Paltor WS XP Alert

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Paltor WS XP Alert

Inlägg av jonas41 »

Jag har ett par Peltor Ws XP Alert lurar som jag är extremt nöjd med. Jag har alltid tyckt att de drar extremt mycket batterier. Jag byter ungefär 2 ggr per arbetsdag. Lurarna tar 2 st 1,5 volts AA batterier.

Då jag tyckte att det var ett extremt slöseri så köpte jag uppladdningskittet. Men de uppladdningsbara batterierna räcker bara 4-5 timmar. På Flinks järn fick jag förklaringen att om man har lurarna uppkopplade mot Bluetooth så drar de extremt mycket batterier.

Häromdagen träffade jag en kyltekniker som hade samma lurar. Han berättade att han använder de hela dagarna, han lyssnar på ljudböcker via mobilens bluetooth. Han kör bara med de uppladdningsbara batterierna och han har inte laddat de på ungefär 2 veckor.

Så jag antar att det är något fel på mina lurar.

Mitt fel består i att jag stoppar i nya batterier. Efter en tid så dör lurarna bara. De bara stängs av.
Om jag startar upp dem igen så kan de hålla ett tag till. så här håller det på hela dagarna.

Oftast om jag stoppar i helt nya batterier så håller lurarna längre innan de dör. Typ 3 timmar. Sen får jag starta om de ungefär var 30:e minut. Så under en normal arbetsdag så byter jag batterier efter 3-4 timmar. Orkar inte hålla på och starta om dem hela tiden.

Hörlurarna har två meddelande som varnar innan de stängs av automatiskt.
”autopower shut off” eller ”low battery”. Inget av dessa meddelande hörs innan.

När en hel dag gott och om jag haft i samma batterier hela dagen och tvångsstartat om lurarna så mäter jag volten på batterierna. då har de 1,5 volt i sig.

Jag har läst på nätet om att folk har justerat om vinkeln på batteristiften i lurarna för att få en bättre och starkare kontakt yta mot batterierna. Det har jag testat. Utan resultat.
Det spelar ingen roll vilka batterier jag använder. Har testat billiga, dyra, dyrast och uppladdningsbara från Peltor.

Är det någon av ni genier som har någon ide? Har ni egen erfarenhet av just de hörlurarna? Kan det ha med amperen att göra?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Paltor WS XP Alert

Inlägg av tecno »

Skicka till Peltor för reparation för så där kan du inte ha det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Paltor WS XP Alert

Inlägg av mrfrenzy »

Enligt databladet så räcker batterierna 23 timmar med blåtand och radio aktivt.

Här du kvalitetsbatterier typ "Philips ultra alkaline", "duracell ultra power" eller liknande?

Isåfall är lurarna trasiga och det är bara att lämna in på reparation.
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Re: Paltor WS XP Alert

Inlägg av jonas41 »

23 timmar. intressant.

Då kanske kylteknikern ändå har laddat sina batterier oftare än på 2 veckor. Eller har extremt korta arbetsdagar.

Jag har kört med Duracell, Gp, Biltemas, Kjell och Co batterier. Började köpa dyra batterier för att sedan halka iväg på billigare och billigare.

Såg i databladet nu att lurarna ska ju indikera lågt batteri. Det gör de inte. Så jag får skicka in dem.

Operating time: The expected battery life may vary depending on
the brand of batteries and the temperature in which the product
is used. Low battery level is indicated by a voice saying: “low
battery”. The headset functions will not work optimally if the
battery is low.
Surround +FM radio+ Bluetooth (standby) > 32 h
Surround + FM radio+ Bluetooth (active) > 23 h
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Paltor WS XP Alert

Inlägg av Olle61 »

Det lönar sig inte att köpa dyra batterier:
https://www.testfakta.se/sites/default/ ... 150831.pdf

Philips är inte bra, Duracell bra men dyr.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Paltor WS XP Alert

Inlägg av kilimanjaro »

Har ett flertal liknade lurar och samma fel har ibland inträffat. Varje gång har det varit lite glapp i batterihållaren som stängt funktionen. En kraftig stöt eller annan omild behandling kan få ett av batterierna att tappa i anslutningen vilket för mig, har resulterat i "shut off".

Karl B.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Paltor WS XP Alert

Inlägg av Bosen »

Jag kör med VARTA 2600mAh och batteriet håller minst 15 timmar iallafall.
Har kört med batteri tidigare med mindre mAh, men då har jag klarat kanske 8 timmar.

Mina lurar indikerar inte heller lågt batteri utan stängs bara av när jag kör via bluetooth. Lyssnar jag på radion så indikerar de.
Skriv svar