Små(?) kylflänsar hittar man var?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Små(?) kylflänsar hittar man var?

Inlägg av Mr B »

Jag har en gammal NAS som jag fick ett par diskar över till, så den skulle ju prompt sparkas igång. Felet var att dess PSU är sten dött. Det är en gammal NetGEAR ReadyNAS, NV+ v1, och använder en nästan helt standardiserad 20 pins ATX strömkälla. Man har ersatt -5 och -12v med 12v. Så, jag plockade på mig ett "pico" PSU från eBay, och en kort adapterkabel från 24 till 20 pins, och plockade bort -5v och kopplade 12v på -12v i adaptern, då alla 12v pins ska vara kopplade gemensamt på PCB't. Sen var jag klar. Och det fungerar utmärkt. Så tipset från NetGEARs forum om att 12v benen var gemensamt kopplade verkar rätt.
Men PSU't jag köpte blir ganska varmt. Så jag köpte ett till, i förhoppningen om att det var just det här som är lite varmare än jag gillar. Det hjälpte föga.

Utrymmet det gamla PSU't satt i låter även luft som skulle kyla hårddiskarna passera igenom obehindrat, så jag tänkte försöka blockera det flödet lite genom att stoppa en så stor klump med kylflänsar och PSU mitt i vägen för luftströmmen, som jag bara kan.Tyvärr är det lite begränsat, om man inte ska göra större ingrepp på PSU't.
PSU't är det här. "All" värmen verkar komma från de stora gråsvarta fyrkanterna. Det gör att jag hoppas på att komma undan med att sätta en bit värmeledande... matta (?) på dem, och en kylfläns på var sida, med någon klämma, eller ett bultförband för att hålla ihop det. Verkar det som om de små komponenterna blir för varma efter det får jag försöka ge dem en egen "matta" och en koppardistans som ger kontakt med kylflänsen via värmeledande pasta.

Men mitt huvudsakliga problem är alltså att jag är en tokig jäv.... nä, alltså...eh...

Det huvudsakliga problemet är alltså att jag inte har en aning om var jag får tag i två kylflänsar som mekaniskt uppfyller mina önskemål.
(55-105 lång, med idealet 82mm) 82x20mm, med kylprofilen så att luften går genom 20mm kylfläns, 18,5mm hög.

Med tanke på att enheten idlar med en förbrukning på 20 watt, och har en max förbrukning på 60 vid full last, så misstänker jag att värmen "egentligen" inte är ett problem, men luftflödet smiter förbi diskarna den här vägen, och till sommaren kommer de få för dålig kylning om jag inte gör något. Så vilken dålig kylprofil som helst, som kan modifieras så den får plats hade nog fungerat. Hittar jag inget annat, så kommer jag försöka hitta fyrkants aluprofil, och borra hål i, med offset, för ökad turbulens...

Men vettiga tips mottages tacksamt... Jag vet inte ens var jag skulle hitta aluprofil på runt 18-19mm... långt mindre stumpar på en DM styck. :- p

Tack för er tid.