WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av E Kafeman »

Nej Nerre, läs tråden, Clas har inte tagit fram någon egen plugg.
Pluggen är med all sannolikhet indirekt inköpt av Broadcom via Europa-agent. I annat fall får Clas räkna med saftig stämning för att ha gjort en absolut identisk kopia av den produkt Broadcom tagit fram och säljer i Europa, Kina, Australien och USA med variationer för stickpropp och lite annat.
Clas säljer ett antal produkter med egen etikett.Det innebär inte att man tillverkar produkten. Man tillverkar kanske etiketten. I de flesta fall är det då produkter som man sedan kan göra enkel egen-mätning på och vid behov klistra dit ett CE-märke om det inte redan finns på plats.

FCC är knappast irrelevant för den som vill installera en radio-del i sin produkt och sälja den internationellt. Även om man med en ny produkt utan inarbetad marknad kanske enbart räknar med en lokal marknad så vill man kunna utvidga marknaden utanför EU om möjlighet ges och att då få bakslag för att man valt en radio-del som inte har förutsättningarna att bli godkänd utanför EU skulle förmodligen ge produktplaneraren kicken. Det är ingen som skulle utveckla en nätplugg på det viset även om en sådan är lite speciell då den av andra skäl fysiskt måste anpassas på en mängd lokal-specifika sätt med avseende på typ av stickpropp t.ex.
Om man tar något enklare, typ ett BT headset, Den tillverkare som tar fram något sådant måste kunna sälja en någorlunda enhetlig produkt på så stor del av världsmarknaden som möjligt för att hantera kostnader för utveckling och logistik.

ETSI är lösbart om om det finns chans att ta sej genom FCC, men tvärs om går inte. CE är en parentes i det totala vad gäller produktens utvecklings-kostnad jämfört med vad FCC kan kosta om man inte gjort läxan. FCC kan stjälpa hela produkten och har så gjort ett antal gånger.

För att fånga upp EMC-relaterade problem tidigt vid produktutvecklingen och om man inte själv förfogar över RF-lab så anlitar man därför ofta sk pre-compliance lab för utvärdering. Det är lab som har möjlighet att mäta enligt gällande internationella normer men som är billigare då de inte är fullt ackrediterade och ofta löpande under produktens utveckling kan hjälpa till att lösa problem.
Ofta mäts då med generella normer som ska kunna fånga upp både EU och US gränsvillkor.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av Nerre »

Den som sätter sitt namn på produkten räknas formellt sett som tillverkare och har det juridiska ansvaret (via sin Declaration of Conformity) för att produkten uppfyller relevant regelverk.

FCC är bara relevant för USA, i Europa spelar det ingen som helst roll att produkten är FCC-godkänd. Däremot kan det såklart vara så att testrapporterna som används för FCC-godkännandet även kan användas för att påvisa uppfyllande av relevanta EG-direktiv.

I Europa gäller att produkten måste uppfylla samtliga relevanta EG-direktiv (eller egentligen den nationella lagstiftning som bygger på direktiven), annars är det olagligt att öht erbjuda produkten för försäljning (placera på marknaden som det heter i lagstiftningen).
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av E Kafeman »

"FCC är bara relevant för USA"
Av motsatt anledning vill mina kunder om möjligt undvika att få flera varianter av samma produkt, beroende på marknad, då det försvårar och fördyrar i alla led.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av Nerre »

Du ser på det hela ur tillverkaren synvinkel. Där är det såklart smidigast att uppfylla kraven från alla olika marknader. Men FCC är fortfarande bara relevant för USA. Vill du sälja produkten i Kanada gäller andra godkännanden, vill du sälja den i Sydamerika gäller andra godkännande, vill du sälja den i Australien gäller andra godkännanden, vill du sälja den i Japan gäller andra godkännanden osv.

Jag pratar om vad som juridiskt krävs för att få sälja produkten inom EU (vilket ju är relevant för de som vill kunna köpa produkten inom EU).
ingolfdahl
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 december 2018, 18:39:03

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av ingolfdahl »

För Clas Ohlsons wifi Smart Plug, om man slippa vara inlåst i deras egen app, eller vill ha alternativ till egen programmering, kan man också ansluta den till Broadlinks app "Intelligent Home Center For EU" (för Android eller Iphone). Sedan kan man ansluta t.ex. Google Assistant till Broadlink (gör det från Google Home), och därigenom få röststyrning av pluggen. Jag ser att Broadlinks app har fått kritiska recensioner, men för mig har den fungerat än så länge.
Perrry
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 januari 2019, 14:40:08

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av Perrry »

Hej!
Nyfiken på hur du lyckades knyta COpluggen till IHCappen?
Perrry
ingolfdahl skrev:För Clas Ohlsons wifi Smart Plug, om man slippa vara inlåst i deras egen app, eller vill ha alternativ till egen programmering, kan man också ansluta den till Broadlinks app "Intelligent Home Center For EU" (för Android eller Iphone). Sedan kan man ansluta t.ex. Google Assistant till Broadlink (gör det från Google Home), och därigenom få röststyrning av pluggen. Jag ser att Broadlinks app har fått kritiska recensioner, men för mig har den fungerat än så länge.
ingolfdahl
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 december 2018, 18:39:03

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av ingolfdahl »

Jag gick in på appen på min mobil och gjorde "Add a device!, valde "Smart Plug" och valde en som såg ut som Clas Ohlsons.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av Knut »

Var en sväng på Clas Ohlson och såg dessa:
Clas Ohlson: 38-8774

Även dessa är en del av Clas Ohlson Home. Priset är väldigt rimligt. Men jag vill inte hamna i ett beroende av en App från ytterligare en leverantör.

Att dom skulle ha någon form av publikt api är väl bara att drömma om gissar jag.

Någon som har lite info?

/Knut
Skriv svar