Bästa sättet att styra ett Nixierör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Bästa sättet att styra ett Nixierör?

Inlägg av 13th.Marine »

Nu är det bannemig dags att bygga mina Nixieklockor, jag har en uppsättning IN-16 och en uppsättning IN-4 rör som ska få agera klockor.

Tanken är att driva det hela från en AC-vårta för att få en 50Hz-signal till en MCU, sedan så har jag en stepup som genererar spänningen till rören, så långt kan jag fixa själv.

Men vad driver jag rören med sedan?
Man kan köpa dedär färdiga drivarkretsarna, men de är relativt stora och jag skulle gärna vilja ha en liten lösning, speciellt till IN-16-rören.

Har ni några förslag på hur man driver dem utan att förlora livslängd och reducerar halo-effekten?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bästa sättet att styra ett Nixierör?

Inlägg av Icecap »

Hur ska röret styras? Jag vet att det är gasurladdningsrör och därför måste strömbegränsas - men vilka strömmar rör det sig om?

Jag kan fint tänka mig en gemensam strömbegränsning per rör och sedan en vanlig transistor för varje segment/siffra.

Vilken spänning ligger tändspänningen på?
Vilken spänning ligger brännspänningen på?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bästa sättet att styra ett Nixierör?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Titta här:http://www.pvelectronics.co.uk/kits/dink/dink_v2.pdf

Du kan plocka vilken manual du vill från: https://www.pvelectronics.co.uk/index.p ... age=page_2
Eller: https://www.nixieclock.biz/Downloads/Cl ... ev4V46.pdf

Kort, du använder två högspänningstrissor MPSA42 och MPSA92 (NPN/PNP) för att från logiutgång mata anoderna med ca 170V. Gallren styr du med en SN74141 eller en rysk K155ID1, vilken är designad för sådant jobb.
Vidare föreslås att man pulsar på något specialsätt eftersom nixierör, i det långa loppet, ogillar att drivas multiplexat.

Kolla också:
http://www.instructables.com/id/How-to- ... n-Arduino/

http://www.instructables.com/id/Arduino ... Beginners/
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bästa sättet att styra ett Nixierör?

Inlägg av Marta »

Med moderna saker t.ex. någon av dessa http://www.mouser.com/catalog/645/usd/377.pdf
Det räcker fint med 50 eller 80V för att växla siffra om det finns begränsningsdioder. Blanking/PWM kräver drivspänninnng minus brinnspänning samt marginal.

Antika K155ID1, slukar 25mA per chip från +5V

Vanliga trissor. MPSA42 e.dyl. Denna klarar 300V. Kopplade med "common base" räcker det med 1 motstånd per rör. Kapseln är dessvärre för stor för 2.5mm delning, men går fint att sätta varannan en nivå upp. Har byggt några klockor på det sättet innan jag blev invalid och de äldsta har fungerat perfekt i 8 år. Blir ju 29/45 st. för en 4/6 rör klocka. En40pin MCU räcker inte om där skall vara sekunder.

För "high side driver" som soundbrigade beskriver.

För ljusstyrkan är det PWM som gäller. Sänka strömmen gör att siffrorna blir blurriga och sedan börjar de att fläckvis tappa lysförmåga.


Tänk på att IN4 är kvickilverfria. Siffrorna löses bokstavligen upp förfärande snabt. Kring ett är vid drift 24/7 vid ström enl. datablad för 10h röret. Nog lite bättre för 24h klocka där nollan får vila dubbelt så länge som i en 12h.

Livslängden är ungefär omvänt proportionell mot I^2.5 vid DC. I^1.5 vid 50% pulskvot. Allt enligt en gammal bok. Att sänka ljuset med PWM ökar livslängden högst betydligt i förhålande till uppfattad ljusstyrka. Sänk inte strömmen under rekommenderad, då blir där snart fläckvis bortfall.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Bästa sättet att styra ett Nixierör?

Inlägg av anders_bzn »

Kom förbi, jag har nog några tips (och kretsar).
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Bästa sättet att styra ett Nixierör?

Inlägg av 13th.Marine »

Tack för tipsen!

Anodstyrningen känns som jag har klart för mig iaf (Om jag ens ska styra den).

De färdiga lågside-drivarna känns för stora, dedär från Supertex ser ut som en bra utveckling!

Vad innebär begränsningsdioder?

Livslängden på IN4 låter lite avskräckande, tråkigt :(

Anders hann emellan, jag smiter upp till dig efter frukost =)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Bästa sättet att styra ett Nixierör?

Inlägg av 13th.Marine »

En fundering, borde inte PWM och Multiplexing ge ungefär samma effekt?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bästa sättet att styra ett Nixierör?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan väl bero på multiplexfrekvensen. Jag har två nixieklockor och båda multiplexas och så finns det en funktion inbyggd för att förhindra katodförgiftning.
Grejen är ju att det anses onyttigt att köra rör med full glödspänning men utan anodspänning.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Bästa sättet att styra ett Nixierör?

Inlägg av anders_bzn »

Hur menar du, dessa rören har ju ingen glöd?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bästa sättet att styra ett Nixierör?

Inlägg av Marta »

Begränsningsdioder i detta sammanhang ärzeners som hindrar att Uce blir högre än trissorna klarar. De kan göra att röret inte släcker, men få urladningen att hoppa till en annan katod är inga problem.Med vissa rör kan de direktdrivas med 40?? CMOS. ZM1000 är vad jag minns ett rör med så låg selection voltage att detta är möjligt.

PWM med <50% till kan lika väl använda MPX med två rör på varje low side driver. Skall det endast vara PWM och low side som inte kan släcka så räcker det med en high side för alla rören. Skall de pulsas så håll uppe anodspänningen för snabb och säker tändning utan fladder.

"Cathode poisoning" är inget att bry sig om i en klocka. De oanvända katoderna blir finito, men vadå? De behöver inte ens vara anslutna och kommer ändå aldrig att användas till något. Flytta inte socklade rör i vanliga socklar. De kommer att läcka in luft av de upprepade påfrestningarna.

IN4 sägs det var avsedd att användas i slutna miljöer som ubåtar o.dyl. där luften skulle skyddas mot kontamination. Om det stämmer vet jag inte.
Skriv svar