DALI Ethernet interface

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

DALI Ethernet interface

Inlägg av H.O »

Jag projekterar lite DALI-styrning och önskar någon form av Ethernet-gateway så att man kan, om man vill, styra det hela med en padda/telefon/dator.
Jag har hittat ett par olika interface/gateways, bland annat:
Tridonic Connecdim men den kostar €1150 och är jag är inte intresserad av ha mitt DALI-nät nån form av molntjänst. (Det kanske man inte måste, jag har inte läst på så noga då priset ändå diskvalificerar den).

Men så hittade jag Ilumtech DALI DeeBridge som verkar vara precis vad jag vill ha. Det enda den verkar sakna är publicerat protokoll så man kan prata med den själv men om utlovad funktionalitet finns så vet jag inte vad mer jag skulle önska. Problemet är att det ENDA ställer jag hittat som säljer den är en webshop i Danmark (LED-salg.dk]) men deras webshop låter mig inte beställa en till Sverige och de har inte svarat på mina försök att kontakta dom vare sig via hemsidan eller mail.

Jag kontaktade tillverkaren och de sa att det gick bra att handla direkt från dom. När jag förklarade att jag var en enskild person och ville köpa en så blev det tyst.

Finns här någon som har erfarenhet av eller tips om någon liknande produkt eller kanske nån som råkar bo i Damnark och kan tänka sig att "köpa ut" en från LED-salg.dk?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DALI Ethernet interface

Inlägg av Icecap »

Hmmm - de börjar med att fråga om det är privat eller företag man är på sidan som.

Och man kommer till en sida när man checkar ut där man ska ange land (DK, S, N).

Så jo, den kan definitivt köpas utan problem där.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: DALI Ethernet interface

Inlägg av H.O »

Ja, men jag har ju försökt och när man väljer Sverige som land så säger de nått i stil med "Tyvärr, vi kan inte ge dig en prisuppgift på frakten" och när man försöker gå vidare till betalsidan så går inte det för att man inte valt leveranssätt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DALI Ethernet interface

Inlägg av Icecap »

Testade och du har rätt. Kollade adressen och det finns ett pizzaria där så det är 100% ett postorderföretag enbart.

Hade jag planerat en tur till DK kunde jag ha fixat det men den ligger långt borta i tid.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: DALI Ethernet interface

Inlägg av H.O »

Fick svar från dom (LED-salg.dk) till slut.
De säljer inte till Sverige via web-shopen (varför då ha det alternativet valbart?) men han erbjöd sig skicka mot förbetald faktura.

Tveksamt OK från min sida, bad honom skicka faktura på 1st DALI DeeBridge men då kvarstod inte erbjudandet - minst två enheter annars var det inte värt besväret för honom... :tumner:
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: DALI Ethernet interface

Inlägg av zekkexavior »

Kolla på MikroElektronika. De har färdiga moduler men du får fixa egen kod.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: DALI Ethernet interface

Inlägg av H.O »

Du tänker på deras DALI-Click?
Det är ju "en del" jobb mellan det och vad DeeBridge med tillhörande mjukvara för PC, Android och iPhone låter en göra...

Jag har väl ett 20-tal olika Click-moduler (dock inte för DALI) och flera av deras dev.boards för PIC och det är inte alls omöjligt att jag kommer leka med nån egen liten styrning när väl systemet är installerat men jag känner att jag vill köpa något COTS som i alla fall är någorlunda "färdigt" och testat.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: DALI Ethernet interface

Inlägg av Jugge »

Dessa kanske har eller kan skaffa Deebridge. Kan ju vara värt att kontakta dem.
http://www.letit-light.se
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: DALI Ethernet interface

Inlägg av H.O »

Till slut lyckades jag beställa en Deebridge via Lumosec i Nederländerna, inväntar leverans.
Gjorde även en beställning på Digikey och då "åkte det med" ett DALI 2 Click - som om man inte hade nog med "det-ska-jag-leka-med-nån-gång-projekt" på hyllan.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: DALI Ethernet interface

Inlägg av Jonaz »

Kom på att vi anväder Dali på jobbet lite då och då. Behöver du något mera kan jag kolla åt dig om du vill.
Skriv svar