Billig bensinmätare till båten.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Okej :)

Jag är egentligen inte ute efter att mäta exakt mängd per distans utan snarare mest ekonomiskt varvtal under rådande förhållanden.
Luftflödessensor letade jag lite efter förut men hittade inget lämpligt, det är ganska liten diameter på förgasaren och det finns inte plats för någon större installation under motorkåpan. Förslag på lämplig givare emottages gärna :)

Tryckgivare är ju förmodligen enklast att montera och ger tillräckligt bra resultat.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av bearing »

Jag menade inte luftflödesmätare, utan flödesmätaren i bränsleledningen! =)

Jag tänkte helt enkelt att om du behöver lägga till en sensor kan du ju lika gärna lägga till en som mäter just vad du är ute efter =)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Aha, ja men problemet är det låga och oregelbundna flödet. Jag tror inte att momentan förbrukning kommer funka så bra när det är membranpump och flottör vid så lågt flöde. Men länk till överkomlig givare emottages gärna :)

Det handlar väl om ca 0,5-3 liter i timmen.
Men intressant att det finns så många olika sätt ändå :)
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av bearing »

Jasså är det en så liten maskin. Då kanske det blir svårt att hitta en lämplig givare/mätmetod. I alla fall om den ska vara billig.

Ja då kanske insugstrycket är bästa vägen, även om det finns några okända parametrar, som är svagt varierande, nämligen fyllnadsgrad och bränsle/luft-förhållande. Men dessa kanske du kan anta är konstanta. Alternativt höfta till en kurva för fyllnadsgrad baserat på någon känd motor med ungefär samma trimningsgrad och varvtalsområde.
En absoluttrycksgivare är alltså det som behövs om du väljer den vägen. Brukar ge 0-5V ut. MAP-sensor på bilspråk.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av GastonDeVille »

Finns ju färdiga grejer - komplett mätapparat:
https://www.ebay.com/itm/NEW-Boat-Marin ... xy66pRw4nV

Billig givare från Kina:
https://www.ebay.com/itm/G3-8-Liquid-Fu ... 0005.m1851
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

bearing: Ja, 4-takt 9.8hk drar väldigt lite så det är därför jag inte riktigt tror på att mäta bränsleflödet i slangen, även om givaren skulle vara specificerad för så lågt flöde så tror jag att man får problem med att kunna visa momentan förbrukning på ett distinkt sätt.
Jag ska absolut kolla det med MAP sensor. Det är ju som sagt inte helt exakt mätvärde jag är ute efter, utan skillnaden mellan olika gaspådrag med rådande last. Så att antaga vissa värden är helt okej :)

Gaston: Tack för länkarna, men är 10LPM 10 liter/min? Det är nog i så fall svårt att mäta 2-3 liter/timme med någon högre precision.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av bearing »

Conrad har en flödesgivare som ger en sinusformad utsignal. Har inte kollat in detaljerna, men det kanske vore något. För då ger den inte bara en puls per volymenhet, utan det går med bra mjukvara att få en kontinuerlig signal över hela denna volymenhet.

Dock är givaren specad 0,025 - 2,5 l/min, vilket är i grövsta laget. Din maskin tar ju max 0,05 l/min, så givaren kommer jobba precis nere i botten på mätområdet. Sen vet jag inte hur mycket bränslepumpens slag påverkar flödet. Blir det stora variationer? Men jag tycker att det borde gå att göra t.ex. ett 10-sekunders medelvärde, då borde väl bränslepumpens påverkan jämnas ut?

Det kanske går att använda båda metoderna, och kalibrera parametrarna för MAP-baserade beräkningen med hjälp av medelvärdet från flödesgivaren?

https://www.conrad.se/p/floedes-sensor- ... -ek-126055

Leverantören har kanske även givare för lägre flöden?
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av cetex »

Jag stjäl tråden lite, flödesmätare / momentan bränsleförbrukning i båten är intressant.

Vår Solé mini-44 (38hp 4cyl dieselmotor med bränsleretur) drar runt 1.65Liter per timme i cirka 6knop. (Mätt på c:a 500 timmar motorgång)

Hur löser man flödesmätning med bränsleretur?
Och vilken typ av flödesmätare mäter noggrant nog för att mäta 1.65/60 = 0.0275L/minut något så när noggrant?
Skriv svar