Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1242
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av CDR »

Go kväll.

Ni är ju så himla klyftiga på detta forum och nu har jag en fråga som ni kanske kan svara på. Som jag skrev i griniga tråden så dog min kaffebryggare i måndags morse. På söndagen fungerade den bra men påföljande dag så hände inget förutom att "ON" knappen lyste grönt. Inga ljud och vattnet togs inte in. Senare undersökning gav att plattan inte blev varm, inte ens ljummen. Det var ett tag sedan maskinen avkalkades men att försöka göra det nu misslyckades. Det hände inget där heller förutom att något slog av och på med jämna mellanrum.

Nå, jag köpte en ny apparat, samma modell faktiskt. Det är en Melitta Look Selection och den var inte dyr. Men det vore ju intressant att veta vad felet med den gamle är. Kommer inte in i maskinen då jag inte äger någon trekantig skruvmejsel.
Bild
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av Platis »

Kan ju vara så att bara värmesäkringen gått!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av danei »

Trekanter går ju att fila fram. Eller är det en trevingad stjärnskruv?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av breflabb »

Misstänker samma som Platis. Skruvmejseln sinn att köpa på Jula, Clas,Kjell,med flera
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... lar-p48730
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av elshorto »

Har du köpt en ny så är det ju bara att bryta upp den.
Kannan kanske är värd att spara om du är typen som diskar vårdslöst.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av Marta »

Definitivt laga. Biltema m-fl. har de idiotiska specialmejslarna.
Termosäkringarna i sådana ger sig alltid. De är tillverkarens redskap för "planned obsolesense". Ett förbannat oföskämt och miljövidrigt oskick de håller på med. Har bytt många sådana innan jag blev med stenhand. Det är vanligen vaxsäkringar och även om det inte smälter så "kryper" skiten så sakteliga. Bra att ha en lagad redo nästa gång tillverkaren vill Du skall köpa en ny.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av Bjaellerud »

Några enkla fel som jag lagat genom tiderna i nämna maskiner:
1. Temperatursäkringen, en liten sak omser ut som ett motstånd som löser ut vid för hög temp. Finns at köpa hos Kjell o Co.
2. Slangarna hade gått sönder. det finns transparenta plastslangar som skall tåla temperaturen. Bara att köpa ny maskin
3. Avbrott i värmeelementet, gick att använda elementet från den maskin jag skrotade med trasiga slangar.
4. Backventilen är en sak som ofta blir otät, den skall väl bli ren av avklarning, men man får nog byta den ibland.
5. En ny fräsch, värmeplatta kunde jag ta från den skrotade vid bytet av elementet

Genom att köp samma maskin får man reservdelar, Kannan exvis är bra att ha.

En dyrare kokare var inte möjlig att laga, den hade kretskort och en massa special. reservdelar fanns heller inte hos säljaren.
Så köp helst billiga maskiner.

BILTEMA har de konstiga skruvmejslarna, något som man måste ha om man har för avsikt att laga saker.



Roy
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1242
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av CDR »

Ok, tack för svaren. :) Denna vecka kommer att bli väldigt körig för min del så jag kommer inte att hinna med att titta på maskinen. Återkommer i ärendet.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av datajompa »

Om du är för snål för att köpa trekantmejslar så kan du prova med en bred gummisnodd och en stjärnmejsel. Håll en bit av gummisnodden över trekantshålet och pressa med en insex-, torx-, spår- eller stjärnmejsel, experimentera vilken som råkar passa bäst. Friktionen gör att man ofta kan få ut skruvar.

Annars kan du borra baklänges med en skruvdragare och ett kasserat borr, gärna med slagfunktionen aktiverad om din skruvdragare har det. Det är destruktivt men brukar fungera för att få ur grejer. Det är värre att få i dom igen sen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av grym »

sett många med termosäkringen avbränd, det sitter en bimetalltermostat, och hänger sig den så ryker termosäkringen, som den skall göra, på flera har jag bytt termosäkringen och det funkar oftast bra
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av Hedis »

När vi ändå snackar kaffebryggare.
Var hos farmor förut idag som fyller år, hennes strömbrytare på kaffekokaren hade gett upp i tillslaget läge så ingen ko på isen. ;)
Den kaffekokaren var av märket Hugin var ca 30 år. Där snackar vi lagom livslängd. :)
Radiogossen
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 februari 2013, 10:28:34
Ort: Borlänge

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av Radiogossen »

En variant på bryggare är såna där kapselmaskiner. Jag har en som läcker vatten, kallvatten, vid bryggning.
Inga trekantsskruvar men däremot små torx med pinne i mitten. Drygt. Har försökt knäcka pinnarna med det är svårt då skruvarna sitter djupt.
Har lyckats fått upp den så pass att jag kunnat kika in i den men har någon tips på verktyg och troliga felorsaker så är det välkommet.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av sodjan »

> Jag har en som läcker vatten, kallvatten, vid bryggning.

Samma här, en "NESCAFÉ Dolce Gusto® Piccolo" som läcker
från stället där vattenbehållaren ansluter till maskinen. Vi bara
ser till att tömma behållaren efter varje användning, annars
rinner det ut på bänken. Har inte gjort några försök till åtgärd.
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av Skalis »

Med risk för att bli kallad motvallskärring så.....
....efter att ha bytt smälta termosäkringar, trasiga strömbrytare å läckande slangar så har vi slutat använda kaffebryggare. (Det är nästan alltid termosäkringen som smälter av)

Kör på vanlig hederlig melittapåse å kokar vattnet i kastrull på gammalt maner. Vattnet blir varmare å kaffet godare å en apparat mindre som skall tillverkas å belastar miljön.
:)

En parantes, såg på en Antikrunda på TV en likadan röd emaljerad kaffekanna som vi har, den var inte billig. Så vi är "rika" på köpet. :D
Skriv svar