Billig bensinmätare till båten.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Intressant. Jag testade cykeldatorn. Den har en spänning om 1,2 V mellan ledarna. (Har klippt av mot magnetsensorn). Om jag ger den pulser genom att öppna och stänga dess ledare ger den utslag. Då behöver den tydligen ingen ström från sensorn utan om sensorn öppnar resp. stänger mot jord skulle det räcka. Men jag förmodar att sensorn behöver ström för att att öppna/stänga? Eller tänker jag fel?

När det gäller PP-plast så får jag testa och lägga den i bensin.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av tecno »

PP och bensin lär ju bli en fin sörja.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Jo, det står begränsad beständighet. Tolkar det som att den tål en del, men kanske inte långvarig kontakt. Ev. får jag tömma sensorn efter varje tur.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av TomasL »

Eller så använder du en som funkar.
Samma givartyp fins ju i POM.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Tömma den efter varje tur? Det låter inte som en smidig lösning. Sen om den inte skulle tåla bensin så är det ju inte bara sensorn som tar skada utan även motorn kan ju ta skada eller krångla av att det blir plast i bensinen.

Detta kanske är ett bättre alternativ: https://www.ebay.com/p/Liquid-Fuel-Oil- ... 944&thm=10

Jag tänkte lite på ifall man skulle kunna bygga en hyfsat exakt bränslemätare utan att mäta själva bensinen. Vad är det för motor du har?
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Ja, det är via sina misstag man lär sig. Tack för ert engagemang.

Naturligtvis borde jag köpt POM-sensor, men tänkte inte så långt. Kopplingen bör dock vara den samma. PP-löses ej upp, utan kan svälla vid långvarig kontakt.

Cykeldatorn klarar en omkrets på 100 mm, står det. Hur många pulser/ min. den klarar anges ej. Det får jag testa.

När det gäller kopplingen är jag mer fundersam. Att cykeldatorn ger en spänning på 1,2 V, kan det förstöra sensorn? Den kopplas ju till utsignal och grund. Om inte, skall man koppla cykeldatorns plus på signal och minus på grund eller saknar det betydelse? Och någon pull-up skall väl inte behövas?


Den kinesiska mätaren verkar mycket prisvärd även efter nya avgifter, moms och frakt. Den tycks dock vara gjord för diesel med många tåtar. Om jag misslyckas få min lösning att fungera får jag kanske undersöka den mer.
Motorn är en 90 HK äldre tvåtaktare.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

På eBay-mätaren står det "Diesel Gasoline" vilket borde betyda "Diesel Bensin" men helt säker kanske man inte kan vara.
Angående hur man ska koppla ihop sensorn med cykeldatorn så tror jag inte att nån kan svara säkert utan att veta exakt vilken cykeldator det är och vilken typ av givare den har.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av TomasL »

Cykeldatorn klarar en omkrets på 100 mm, står det. Hur många pulser/ min. den klarar anges ej. Det får jag testa
1 puls per varv, dvs ca 3 pulser per meter, sedan får du räkna om det i hastighet, med vad cykelmätaren klarar i maxhastighet.
Klarar den 40 km/h typ, så blir det 30 pulser per sekund.
Detta skulle då motsvara ca 0,0029l/s eller ca 10l/h
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Nu har jag fått en ny sensor och testet med lysdiod gick bra. Den blinkade fint. Vågar jag nu koppla in cykeldatorn på signal och grund eller kan jag förstöra sensorn då?

(Obs det är omkretsen som är 100 mm, ej diam.)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av mrfrenzy »

Mät upp sensorn för cykeldatorn. Är det bara en magnet som sluter en kontakt eller är det något mer avancerat?

Mät strömmen som cykeldatorn drar genom sensorn vid kortslutning.
Mät vilket som är positivt och negativt från cykeldatorn.
Testa att dutta med din lysdiod och motstånd på cykeldatorns ingångar, visar den hastighet?

Isåfall kan du koppla in cykeldatorn till sensorn i serie med lysdioden och motståndet som det var placerat innan.
Dioden skyddar mot felpolarisering.
Motståndet skyddar mot hög strömförbrukning som kan förstöra sensorn.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Originalsensorn till cykeldatorn är en spolformad (d=8 mm, L= 15 mm) plastbit som sitter vinkelrätt mot magneten rörelse. Jag trodde det var en spole på järnkärna, men har nu förstått att det är ett tungelement som Icecap skrev.
Tyvärr kan jag ej mäta strömmen, då jag ej har lämplig mätare, men den lär vara ganska svag då den drivs av ett litet knappcellsbatteri.

Jag har även testat att koppla in datorn i serie med lysdiod och motstånd och det fungerar. Tack för hjälpen.

Följdfråga: Behövs pull-up om man endast skall sluta strömkretsen (1,2 V) som Nerre skrev? Jah skrev att det skulle gå att koppla på plus på signalen och minus på GND. Då blir givaren en strömbrytare som ersätter tungelementet. Eller tänker jag fel? Vad kan man göra fel?

Nu får jag testa om lösningen klarar det fysiskt. Risken är bl.a. att flödesmotståndet blir för stort för bensinen samt att cykeldatorn ej klarar de höga pulsfrekvenserna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av mrfrenzy »

Kanon att det fungerar.

Oavsett hur mycket ström den drar normalt så begränsar ju motståndet till en nivå som sensorn klarar.

Pull upp behövs inte för signaler som växlar mot jord normalt sett.

Bara låt det vara kopplat som du har nu så kommer det hålla.

Förstår inte din följdfråga, rita gärna hur du menar.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Jag tänkte om jag kopplar enligt bifogad skiss skulle jag slippa motstånd och diod. Dessa kräver ju montering och lödning.
Å andra sidan kan nuvarande pull-up-lösning ge en bättre signal, då avståndet mellan givare och dator blir kanske 4-5 m.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Slippa diod och motstånd? Dom ska du ju ha för att skydda komponenterna eftersom du/vi inte vet tillräckligt mycket om dom. Det är ju det som är det fina med mrfrenzys förslag.
Skriv svar