Tips på labbutrustning för nybörjare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
emponix
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2018, 13:34:29

Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av emponix »

Hej på er!

Jag är ny på forumet men har ett stort intresse för elektronik och speciellt hifi. Efter många år som användare utav diverse prylar, har jag nu nått fram till punkten där jag vill lära mig hur saker och ting fungerar. Litteratur har jag redan ordnat och påbörjat för att lägga lite grund. Som jag känner mig själv så presterar jag bäst genom praktiska övningar och inte för mycket teori. Jag är ute efter passande utrustning för att labba främst med hifi förstärkare men givetvis får det ju fungera till annat också. Målet är att kunna felsöka, reparera samt bygga enklare förstärkare. Multimeter och lödgrejer har jag redan, vad är det mer som är nödvändigt för att komma igång? Behöver inte tvunget vara det billigaste då jag prioriterar saker som håller, åtminstone elektroniken.

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33747
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av Glenn »

Tja, ett labbaggregat är ju jäkligt bra att ha, alltså med både justerbar spänning och strömbegränsning.

Ett oscilloscope är alltid bra, nu kommer säkert 12 pers påstå att du MÅSTE ha ett nytt rigol XYZ2000 turbo, strunta i det och leta efter nåt vettigt begagnat istället som kostar en bråkdel och håller högre kvalitet.


Ska man syssla med ljud är det ju trevligt med en funktionsgenerator också, köpes även den med fördel begagnad.


Annars brukar man komma på efter hand vad man behöver, lite beroende på vilken inriktning hobbyn tar.

..Sen finns det ju sjuka människor (som jag själv) som inte kan låta bli att "rädda" alla mätinstrument man hittar, och så sitter man där med hyllorna fulla av instrument man väldigt sällan använder.

Just multimeter, labbaggregat, oscilloscope och funktionsgenerator använder man dock rätt ofta, i alla fall jag, frekvensräknare kan också vara bra men man kan ju använda oscilloscopte till det i nödfall, eller multimetern om man har rätt modell.
emponix
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2018, 13:34:29

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av emponix »

Tack för snabbt svar. Jag vet det där med att samla på sig, det är just det som har tagit mig hit. Jag håller på att sälja allt onödigt som jag samlat på mig genom åren, helt otroligt vad grejer man har när man börjar rota. Tänkte använda pengarna till mitt odödliga intresse för elektroniken och se vart det tar mig. Om jag köper nytt labbaggregat, borde jag satsa på 2 kanals med en gång?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33747
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av Glenn »

Sysslar du med ljud som du skriver att du gör så är det ju extra bra att ha ett nätagg med dubbla utgångar med follow-funktion, så du kan få dubbla matningsspänningar (alltså positiv och negativ spänning), jag har ett nätagg som har det och det har jag enbart använt när jag labbat med förstärkare tror jag, mitt vanliga labbaggregat har en fast 5V-utgång och en ställbar mellan 0-30V (0-3A)
emponix
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2018, 13:34:29

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av emponix »

OK. De jag har kikat på hittills ligger på 2 x 0-30V 0-3A eller 0-5A. Har sett att vissa hävdar att så låg rippel som möjligt är viktigt, jag ska läsa lite mer innan jag bestämmer mig. Sen hinner budgeten växa under tiden med.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av lillahuset »

I min ungdom, på sjuttiotalet, byggde många nybörjare nätaggregat som första projekt eftersom det var lagom enkla projekt och gav lite erfarenhet.
emponix
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2018, 13:34:29

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av emponix »

Om man bygger gammeldags analogt så är det säkert en bra idé. Det borde ju vara en del likheter med det jag är intresserad av, då får man ju ett i reserv om man sen köper ett till. De som byggs kring moduler t.ex LTC3780 verkar ju lite tråkiga.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av Glattnos »

Jag har pillat med elektronik på hobbynivå i ca 10 år men har inte förrän nu skaffat ett oscilloskop, enbart för att jag inte fattat hur mycket tid det kunde sparat mig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33747
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av Glenn »

lillahuset skrev:I min ungdom, på sjuttiotalet, byggde många nybörjare nätaggregat som första projekt eftersom det var lagom enkla projekt och gav lite erfarenhet.
I min ungdom, på 80talet, så var just labbaggregat en av de första sakerna jag byggde :) ..baserat på en trafo från en gammal 24V batteriladdare, plåtlåda från nåt jag hittade i en container, komponenter från pappas sortiment och en krets från clas ohlson.. allt toppat med ett visarinstrument en kompis hittade bland hans pappas skrotsamling och jag bytte till mej mot nåt helt annat.

Senare utökades det med en 5V-utgång också.

Jag har det kvar fortfarande men använder det inte, men det funkade sist jag testade :)
emponix
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2018, 13:34:29

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av emponix »

I min ungdom på 90-talet så hade jag inte en aning om någonting, min pappas sortiment bestod av spritflaskor och ölburkar. Tur för mig att jag till slut lyckades skaffa internet. Nu börjar man bli smått inspirerad att prova bygga själv, det känns som en bra start.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av opampen »

Jätte roligt att du har det fina intresset för elektronik och HI-FI! När det gäller oscilloscope kan du hitta fina instrument på bättre begagnad marknaden. Jag har själv två fina scope ett som jag köpte i min ungdom Philips PM3207 går upp till 15 MHz. Sen när jag blev äldre och började syssla mer med elektronik köpte jag ett bättre PM3250 som går upp till 60Mhz. Det är Fluke som tillverkar eller tillverkade dom.

Philips senare Fluke gjorde fina scope. Tror att det är bra andra handvärde på dom. Sen finns ju förstås Tektronix och många andra.

Jag har byggt både frekvens räknare, funktionsgenerator, nätaggregat mm.

Skulle rekommendera dig att börja med ett bra stabb aggregat. Men se upp för dessa switchade agg. som har blivit väldigt vanligt nu på senare tid. Dessa är inta lika bra som linjära. Kan förkomma störningar mm.

Här har du ett exempel på en mycket bra och stabil stabb. krets LM317: https://www.elfa.se/Web/Downloads/a_/en ... ata_en.pdf

Om du kommer att ägna dig åt linjära kretsar som op-kretsar som ofta behöver +/- matning så är ett symmetriskt aggregat bra att ha. Om du använder LM337 och koppla i symmetri kan du få ett bra labb.agg. med både + och - anslutning.

https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... ng_tds.pdf

Du ser exempel på det på sidan 13 i pdf:en.
emponix
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2018, 13:34:29

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av emponix »

Tackar för de fina tipsen :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7029
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tips på labbutrustning för nybörjare

Inlägg av Teknikern »

Ett exakt likadant labbaggregat köpte jag hos Kjell&co förra vintern och är helnöjd. https://www.tradera.com/item/340198/303 ... serieport-

Sen har jag en sån här lödstation som jag fick av ett företag och den är skitbra och kan rekommenderas varmt.
https://www.tradera.com/item/340198/303 ... lodspetsar
Skriv svar