Löda ytmonterat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Löda ytmonterat?

Inlägg av robertr81 »

Första gången jag löder ytmonterat. 3st komponenter i denna byggsats. Inringat i gult två komponenter. Fått dit dom men inte så vackert. Förtennade öarna innan, är det rätt? Vad är detta för komponenter och behöver dom någon viss polaritet?

Sen inringat i grön en pytteliten 6bens IC. Hur bär jag mig åt för att göra detta på bästa sätt? Har en lödspets för ändamålet iaf.
BBCAB01D-3A66-4A62-B907-97A005F7AFC5.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av Magnus_K »

När jag löder ytmonterad med kolv, så brukar jag förtenna en ö, lägga på komponenten, värma samma ö och rikta upp komponenten, låta svalna för att avslutningsvis löda fast andra sidan.

Fastän det är en byggsats så är jag rätt säker på att det finns med en innehållsförteckning. Vad heter dom ytmonterad komponenterna?

Gissningsvis är den svarta en diod, och då är polariteten viktigt.
Den lilla bruna är nog bara ett avkopplingsmotstånd på 100nF, och då spelar polariteten ingen roll.
Den svarta ICn kommer ha en märkning på kapsel som avslöjar vilket ben som är "1". Detta ben ska lödas fast vid punkten på kortet.

När du löder ICn så testa samma teknik. Förtenna löd-ön för ben 1, lägg på kretsen och värm upp samma löd-ö samtidigt som du riktar upp den.
Låt svalna och sen löd fast nästa ben diagonalt.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av Teknikern »

Jag har precis börjat med ytmonterat och köpte en hetluftlödstation från Kjell&co för 900:- och det ångrar jag inte eftersom den underlättar betydligt och då jag behöver värma krympslang mm. ganska ofta så är den ju toppenbra till det också.

När jag löder med lödpennan gör jag likadant som Magnus K, börjar med ett ben och sen rikta in ben 2 och fixera kretsen och sen resten. När man löder med hetluft underlättar det betydligt att ha ett klistrigt fluss i spruta, först förtenna paddarna, sen på med mera fluss och dit med kretsen och sen värma. Den kryper på plats så fint så och beger sig inte ut på egna strövtåg. :D

Bara för att "underlätta" inlärningen så tog jag det jag hade hemma, nu råkade det vara 0201 dvs. 0,3 x 0,6 mm och lyckas man med dom så lyckas man tydligen med allt enligt en kompis som jobbar på ett elektronikföretag. Förtennade paddar, hetluft och klistriga flusset är hela hemligheten för råkar man nysa under arbetet (eller fisa) :oops: så är bänken tom på kretsar sen. :oops:
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av robertr81 »

Tack! Fina tips. Desvärre så var det ingen manual med eller instruktion alls. Kan ju ha satt dioden fel då om det är en sådan. Kan man mäta den på plats eller behöver jag löda av den igen? (6v8c) tror jag det står på den

Denna byggsatsen är det:
http://www.dx.com/p/diy-kits-atmeag328- ... pFcT3BwGaM
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av Marta »

Det är troligen en 6.8V nominellt bidirektionell transientskydd. I så fall kan den sitta åt valfritt håll.

http://www.smdmark.com/en-US/smd-code-6V8C.html

Du _måste_ använda flux vid ytlödning, annars blir det sk*t.

Fotografera utan blixt, det blir bättre.

Hyfsat lött för att vara första gången Du ytlödar. Mycket tenn, men utan annat flux än i tenntråden blir det alltid så.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av robertr81 »

Det var en symbol som liknade symbolen för en diod fast ungefär som två dioder som pekade mot varandra med ett s-format streck mellan. Om jag minns rätt...
Tyckte lödtennet blev bubbligt och mycket . Ska införskaffa flux om det ger bättre resultat. Tack så mycket
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av Spazze »

Använd lödtenn med flusskanaler ("rosin core") så behövs inget extra fluss i normala fall.
Det ser ut att vara lite för mycket lödtenn också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av carpelux »

Jag håller med Marta, extra fluss är A och O när det gäller att löda ytmonterade komponenter.
seppoa
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 juni 2017, 20:53:49

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av seppoa »

Ett enkelt sätt att löda SMD-komponenter är att använda ett trögflytande flussmedel. Lägg en liten klick på varje pad, låt det gärna torka en stund. Lägg sedan dit komponenten, och ta en bit 0,3 mm lodtråd lika lång som komponenten är bred (gäller motstånd, kondensatorer och andra komponenter med två anslutningar) som du lägger på vardera pad intill komponentens lödytor. Håll sedan fast komponenten, med pincett eller en tandpetare, och värm på paden (inte komponenten) med en fin spets och inte för varm lödkolv. Då smälter lodet och lödningen blir perfekt, med lagom mängd lod.
(Pad = ytan på kretskortet där komponenten skall lödas fast)
Komponenter med tre eller fler anslutningar brukar jag löda dit genom att lägga lite lod på en pad i hörnet, lägga fluss på alla padar, placera komponenten så bra som möjligt och sedan värma paden med lodet. Då blir den anslutningen ordentligt lödad, varefter man lödar diagonalt motsatt anslutning (om det behövs, rikta in komponenten innan) för att sen ta resterande lödpunkter.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av PeterH »

Finns hur mycket som helst på Youtube, här är "Daves" tips...
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av Wirewrap »

Löd dom små komponenterna först! Det är lättare att komma åt om inte dom större bitarna är ivägen.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av Wedge »

Känner igen det där kortet :)
Men när jag fick min byggsats så var de ytmonterade komponenterna redan lödda.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av wiklis »

Får lust att bygga en byggsats :)
Det var länge sedan
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av robertr81 »

Lyckades utan extra fluss. Inte snyggt, lite mycket lod men ok lädningar ändå. Den fungerar :) testat med transistor, resistor och kondensator. Kondensator visar 10uf skillnad på en 100uf jämfört med min multimeter. Vilken apparat år pålitligast? :lol:
Wedge skrev:Känner igen det där kortet :)
Men när jag fick min byggsats så var de ytmonterade komponenterna redan lödda.
Den vill bli kalibrerad verkar det som.
Förstår inte riktigt hur man gör, har du koll på det om du har en likadan?
seppoa
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 juni 2017, 20:53:49

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av seppoa »

Vid kalibrering kopplar man ihop alla tre mätkontakter. Vid ett skede av kalibreringen skall man koppla in en kondensator på runt 0,47 uF (om jag minns rätt) mellan två av anslutningarna. Det står då i displayen, inkl värde på kondensatorn.
Skriv svar