Torrköra elpatron

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Uthorno
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 mars 2018, 07:53:22

Torrköra elpatron

Inlägg av Uthorno »

[Hej!

Jag och en bekant har nyligen införskaffat en toppmatad tvättmaskin av märket Junga. [attachment=0]B59F619B-A4F4-4289-A995-695937938D0E.jpeg[/

Tanken är att använda den ungefär som en ugn 50-200 grader intervall.
Frågan är: det är en elpatron monterad i den, går det att använda den torr med typ en PID regulator - eller kommer den helt enkelt fara illa av att gå torr? Har ingen erfarenhet av doppvärmare/elpatroner.

Detta kommer kompletteras med luftfläktar in/ut

Den är på 4800w och är 3fas, funderar dock på att koppla om den till 240v då utbudet på pid regulatorer verkar obefintligt på 3fas.

Nån som kört elpatroner torra med flit?

Med vänlig hälsning, Patrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av YD1150 »

Slingorna lär bli rätt röd/orange utan kylning som vattnet utgör i maskinen.
En elektrisk grilltändare blir rätt röd men den är anpassad till det.
Det borde gå och seriekoppla elementen så att de inte går så varmt att de glöder.
Går det att isolera den rostfria tunnan med något? Då behövs det inte så mycket effekt.

Har du tillgång till en stor vridtransformator så kan du "smyga igång" elementen med reducerad spänning
för att se vad som händer utan att bränna sönder dem.

Ett (enfas!) värmeelement på 400V som körs på 230V ger 33% effekt av det ursprungliga.
Som exempel: Ett 100W 400V element ger ≈33W om man ansluter det till 230V.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av Joe »

Du ska inte koppla värmeelementet direkt på regulatorn utan sätt en kontaktor eller solidstate relä imellan.
Med solidstate relä så kan du även köra PWM då skulle det nog kunna funka att köra den torrt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av TomasL »

De elementen klarar inte torrkörning, utan brinner upp direkt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av E Kafeman »

Slingorna ser redan ut att vara sönderkörda.
Det är de yttre rören i värmeslingan som förmodligen nu är spruckna.
Fukt kommer leda till korrosion.
Om dessa rör kommer under vatten så får den elektriskt ledande värmetråden direkt kontakt med vätskan.
Det är inte bra doppa ner fingrarna då.
Det finns diverse brand och säkerhetsaspekter på blottade värmetrådar, beroende på vad som ska vara i tunnan som kan göra olika lösningar olika bra.
Isolera hela tunnan utvändigt med stenull och skruva fast en kokplatta utifrån med god kontakt mot tunnans yta. Tunnans yta måste planas av för att få god kontakt mot värmeplattan så att värmen överföras effektivt annars blir det sönderbränd kokplatta och dålig värme. IR-värme eller gasol-brännare går också. En längre IR-värmare kan formas att sprida värmen mer jämnt över större del av tunnan. Ytterligare alternativ, det finns varmvattenberedare med värmeelement utanpå manteln. Sådant värmelement skulle evt gå att transplantera till utsidan av tunnan.
Om kall luft ska cirkulera in och ut ur tunnan i någon större omfattning lär det bli svårt att nå 200 grader på luften i tunnan ens med stora elektriska värmeelement.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av rikkitikkitavi »

Varför köpte ni inte en begagnad ugn/spis?

Elementen på bilden ser slaktade ut. Element skall vara raka, inte böjda som bananer...

Det går att torrköra men på reducerad effekt.
Luft med extremt god fart över elementen leder värme ungefär en tiondel av vad vatten gör. Dvs i utloppet

Skall luften vara ca 200C varm, i praktiken 250C för att nå 200C i ugnen minskar den effekt de tål ytterligare.

Säg du i bästa fall når 10% av deras märkeffekt och då med reducera livslängd, givet de inte redan är skadade.


Är det trumman som ugnsform ni är ute efter, köp en grilltändare o stoppa i. Eller köp reservelement till ugnar och montera (försiktigt så ni inte elektrifierar er själva)

Isolerar ni trumman väl behövs inte många watt för att hålla temperaturen, det tar bara tid att få upp den.
Uthorno
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 mars 2018, 07:53:22

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av Uthorno »

Hej!

Tack för alla bra svaren!

Tanken är att jag ska odla korn i sommar och mälta (brygger öl). Så den här är tänkt att agera både mält (delvis fylld med vatten roterande för att gro kornen utan någon värme) har beställt två ventiler + Arduino som ska byta in/ut vatten med jämna mellanrum, eventuellt komplettera med en akvariepump för att syresätta vattnet mer.

Utöver detta är den tänkt att agera tork (rotera och torka ned kornet till ungefär 5% fuktighet i en värme på 60c) här kommer fläktarnas betydelse in mest, kanske inte främst vid högre temperaturer egentligen.

sedan när den ska rostas så görs det beroende på önskad rostningsgrad - troligtvis sällan lver 150c - men 200 hade varit bra att kunna uppnå om det var möjligt.

