodligen blir det billigaste att använda ett vanligt 110-240V nätagg.

För dom få kunder som saknar nolla i mätningen säljer du som tillbehör en liten trafo 400/230 som får plats i skåpet.

Om någon klant kopplar in 400V utan trafo så kommer varistorn lösa ut din manöversäkring.
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

mrfrenzy:
Försöker förstå hur du menar här..
Men om neutralledaren saknas så kommer det bara inte bli någon sluten krets och det kommer inte leda/fungera.
eller?.. När menar du säkringen ska lösas ut då?
säkringen som löses ut menar du du där en dedikerad säkring i maskinen eller husets säkring?


vad tror ni annars om att använda denna?
Verkar vara någon sorts universal transformator.
med lite volym på denna borde man nog få ner priset till ett ganska bra pris.

https://uk.rs-online.com/web/p/din-rail ... s/4197518/

men känns lite gammalt bara att använda transformator.. det är ju så mycket switchat nuförtiden.. vad tycker ni?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av mrfrenzy »

I din maskin sätter du väl antagligen först en huvudbrytare, sedan från den går tre grova kablar till en kontaktor eller frekvensomformare vidare till din trefasmotor.

En klenare kabel går genom en säkring till din elektronik och manöverspänning.

Om någon klant kopplar två faser istället för nolla+fas så kommer varistorn i nätaggregatet göra så att din säkring löser ut.

Jag antar att du har koll på maskindirektiv osv så du uppfyller alla krav innan du börjar sälja din maskin?
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av Olle61 »

qazwsx skrev: men känns lite gammalt bara att använda transformator.. det är ju så mycket switchat nuförtiden.. vad tycker ni?
Vad skall matas av 24V? Om det går bra med AC så är ju trafon OK, om du måste likrikta och stabilisera spänningen blir det ju mera prylar.
Du måste nog berätta mer om applikationen.
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

mrfrenzy skrev:I din maskin sätter du väl antagligen först en huvudbrytare, sedan från den går tre grova kablar till en kontaktor eller frekvensomformare vidare till din trefasmotor.

En klenare kabel går genom en säkring till din elektronik och manöverspänning.

Om någon klant kopplar två faser istället för nolla+fas så kommer varistorn i nätaggregatet göra så att din säkring löser ut.

Jag antar att du har koll på maskindirektiv osv så du uppfyller alla krav innan du börjar sälja din maskin?
nej, jag tänkte en motorskyddsbrytare och sedan direkt till trefasmotorn. borde väl vara ok? (den har överbelastningsskydd, thermiskt skydd, fasbortfallsskydd, kortslutningsskydd inbyggt i motorskyddsbrytaren)
men detta kommer ju vara kopplat in från tillverkningen.. Så varför skulle användare vara där och pilla? kommer vara kopplat från en fas till neutralt i så fall. (om jag inte kör mellan olika faser vilket jag är inne på. men så svårt hitta nätdelar som är billiga och har alla godkännanden och kan köras mellan två faser)
blir väl snarare att man kopplar in maskinen i uttaget och om det då inte finns någon neutralledare borde väl inget hända eftersom man inte har en sluten krets (?). vilket i sig kanske inte är så bra men inte farligt. dvs. ingen säkring borde gå som jag tänker.

Nej, inte jättebra koll på vad som gäller för denna produkt. Kommer behöva läsa på mer.
Eftersom detta inte är mitt område (håller på med lägre spänningar i vanliga fall. mikrokontrollers etc.) så kommer jag behöva få allt granskat externt innan det säljs. Men billigare och snabbare att granska en ritning än att utveckla en produkt.
Senast redigerad av qazwsx 12 mars 2018, 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

Olle61 skrev:
qazwsx skrev: men känns lite gammalt bara att använda transformator.. det är ju så mycket switchat nuförtiden.. vad tycker ni?
Vad skall matas av 24V? Om det går bra med AC så är ju trafon OK, om du måste likrikta och stabilisera spänningen blir det ju mera prylar.
Du måste nog berätta mer om applikationen.

Sekundärsidan är lugn. Här har jag koll på hur allt fungerar och det går bra med AC och DC. finns färdiga komponenter för bägge.
Är mer godkännanden för nätdelen som jag inte har så bra koll på. vilka som det krävs att det står på för att sälja i USA och Europa.

och som sagt om någon hade något bra förslag på nätdel som har godkännanden som krävs och kan köras mellan två faser.. för hittar jag en sådan så är ju problemet löst.
Denna transformator jag länkade till kanske duger. men eftersom jag inte har koll på detta med godkännanden så vet jag inte.
och så kändes det som det borde finnas något modernare med inbyggda säkringar och switchning osv.
Inte en 2 kilos tranformatorklump :lol:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av AndLi »

qazwsx skrev: Men billigare och snabbare att granska en ritning än att utveckla en produkt.
Det är jag fasiken inte säker på, kommer kunna bli många långa timmar i EMC labben för att få papper på att den kan säljas. Och det är olika regler för EU och US. ..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av TomasL »

Ta en 400/230V trafo mellan 2 faser och ett vanligt Mean Well 230V nätdel.
DR24-xx.
Den funkar mellan 85 och 260V.
Du får 230V vid 400V matning och runt 120V vid 230V matning.
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

AndLi skrev:
qazwsx skrev: Men billigare och snabbare att granska en ritning än att utveckla en produkt.
Det är jag fasiken inte säker på, kommer kunna bli många långa timmar i EMC labben för att få papper på att den kan säljas. Och det är olika regler för EU och US. ..
jo men det blir det ju hur som helst... och tar någon annan fram konceptet så har du utvecklingskostnader och inte bara verifieringskostnader
Senast redigerad av qazwsx 13 mars 2018, 22:04:11, redigerad totalt 2 gånger.
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

TomasL skrev:Ta en 400/230V trafo mellan 2 faser och ett vanligt Mean Well 230V nätdel.
DR24-xx.
Den funkar mellan 85 och 260V.
Du får 230V vid 400V matning och runt 120V vid 230V matning.
Lät som en intressant idé.
Förstår jag dig rätt att du menar halvera spänningen med en transformator och sedan köra en nätdel i serie med transformatorn?
och på så sätt går det att använda en nätdel gjord för att användas mellan en fas och neutral mellan två faser som har halverats.. funkar det göra så?
Senast redigerad av qazwsx 13 mars 2018, 22:09:14, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar