Trefas i USA och Europa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

Hej,

jag funderar på att ta fram en produkt (vill inte gå in på vilken ännu) som ska användas tillsammans med en trefas motor.
Styrelektroniken för denna produkt behöver därför få strömförsörjningen med primärsidan på mellan 208 till 460 volt AC och 50/60 Hz (olika trefas nivåer på USA och Europa marknaden)

Min fråga:
Hur gör jag enklast för att få ner dessa olika spänningsnivåer till ett mer hanterbart (och säkert) spänningsintervall? (24 volt AC eller DC gärna)
Jag tänker att primärsidan bör vara mellan två olika faser. Detta eftersom man inte kan veta att det finns en neutralledare i alla trefas system beroende på hur de är kopplat (tänker jag rätt här?).

Är det någon som har någon bra förslag på hur jag löser detta på ett enkelt sätt? Jag har inte sett så många produkter som kan kopplas mellan två olika faser och klarar så brett inspänningsintervall och som är billiga.

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av arvidb »

Vad rör det sig om för effekt?
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

tänkte ha produkten i två versioner. Ena versionen behöver sekundärsidan ca 4 watt och andra på under 70 watt.

Tänkte för övrigt fästa spänningsomvandlaren på en DIN skena. (men det går ju sätta det mesta på ett plåt bracket som har ett DIN skena clip på sig, så det går ju lösa även om spänningsomvandlaren inte är gjort för DIN skena)
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av GFEF »

>sekundärsidan ca 4 watt och andra på under 70 watt.

Med effekter under 100W finns det ingen anledning att fundera på trefasmatning.....
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

Men anledningen till trefasmatningen är p.g.a. att motorn i produkten är en trefasmotor.. det andra (det som ska styras av 24 volt) behöver ju matas av samma sladd som trefasmotorn. annars måste man ju ha en dedikerad sladd till trefasmotorn och en annan dedikerad sladd till det som ska ha 24 volt..

och som sagt så tänker jag att det inte alltid finns neutralledare för alla trefassystem (??) så därför kan man inte ta en av de tre faserna + neutralledare endast. utan kräver matningen mellan två stycken faser.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av arvidb »

Ok, så det är inte motordrivningen du frågar om, utan du vill ha tips om en nätdel, 24 VDC, ca 70 W, som kan drivas på både 208 V/60 Hz och 460 V/50 Hz?
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

ja, jag söker en nätdel.
Dock behöver den klara mellan 208 och 460 vac. 50 och 60 Hz

för att vara mer specifik:
208 vac(60Hz), 240 vac(60Hz), 400vac (50Hz) och 460 vac (60hz) trefas. dvs. tre olika USA trefaser och en europeisk trefas.

kopplat mellan två faser (istället för mellan en fas och en neutralledare). detta eftersom jag inte vet att det alltid kommer finns tillgänglig neutralledare
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av Andy »

Över 260 VAC får nog bli en separat lösning om den ska användas på både 50 och 60Hz.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av arvidb »

MeanWell WDR-120-24? 120 W, 180~550 VAC, 47-63 Hz, DIN-montage.
Finns att köpa här.
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

ja, den såg ju jäkligt nice ut.
men lite dyr kanske..
hade tänkt man borde kunna hitta något på runt 200-300 kr.
men jag kanske är för optimistisk.

Ja, du kanske har rätt Andy. Kanske bättre ha två olika lösningar. en för högre spänning och en för lägre.
går ju eftersom det ska sitta på DIN skena. men hade varit snyggt med en enda nätdel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av TomasL »

Tja, priserna beror ju på volymer, köper du 1kst så får du ett pris, köper du enstaka, så ett annat pris.
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

Ja, ja du har rätt att det kan säkert förhandlas.
Såg på tillverkarens hemsida att man kan köpa dem för 400kr styck om man köper 20 stycken. Kanske går att få ner mer.

så det är definitivt ett starkt alternativ. (tack ArvidB!)
Förutom priset är jag också lite orolig att den byggde på ganska mycket utåt från DIN skenan utifrån lådan jag tänkte ha den i. (ska helst inte vara mer än 105 mm. Ingen dealbreaker, men då måste jag byta låda)

Så jäkligt glad för det alternativet jag fick från ArvidB.
Finns det någon som känner till något annat bra alternativ så tar jag tacksamt emot :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av TomasL »

Modern Elteknik i Göteborg säljer dem också, där köper jag mina MW-prylar.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av Nerre »

Ja det stora problemet här är att det handlar om så hög spänning.

Nätdelar som klarar 100-240 V, 50-60 Hz finns det i princip hur många som helst, men dessa är normalt gjorda för att kopplas mellan fas och nolla.

Om du vill ha en som är avsedd att kopplas fas-fas så kommer den bli dyrare eftersom det är en betydligt ovanligare produkt. Efterfrågan är lägre och då är det inte lika stor konkurrens, vilket gör priserna högre. Konstruktionsmässigt finns det inte så mycket som gör att den skulle bli dyrare att tillverka, men lägre volymer ger alltid högre priser.
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

Re: Trefas i USA och Europa

Inlägg av qazwsx »

Jo precis det är ju lite ovanlig kombination. Därför jag känner mig lite lost på hur jag löser detta.

En annan sak som oroar mig med förslaget jag fick ovan är de godkännande den här.
Jag har hört att det är viktigt att den har EN61558 godkännande. Ser att denna inte har det.

Känns som det måste finnas andra produkter som använder trefas och säljs i usa och Europa. Undrar hur de löser detta..
Skriv svar