Så värme och större mängder vatten (förutom stänk) kommer inte användas samtidigt. Men jag tror ni kan se hur man blir sugen på att använda patronen när den sitter där så fint och tätt med genomföringen? :)

Ett annat alternativ är kanske att sätta en infravärme i locket på ena sidan och två utfläktar (cpu) på andra? .. om dom inte smälter bara
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av limpan4all »

Dom där brukar vara trefasanslutna, dvs med de tre elementen helt separerade från varandra. Om du då skulle lägga alla tre i serie med varandra så blir effekten avsevärt lägre.
Om den totalt då var på 3kW så skulle du med 230V hamna på 110W eller med 400V 333W. Lite PWM som ytterligare reglering på det hela så "borde" dom kunna gå att köra torra.
Uthorno
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 mars 2018, 07:53:22

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av Uthorno »

rikkitikkitavi skrev:Varför köpte ni inte en begagnad ugn/spis?
Är det trumman som ugnsform ni är ute efter, köp en grilltändare o stoppa i. Eller köp reservelement till ugnar och montera (försiktigt så ni inte elektrifierar er själva)
Isolerar ni trumman väl behövs inte många watt för att hålla temperaturen, det tar bara tid att få upp den.
Isolera är definitivt en bra ide - även grilltändare - om inte annat kan jag ju hiva i en sådan för att skynda på uppvärmningen initialt?
Annars kan man ju slakta en varmluftugn och montera slingan, gäller bara att få till genomföringen då.

limpan4all skrev:Dom där brukar vara trefasanslutna, dvs med de tre elementen helt separerade från varandra. Om du då skulle lägga alla tre i serie med varandra så blir effekten avsevärt lägre.
Om den totalt då var på 3kW så skulle du med 230V hamna på 110W eller med 400V 333W. Lite PWM som ytterligare reglering på det hela så "borde" dom kunna gå att köra torra.
Ja jag kan ju prova som du säger - om jag isolerar den så kanske det är effekt nog, har ingen aning. 110w låter ju lite klent spontant.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av rikkitikkitavi »

De effekterna räcker inte för att torka o rosta.

Jag föreslår ni letar reda på en gammal ugn och tillräckligt många plåtar att bre ut de mältade kornen på för torkning o rostning.

Den skall såklart ha varmluftsfunktion med en fläkt invändigt som cirkulerar luften. Eller så monterar ni det med lite mekanisk ombyggnad i plåten :)


Om kornen ligger in en hög (som tumlas) är det svårare att få det bra vid tork o rost.

Enda lösningen jag kan se som fungerar på tvättmaskinen är att ni sätter på en varmluftsfläkt. Glöm den inbyggda elpatronen även om den är hel, det kommer bränna fast direkt eftersom det alltid lossnar krafs som faller genom trumman o ut i sumpen där patronen ligger. Oavsett är värmetillförseln för låg för att torka o rosta.
Uthorno
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 mars 2018, 07:53:22

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av Uthorno »

rikkitikkitavi skrev:De effekterna räcker inte för att torka o rosta.

Jag föreslår ni letar reda på en gammal ugn och tillräckligt många plåtar att bre ut de mältade kornen på för torkning o rostning.
Ja effekten kan nog mycket väl vara för klen för ändamålet, tror just nu en ide kan vara att ta upp ett hål uppe, sätta en kraftig värmare och god cirkulation. Det jag vet om rostning och mältning är att plåtar definitivt inte fungerar - utan trumma är nödvändigt för att få ett jämt och bra resultat (och dessutom för "groddningen" där kornet inte ska ligga i blöt helt) Så nyckeln är nog att lösa värmen, jag tror du har rätt med elpatronen - kan nog bli att man slösar en massa tid på att få den att fungera mest för att den ändå satt där.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev:De elementen klarar inte torrkörning, utan brinner upp direkt.
Där har du delvis fel, med märkspänningen brinner elementtråden av men med en spänning som är lägre så brinner inte elementtråden av. Dom är inte märkvärdigare byggda än elementen som sitter i ugnar och element för bostadsuppvärmning och det VET jag eftersom jag ju bor i närheten av en stad där det ju tillverkas sådana element och jag har bekanta som just jobbat med dylika värmeapparater,,,,,,,samt att jag slaktat sådana för att få fram tråden.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Torrköra elpatron

Inlägg av E Kafeman »

Vid måttlig överhettning, den första allvarliga skadan är att yttre metallhöljet av järn blir så skadat att det börjar läcka in till värmetråden.
Läckan är ofta en smal längsgående spricka i ett försvagat korroderat område. Om man använder ett skadat element i vatten blir vattnet spänningsförande vilket kan vara livsfarligt om man kan beröra vätskan.
Ett sådant skadat element kan fortfarande värma vattnet.

Höljet av järn klarar bara en tredjedel av temperaturen som dess inre klarar utan att smälta.
Torrkörning i luft av element avsedda för vatten har problemet att luft avleder värme betydligt sämre och man når snabbt element-temperaturer över 1500 C där järn smälter.
Snarlika värme-element av typen ugnsvärme i spis och liknande max-effekt skiljer sej på att elementet i ugnen har 5-10 ggr längre/större värmeavgivnings-yta än värmeelement för vatten.
Den större ytan är dels genom att elementet är utbrett över större område och har större längd. Typiskt för värmeelement i varmvattensberedare är max effekt 1kW per 25 cm längd och elementet i typisk köks-ugn ca 2 meter total värmeelement-längd för 2kW.
Det finns vattenvärmare som är på närmare dubbla effekten relativt längden, 1kW/10 cm, men de kräver då strömmande vatten. Sådana element förekommer där man t.ex. direkt skapar varmvatten i vattenledning utan varmvattenberedare.
Att torrköra så kraftiga element i rumstempererad luft, det tar då bara sekunder för att även element-tråden ska smälta, och temperaturen är då ca 3500C.
Ett exempel där järnet smälter (2x hastighet):


Har man som i fotot i trådstarten värmeelement där järnhöljet deformerats kan man nog räkna med att torrkörning skett över minst 20 sekunder. Stor risk att dessa böjda element läcker i höljet.
Hur mycket tid som behövdes för att kröka elementen borde den som spänningssatt dom kunna svara på, som antagligen är TS?
Skriv svar