Kortsluten spänningsregulator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ArduinoNewb
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2018, 09:11:40

Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av ArduinoNewb »

0FCFACE4-8DCF-4B15-8D46-9DF7F641874D.jpeg
Jag vet inte om det är jag som är en idiot eller vad grejen är men jag har köpt en variabel switchad spänningsregulator (https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... had-p90771)

Den har två ingångar och två utgångar (in+ in- ut+ ut-)
Vid anslutning till ingång kortslöts batteripacket med tillhörande ljusbåge. Vid kontrollmätning är det ca 180kOhm resistans mellan in+ och in-.
Tänkte att den nog är trasig och fick byta i butik. Kontrollmäter den nya och får exakt samma värden.

Det verkar ju inte bättre än att plus och minus är ihopkopplade i kretsen vilket ju innebär kortslutning. Eller har jag missat nåt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 346
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av electronix »

Är det bara jag eller är inte batteripacket kopplat fel? om man ser till att det verkar vara samma typ på båda sidor så borde dom vara vända åt samma håll, eller har du bara lagt upp kortet på packarna?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av Icecap »

Plinten/skruvterminalen som är lödd dit ser dåligt lödd ut. Men det borde inte orsaka ljusbåga - om inte de i sig är kortslutna.

GND på in-och utgången är ju ganska tydligt kopplat ihop och du har rätt i vad som är in-sida och ut-sida.

Enheten ser - enl. foto - rimligt bra ut, konstruktionen verkar ganska OK. Så jag är mycket säker på att det inte är ett systemfel i enheten, detta betyder dock inte att du inte fick en dålig enhet.

Men frågor finns:
* Vilken spänning på batteripacket?
* Var det ENBART spänning in till regulatorn som var kopplat? Inget på utgången?

Din mätning av Ohm är värdelös som sådan, detta få ingen vet med vilken spänning instrumentet kan mäta samt mätströmmen. Visst, hade det varit en rå kortslutning ville mätningen vara vettig men nu ville det vara bättre att regulatorn kunde matas från en ställbar nätdel med strömbegränsning så att man kunde se vid vilken spänning det går fel.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av Glattnos »

180K ger inte kortslutning

Varför tror du att batteriet kortsluts? Att det blir en liten blå blixt när man kopplar till batteriet betyder inte automatiskt kortslutning. Har du mätt hur mycket ström det drar när den är påkopplat? Du kan prova med en glas-säkring i serie med batteriet och se om den brinner av.

Edit: Ohm-mätningen mellan IN+ och IN- är inte värdelös, 180K där visar att den INTE är kortsluten :)
Senast redigerad av Glattnos 21 februari 2018, 10:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av Icecap »

Ett alternativ till säkring är en glödlampa. Om man t.ex. tar en 5W lampa i serie med matningen kommer en kortslutning att betyda att lampan lyser samtidig med att strömmen begränsas.

När kortslutningen tas bort slocknar lampan igen. Alltså en återanvändbar säkring med optisk indikering av överlast.

Men ja, en liten inkopplingsgnista sker ofta utan att det betyder kortslutning.
ArduinoNewb
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2018, 09:11:40

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av ArduinoNewb »

Tack för snabba svar.. jag snabblödde på plintar för att kunna byta strömkälla.
Samma fenomen med den utbytta enheten utan plintar.

Jag anslöt ett 13volts LIPOAck.

Om jag ansluter en pol och sedan mäter spänning mellan valfri annan anslutningspunkt får jag full spänning, dvs 13volt. Så potentialen är +13V vid både in+ och in- om jag mäter mellan dem och ackets minuspol när pluspolen är inkopplad
Som sagt, jag kanske har missat något.
Ljusbåge kanske var att överdriva, men en liten smäll å rejäl gnista. Men hann inte ända fram med sladden.

