Inverter 12V till 230V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av danielr112 »

Platis: Mitt solsystem. 17kWp solpaneler och 100KWh lagring i batteri snart till att bli 150+.

Ovan enhet är den lille enheten. Mycket bra enhet kontra kostnad men man får inte glömma att det inte är en Victron :)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av Platis »

Aha rejält system :D , men jag tänkte mer på förbrukarsidan, vad är det du driver med just den enheten(last)?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av danielr112 »

Aha :P Det är ju en backup för mitt 3fas system men samtidigt använder jag det för att driva mina arbetsstationer i verkstaden som har vinkelslipar, sågar och annat. Den driver även värmen till verkstan samt t ex Punktsvetsen jag använder.

Så det kan bli ganska mycket last på en och samma gång. Innan drev den Torktumlare, tvättmaskin, varmvattenberedare samt servrar. Alla dessa när de gick tillsammans var upp mot 6kW... Nu var det sällan man låg över 4 dock.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av xxargs »

grym skrev:
Platis skrev:7000 var ju billigt för en ren sinus inverter på 4KW! Har du nån länk?
grym skrev:jag hadde
funderat på ett elverk
om inte det är ok
byggt en egen växelriktare, det är inte så jobbigt men kräver en hygglig trafo :vissla:
och en hope gulliga effekttrissor

en hel del av bekymren med modifierad sinusvåg, läs fyrkantsvåg med litet mellanrum mellan omslagen kan man få bort med ett filter på utgången
Skulle man kunna bygga nåt av en gammal svetstrafo kanske?
svårigheten är att hitta en enfas i rätt storlek
men man kan parallellkoppla flera mindre med

jag byggde en som var runt kilowattet, och den startar en icke mjukstartande stor vinkelslip utan bekymmer

vinkelslip är allströmsmotor så den varvar upp även med klenare strömmatning - problemet är att växelriktaren skall hantera den närmaste kortslutningen som blir vid tillsslaget innan motorn börja röra på sig och däri ligger problemet - hur beter sig växelriktaren i dessa fall - går den i hickup och lägger sig och tjurar, ger den fortfarande en massa ström men sänker spänningen tills motorn varvat upp såpass att motspänningen gör att strömmen minskar och växelriktaren höjer spänningen igen - eller i det de värsta fallen med billigare växelriktare med kanske inte har så bra koll på saker - det börja ryka ur växelriktaren och den slutar att fungera - permanent....

den ännu värre djuret att ta hand om är motorn till luftkompressorn - den är i princip nästan kortsluten tills motorn börja röra på sig, är det direktstart och utan tryckavlastning på kompressorn innan den varvat upp så kommer det vara väldigt stora problem att få igång den.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av Platis »

Ja, kompressorn är värst helt klart, men den inverter danielr112 länkar till borde tycker jag borde klara det! Surge rating 4kW x 2 i 5 sekunder! Tror det är bästa lösningen och då ingår både laddare och MPPT för solceller också!

Det är en rätt effektiv kompressor på 2hk som pumpar luft som en normal 3 hästars typ, 250l/min fri, så 2hk≈1500W. Går kanske göra ytterligare nån avlastningsmodd på kompressorn?

Sen är det ju alltid lite roligt att diskutera alternativa DIY lösningar, tex en µc och ett gäng mosfet:ar och svetstrafo eller dylikt!? :D :humm:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av xxargs »

Hade det varit en 3-fas så är möjligheterna mycket större - en lämplig 3-fas invertermodul hade nog kunnat snurrat upp motorn i fart utan allt för mycket strömrusning...

eller att hitta en gammal ASEA-motor med taxöron, härvlindad rotor med släpringar och pådragsmotstånd... det var så man löste problemet ute i landsbygden när man skulle dra igång sågar och annat med >20 hk motorer med klen eldistribution till bygden...
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av Platis »

Hehe jo det är klart, men denna lösning behöver rymmas i en skåpbil! Eller rättare sagt sista halvmetern i skåpbilen ska rymma allt i verktygsväg! :vissla:

3-fas är givetvis överlägset på alla vis, men det blir lite för avancerat.
Sen är ju svetsinverter och vinkelslip en-fas liksom allt annat småplock, blir ju en väldig "snelast" i ett sånt litet 3-fassystem när man bara belastar en fas i taget tänker jag!

Den inverter danielr112 länkar till klarar 4kW och det dubbla i peak, nog fasen måste det räcka för att starta en 1.5kW kompressor!?
Senast redigerad av Platis 5 mars 2018, 18:08:15, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av xxargs »

det vet du inte förrän du provat - och är omöjligt att läsa ut ur några datablad i förväg.... ...eftersom det aldrig står något om vad som händer när det skiter sig eller körs långt utanför sina driftparametrar...
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av danielr112 »

Jag har en liten 1fas kompressor och den startar den som ingenting. Lite osäker på dess effekt men är bara modell mindre.

Se bara till att du har en batteribank som kan lämna effekten som behövs :)


T ex min 3fas inverter är krasst sett 3st 1fas med samma nolla. Så jag har 3.3kW*3 = 10kW på min stora inverter. Beror säkert på typ o.s.v.



Platis: Den Invertern finns i flera olika varianter med beroende på hur den ska användas. Behöver du inte MPPT delen så kan man välja den billigare PWM baserade modellen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av grym »

jag har en liten läs minsta , 1.1hk/800w kompressor och min växelriktare startar den snällt och fint, men som sagt, det krävs lite batterier bakom med
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av Platis »

Jag har plats för ca 400-480Ah 12V /100-120Ah 48V!
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av danielr112 »

Bra att tänka på är att en inverter drar en del i idle också. T ex ovan jag länkade ligger mellan 40-60W i tomgångsförbrukning! Finns inget rakt av strömsparläge som den automatiskt går ner i. Då får man gå upp några tusenlappar till.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av grym »

om du har batterier som klarar strömmen så funkar det bra
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av Fossingarna »

Platis skrev:
Den inverter danielr112 länkar till klarar 4kW och det dubbla i peak, nog fasen måste det räcka för att starta en 1.5kW kompressor!?
Mätte för länge sedan (>10år) upp en 2kW kompressor, och har för mig att den drog ca 50A i startögonblicket. Kunden och säljaren på företaget jag jobbade på då tänkte sig driva den på en 2kW inverter, det gick inte bra.
Skriv svar