Billig bensinmätare till båten.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Ide´n med ledlampa verkar bra. Skall åka och inhandla detta då vädret tillåter.

När det gäller lösning är våra ambitioner olika och det är väl ok. Eller som min gode vän brukar säga, "låt inte det bästa bli det godas fiende".
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Det var en fråga från min sida, dock med lite lång förklaring av alternativen. Men jag tolkar det som att du är mest inne på första svaret.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Nu har jag testat med lysdiod. Tyvärr blinkar den ej. Slutsatsen måste väl då vara att sensorn är trasig. Conrad har skickat en ny så om någon dag hoppas jag kunna prova den.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Har du testat att koppla ett pull-up motstånd mellan 1 och 3 och sedan mäta med multimeter på 1?
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Med mitt enkla instrument blir spänningen mellan 1 och 2 c:a 4V med pull-up motståndet på c:a 2 kohm med ett 9V batteri.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Händer det nått på mätaren om du långsamt häller vatten igenom givaren? Jag kan tycka att det borde vara närmare 9 eller 0 när man mäter.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Nej, tyvärr händer inget när flödet går. Tyder väl på att sensorn har något fel.

När det gäller min enkla lösning så har jag även tillgång till farten och kan skapa en enkel graf som visar hur förbrukning påverkas av farten för olika laster. Min tankmätare är inte heller så exakt, varför en enkel mätning av förbrukat bränsle från senaste påfyllning är intressant. Naturligtvis skulle det vara bra att ha allt i en dator som gjorde beräkningar dynamiskt, men då krävs lite mer resurser i tid och pengar. För båda lösningarna krävs en flödesmätare som fungerar tillfredsställande.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Ja då låter det ju som att sensorn är trasig, tråkigt nog.

Spekulerar lite, så rätta mig gärna om jag har fel:
Det står ju inget om hur mycket last signalen tål, det är ju inte säkert att signalen kan driva en LED eller ens går att mäta med ett enkelt instrument. Du nämnde väl att du hade ett enkelt instrument, vad är det för instrument? Om man kopplar sensorn till en uC, som jag antar att givaren är tänkt att kopplas så flödar i princip ingen ström igenom signalen(förutom pull-up motståndet som blir typ 4mA), uC:n känner bara av om signalen är hög eller låg.

Tripp-mätaren på cykeldatorn blir i princip din tank-mätare, kolla så att cykeldatorn "kommer ihåg" tripp-mätarställningen mellan avstängningarna. Det blir mycket exakt om man får till kalibreringen rätt på sensorn. Dock kan det hända att beroende på vilken viskositet och hastighet på vätskan har så kan mätningen bli oproportionell, vilket kan göra att det inte går att få den att visa rätt i hela registret från tomgång till full gas.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Intressant, jag misstänkte att det kunde vara så att kanske signalen inte var av rätt ”typ”, men saknar kunskapen därför min tråd här.
I databladet står det att: El. connection= 5 - 24 max V, Imax = 25 mA. ”Output: square wave, NPN open collector sinking (2x I/U)". I katalogen anges att den passar för t.ex SPS (som jag ej vet vad det är). Tyvärr vet jag heller vad uC är.

När det gäller flödet så är den avsedd för viskositet = 0.5 - 10 mPas. Bensin har c:a 0.65, vatten 1, så det bör vara ok. Spann på flödet anges till 0.015 - 0.8 L/min (för vatten). Motorn drar c:a 0,5 L/min i marschfart, så det bör vara ok.
Noggrannhet anges till +/- 2 %, vilket räcker för mig.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Icecap »

uC = mikroprocessor. Egentligt "microcontroller" men i dessa moderna integrerade tider är ju snart sagt alla mikroprocessorer ju egentligen mikrokontrollers.

Jag är rimligt säker på att sensorn är OK - errer iaf. VAR OK - men att det är kopplat fel.

Som jag har läst det hela har du varit mycket noga med att INTE ange exakt koppling och det är ett problem.

Mitt förslag är att du INTE kopplar den nya innan du är 100% säker på vad som är vad och vilka värden på komponenter som behövs.

Jag är rimligt säker på att du nog har rostat den första vid att glömma rätt strömbegränsaremotstånd eller liknande - eller att du helt enkelt har en fungerande enhet men inte har kopplat rätt.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Nerre »

BoAx skrev: ”Output: square wave, NPN open collector sinking (2x I/U)".
Open collector betyder att utgången består av en transistor som "drar ner" utgången till jord eller lämnar den öppen. Ungefär som om du hade en strömbrytare från jord.

Det innebär att utgången i sig inte kan ge dig nån spänning, den ger dig bara "jord" eller "inte jord". Vill man i såna sammanhang ha en spänning ut så sätter man dit en pullup. Med en pullup kan man inte ta ut hur mycket ström som helst, eftersom pullup-motståndet kommer att sitta i serie med spänningen. Har du 1 kohm pullup och drar 1 mA så kommer du att tappa 1 V över motståndet.

Siffrorna på hur mycket den orkar sänka vet jag inte hur man ska tolka riktigt, I är ju det man vill veta så hur kan det vara en variabel i formeln? Spontant gissar jag att den inte orkar många mA.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av mrfrenzy »

Det står ju klart och tydligt 25mA i databladet. Därav rekommendationen att prova med lysdiod och förkopplingsmotstånd.

Visst är det sannolikt att transistorn gått sönder vid ett tidigare försök, kanske TS råkat koppla utgången direkt till batterispänning utan last.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Nerre »

Jag trodde den siffran var förbrukningen (jag har inte orkat kolla databladet, jag läste bara den citerade texten här), det var det där "NPN open collector sinking (2x I/U)" som jag inte riktigt förstod vad det betyder.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av TomasL »

Jag tror ärligt talat att du INTE kan använda den givaren till bensin.
Vad jag kan se så är huset och lager tillverkat i PP vilket inte är tåligt mot bensin, dvs bensin löser upp plasten.

Dessutom ger givaren 10500 pulser per liter, så jag tror det är svårt att se med en lysdiod.
Man behöver koppla ett oscilloskop för att kunna se om den är Ok.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Det blir 87,5 pulser i sekunden vid marschfart på båten. För att få liter/timme behöver cykeldatorn programmeras för en hjuldiameter på 3cm och det är ju också en fråga om det ligger inom cykeldatorns spec att plocka in uppåt 100 pulser i sekunden utan vidare.

Jag trodde också att Imax 25mA var förbrukningen. Men om det nu är signalen det handlar om så beror det väl också på vilken LED BoAx använder. Det finns ju LEDs som drar mer än 25mA.
Skriv svar