Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Några bilder på min två år gamla Biltemaladdare. Inga större överraskningar. Den har laddat upp batteriet utan att det exploderade
Nu såg jag att den här laddaren har ersatts av en nyare variant som har en funktion för att ladda kalla batterier. Har jag klantat mig när jag laddat batterier som vanligt när det är -10?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000040412/
Nu såg jag att den här laddaren har ersatts av en nyare variant som har en funktion för att ladda kalla batterier. Har jag klantat mig när jag laddat batterier som vanligt när det är -10?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000040412/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Bly behöver högre laddspänning i kyla för och bli 100% - så nån jätteskillnad om allt fungerar som det skall är det inte.
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Det är ju därför ctekladdarna har knappen med snöflinga på ja.
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Hur kallt ska det vara för att man ska trycka på den knappen?
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Bilars laddningsregulatorer kan ha detta automatiskt.
I extrem kyla så är systemspänningen kankske på 15.5V istället för 14.4V , detta märktes strax innan xenon och diod ljus började komma i bilars framlampor som ju bestod av H4 och H7 halogen t.ex.
I slutet på sin tid på marknaden var kvalitetslamporna så extremt optimerade för bästa ljus och livslängd så dom var superkänsliga och tappade livslängd och brann ofta på vintern när spänningen började glida upp på grund av regulatorns laddningskompensation.
Sök på pb charge vs temperature så kan man nog hitta grafer
I extrem kyla så är systemspänningen kankske på 15.5V istället för 14.4V , detta märktes strax innan xenon och diod ljus började komma i bilars framlampor som ju bestod av H4 och H7 halogen t.ex.
I slutet på sin tid på marknaden var kvalitetslamporna så extremt optimerade för bästa ljus och livslängd så dom var superkänsliga och tappade livslängd och brann ofta på vintern när spänningen började glida upp på grund av regulatorns laddningskompensation.
Sök på pb charge vs temperature så kan man nog hitta grafer
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Vad klassas som extrem kyla? Jag har övervakat systemspänning nån vinter när jag trodde batteriet varit dåligt (men det var startmotorn) och det har aldrig gått upp till över 14.4-14.5V
Och jo jag kör en bil med H7 lampor, aldrig reflekterat över att jag byter lampor mer på vintern. Iof gick senaste sönder i februari, men då på en parkering i Köpenhamn, knappast extremt...
Positionsljusen bak däremot, de 4 lamporna känns som att det konstant är någon som är trasig...
Och jo jag kör en bil med H7 lampor, aldrig reflekterat över att jag byter lampor mer på vintern. Iof gick senaste sönder i februari, men då på en parkering i Köpenhamn, knappast extremt...
Positionsljusen bak däremot, de 4 lamporna känns som att det konstant är någon som är trasig...
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Du har ingen kompensering för kyla om den inte stiger när är kallt och kan därmed glömma fenomenet med glödlamporna
Det är inte dödanödvändigt heller , spelar liksom ofta ingen roll om batteriet har 90 eller 100% laddningsgrad
Det är inte dödanödvändigt heller , spelar liksom ofta ingen roll om batteriet har 90 eller 100% laddningsgrad
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Har fått tag i ett gäng trasiga Ctek under åren.
Dom fel som brukar vara är kortis i primärswitchen
Inga problem att fixa.
Samt att den inte känner av när det är dags att sluta ladda.
Den cyklar alltså inte som den ska, värre att fixa...
Kör med en så här numera:
https://www.copblock.org/items/Fronius- ... 27430.html
Hittad i elskåpet på en skrotad truck
wiklis
Dom fel som brukar vara är kortis i primärswitchen
Inga problem att fixa.
Samt att den inte känner av när det är dags att sluta ladda.
Den cyklar alltså inte som den ska, värre att fixa...
Kör med en så här numera:
https://www.copblock.org/items/Fronius- ... 27430.html
Hittad i elskåpet på en skrotad truck
wiklis
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Lidl har haft den funktionen länge på sina laddare. I snöflinga läge laddar den med
0,4V mer än i normalläge. När det är fulladdat så återgår den till underhåll som vanligt.
Ctec kan slänga sig i väggen
0,4V mer än i normalläge. När det är fulladdat så återgår den till underhåll som vanligt.
Ctec kan slänga sig i väggen
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
min första ctek från.. tja.. början av 2000-talet hade det också.. så det är knappast en nyhet sådär.
Den funkar f.ö fortfarande trots an faktiskt drifttid på säkert minst 15 år.
Den funkar f.ö fortfarande trots an faktiskt drifttid på säkert minst 15 år.
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Har Biltemas laddare hemma och har inget att klaga på. Den skakade liv i ett par egentligen utdömda batterier till båten och de funkade utan problem hela sommaren utan mer laddning trots att ena dioden i båtmotorns diodbrygga har gått.
Men jag har använt den vid 4-5 tillfällen så det är inte så mycket på fötterna att uttala som om livslängd eller kvalitet på den.
Men jag har använt den vid 4-5 tillfällen så det är inte så mycket på fötterna att uttala som om livslängd eller kvalitet på den.
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Aha, jag misstänkte just att det var fel på min CTEK då den inte ville sluta ladda. Då är det inget att göra åt, bara att kasta alltså..
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Prova först på två olika batterier. Det kan vara ett dåligt batteri som inte tar laddning ordentligt och då blir inte laddaren klar heller.
-
- Inlägg: 6420
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?
Har haft en trasig CTEK, var 2år hade tappat kvittot så det blev en ny. Den används fortfarande. Fast idag skulle jag inte köpt CTEK.Platis skrev: ↑4 mars 2018, 23:32:30 Har ju haft en del CTEK-laddare både hemma och på jobb i olika storlekar(3.8-25A), har ingen direkt erfarenhet från andra märken när det gäller elektroniska laddare. Tycker dom funkat bra. Peppar peppar men hittills har ingen gått sönder för mej, men vet en del andra som haft otur! Verkar skilja en del mellan dom olika modellerna hur varma dom blir har jag märkt. Vissa har blir riktigt stekheta vilket säkert påverkar livslängden. Skiljer säkert också en del mellan "årsmodellerna", då innehållet och laddsteg ändrats/utökas!
Dom negativa invändningar jag har, har egentligen att göra med att ha dom inkopplade som "underhållsladdare" över lång tid tex vid långtidsförvaring av bil/båt/husvagn. Alla batterier som varit inkopplade på årsbasis har blivit förstörda för mej, varför vet jag inte! Just detta har varit med 2 olika laddare och 3st olika batterier. Batterierna har varit i princip bara att kasta=tvärdöda efter typ 1-2 år, fullt ok vid avställning! Vet inte om andra råkat ut för samma sak?
Har också haft det problemet med CTEK nu senast att batterier som ställs på vinterförvaring inte orkar med att dra igång på våren. Har en gammal Volvo som används som skogsbil för bär-, svamp plockning samt fiske. CTEK har fått ta hand om det batteriet på vintern, första året gick bra. På sommaren, hösten fungerade det hur bra som helst. Andra vintern var det helt kraftlöst på våren. Förra vintern fick CTEK få ta hand om dotterns
bil som inte klarade besiktningen. Hon köpte en ny bil. När våren kom och bilen var lagad och skulle säljas orkade batteriet inte dra runt startmotorn så länge att bilen startade.
Skulle jag köpa en till laddare skulle det inte bli en CTEK. Det var för att jag trodde att CTEK var bra på vinterförvaring som jag köpte en ny när den första gått sönder. Den som gick sönder var en 3,8 den som inte klarar vinterförvaring är en 5.0.