Tyristorstyrning till poolvärmare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Melle
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 mars 2018, 15:49:22

Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av Melle »

Jag har ett SPA med en värmare som är överdimensionerad i förhållande till pump och/eller rör. Överhettningsskyddet löser ut i tid o otid. Värmaren är 3-fas (D-kopplad) och ger 6kW. Det är möjligt att koppla om den till 3*230V istället men jag misstänker att jag förlorar för mycket effekt. Jag funderar istället på någon variant av justerbar spänningsstyrning. Full effekt i början och möjlighet till sänkning när temperaturen är hög. Jag vill inte förlora för mycket av uppvärmningstiden. Tacksam för tips.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av rikkitikkitavi »

Löser den ut även när du startar med kallt bad?

Den kommer ge 2 kW y kopplad.

Problemet är att effektreglera D kopplingen, med 400V över då det bör vara en halvledarlösning.
Men halvledarreläer för dessa spänningar är dyra.

Du kan inte öka pumpflödet?

Annars, fullösningen är såklart att koppla ur ett element...
Se om det hjälper.
Och sedan ett till med kontaktorer.
Melle
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 mars 2018, 15:49:22

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av Melle »

Det går bra upp till ca 30 grader sedan löser överhettningsskyddet. Jag vill gärna behålla 6kW i början och sedan kunna sänka med 1-2kW.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av Teknikern »

Förekommer det trefas-element till spa? Jag har då aldrig hört talas om detta utan värmaren brukar gå på en fas (ev. 400v och mellan 2-faser), en massagepump och ev. cirkulationspump på en fas och resten på sista fasen. Mitt har en 230v-slinga bara och är på 3kW, är din på 6 så är det antagligen en som går på 2-fas.

Jag har ingen lösning mer än att jag skulle koppla om slingan till enfas för 3kW då ökar tempen 2 grader per timma och det är mer än tillräckligt om man inte byter vatten stup i kvarten. Det finns inget att tjäna på att låta badet kallna ner och sen få gasa på när man ska bada så mitt har 39 grader konstant. Nu är ju det "polarisolerat" (egen lösning) så tempen sjunker max 2 grader per dygn vid minus 18 utan värmare, nu när det är 0 gradigt sjunker den 0,5 grader per dygn.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av Mindmapper »

Melle skrev:Det går bra upp till ca 30 grader sedan löser överhettningsskyddet. Jag vill gärna behålla 6kW i början och sedan kunna sänka med 1-2kW.
En Y/D start som du kopplar för D/Y-drift. Startar i D-läge (6kW) när temperaturen överstiger 20 eller 25 grader kopplar du över till Y-läge (2kW).
Melle
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 mars 2018, 15:49:22

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av Melle »

Jag är inte säker på att en vassare pump hjälper. Rören har skiftande diameter från 35 mm (ytterdiamter) och uppåt. Någon som vet hur man beräknar rördimensioner på ett visst flöde. Värmaren vill ha 90 liter per minut.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av grym »

Mindmapper skrev:
Melle skrev:Det går bra upp till ca 30 grader sedan löser överhettningsskyddet. Jag vill gärna behålla 6kW i början och sedan kunna sänka med 1-2kW.
En Y/D start som du kopplar för D/Y-drift. Startar i D-läge (6kW) när temperaturen överstiger 20 eller 25 grader kopplar du över till Y-läge (2kW).

gillar den lösningen
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av Platis »

Smart! :tumupp:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av Teknikern »

Fast håll med om att en sån här setup på väggen bredvid badet inte är helt fel att styra värme och pumpar med. :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av Biker »

Haha spännande
kena
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 september 2010, 14:11:33

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av kena »

Fungerade anläggningen när den var ny utan att lösa ut? Gjorde den det så har ju någonting förändrats/blivit fel tex stock i rörledningar, fel på pumphjul, fel på termostat etc. Jag skulle nog isf ha börjat med att luska ut var felet är.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av prototypen »

Om man bara stänger av en fas så får man 3 kW.
Ett element får 400 volt
Två i serie får 200 var.
Vill man hotta upp det lite kopplar man mittpunkten till nollan så får två element 230 volt var.

Protte
Melle
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 mars 2018, 15:49:22

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av Melle »

Jag provade med att skruva ut en av propparna men överhettningsskyddet löste ut iaf. Värmaren är en ny och av samma typ som satt där innan och som höll i 5 år. Enligt poolteknikern som bytte värmaren så är det normalt att värmaren inte håller längre. Men den förra uppförde sig inte på samma sätt.
Melle
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 mars 2018, 15:49:22

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av Melle »

Tack för alla tips.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Tyristorstyrning till poolvärmare

Inlägg av alexanderson »

Isolationsprova värmaren!
Skriv svar