Jag har bara kopplat in spänningskälla på ingångarna, inget på ut vill mäta först å kunna ställa in rätt utspänning
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av Glattnos »

Då tror jag att den fungerar som den ska :)

Koppla in batteriet(med glödlampa eller säkring i serie om du vill vara säker), mät på utgången, justera ut-spänningen.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av Pedalosaurus »

Ser jag fel eller har du lött batteripack på båda sidor? Du har väl ingång på ena sidan och utgång på andra? Den ena sidan matar du in och på andra får du ut den reglerade spänningen?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av SM7CZR »

Pedalosaurus skrev:Ser jag fel eller har du lött batteripack på båda sidor? Du har väl ingång på ena sidan och utgång på andra? Den ena sidan matar du in och på andra får du ut den reglerade spänningen?
ArduinoNewb skrev: Jag har bara kopplat in spänningskälla på ingångarna, inget på ut vill mäta först å kunna ställa in rätt utspänning
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av Pedalosaurus »

Ok. Din beskrivning är lite luddig tycker jag. Du har alltså anslutit ett batteripack på ingångarna. Och när du mäter på utgångarna har du 13V, lika mycket som batteripacket ger? Är det så du gjort?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av arvidb »

180 kΩ är ju rätt långt ifrån kortslutning. Att du får samma potential på hela kortet när bara ena polen är inkopplad är också som det ska vara. Däremot tycker jag att det är märkligt att det skulle blixtra till när omvandlaren kopplas in; det ser inte ut att finnas mycket till kapacitans på kortet (om det inte sitter kondensatorer på undersidan). Men det kanske räcker med någon mikrofarad för att det ska bli en liten blixt? :humm:

Som sagt, testa att koppla in med en 12 V lampa i serie.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av Glattnos »

Jag har själv flera exakt likadana kort och det blixtrar vare gång man kopplar in ett batteri på dom. Det är förmodligen inget fel på din regulator och inget fel på den första du fick heller.
Du har ju redan kopplat in batteriet utan att varken kortet eller batteriet tog eld så hur vet du att det inte fungerar? :)
Pedalosaurus skrev:Ser jag fel eller har du lött batteripack på båda sidor? Du har väl ingång på ena sidan och utgång på andra? Den ena sidan matar du in och på andra får du ut den reglerade spänningen?
Det är inte batterier hen lött på, det är skruvplintar.
ArduinoNewb
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2018, 09:11:40

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av ArduinoNewb »

Återigen tack för snabba svar. Jag får testa med lamptricket. Dock förstår jag inte hur kretsen ska fungera om det är samma potential på båda ingångarna? Jag har monterat på en strömbrytare på plussidan och får väl testa igen med batteriacket utomhus. Och med en resistans på bara 180kohm borde ju en del ström smita den vägen? 13volt/180kOhm blir visserligen inte så många ampere så det känns ju spontant som att sannolikheten är störst att allt är som det ska, men det hade känts betydligt mer naturligt om IN+ vore isolerad från IN -.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av arvidb »

Precis som du säger så fungerar ju inte kretsen med bara ena polen inkopplad. Så fort du kopplar in andra polen från batteriet så blir det ju olika potential på ingångarna, och det är det som driver ström genom kretsen = får den att göra något.

13 V över 180 kΩ ger en ström på ca 72 µA och en effekt på ca 1 mW. Men mer ström än så kommer att flyta så snart kretsen "aktiveras" - du måste ju ha samma effekt in som ut, plus förluster. Ska du driva en Arduino med säg 5V, 100 mA (0,5 W) så kommer omvandlaren alltså att dra ca 40 mA (0,5 W/13 V ≈ 0,038 A).

Omvandlarens ekvivalenta resistans kommer alltså att se ut att vara 338 Ω vid den belastningen. Att resistansen ser ut att ändras beror på att det finns halvledare och andra komponenter i kretsen som inte fungerar som ett vanligt motstånd.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kortsluten spänningsregulator?

Inlägg av Klas-Kenny »

Från databladet för kretsen i fråga:
Capture.PNG
Antagligen är det till största delen dessa två motstånd du lyckas mäta resistansen i (de har väl valt andra motståndsvärden i denna koppling bara). Inget fel alls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar