Blåst på Li-Jon batterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av GastonDeVille »

:eek2: Skickade efter lite (20 st) "Genuine-Panasonic-Protected-NCR18650B-3400mAh-Li-ion-PCB-Battery-Made-in-Japan" från Ebay och efter att ha kört en uppladdning med påföljande kapacitetstest med en s k smartladdare (Liitokala® Engineer Lii500) visade sig de små asen bara ha runt 2700 - 2800 mAh kapacitet. Förvånad? Nja, har köpt exakt likadana innan utan problem. Gjorde en feedback till säljaren som omedelbart är beredd att återbetala motsvarande 30 % på priset. Suck... då är frågan vad det är för celler jag har. Inte äkta vara iallafall. Undrar om det skulle vara lönt att hinta Ebay om att det är fake-product? Hen har förstås räknat utt att det inte är lönt att skicka tillbaka grejerna.
20180209_212830-x.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av arvidb »

Du har ju inte fått vad du har betalat för, så då ska du ju ha alla pengarna tillbaka, inkl frakt. Om du är snäll kan du ju erbjuda dig att skicka tillbaka dem mot att de betalar frakten i förskott (trots att det tar tid för dig).

Går säljaren inte med på det så är det väl negativ feedback som gäller.

Edit: https://eu.nkon.nl/ brukar få bra betyg som pålitlig säljare av batterier. Ebay-säljare kan man nog inte lita på, varken för batterier eller halvledare.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Platis »

Tråkigt när man inte får vad man förväntar sej! :(
Även om en bit från Spec så var det ju inte idiotdåligt, höjden är väl fejkbatterierna som inte ens ger en tredjedel ut! Var det inte daniel112 på forumet som testade en hel drös såna med katastrofdåliga resultat! :vissla:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av arvidb »

Använd "More actions"->"Contact seller" på "Order summary"-sidan och välj "I received an item that wasn't as described". Klicka på "Request a refund". Som köpare på Ebay är man skyddad av Ebays och Paypals buyer protection, och den funkar bra. Man får vara beredd att beskriva problemet i detalj om säljaren konstrar, men oftast räcker det att begära en refund officiellt. Säljaren vill inte orsaka extra jobb för Ebay...
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av GastonDeVille »

Platis skrev:Tråkigt när man inte får vad man förväntar sej! :(
Även om en bit från Spec så var det ju inte idiotdåligt, höjden är väl fejkbatterierna som inte ens ger en tredjedel ut! Var det inte daniel112 på forumet som testade en hel drös såna med katastrofdåliga resultat! :vissla:
Nä, tror inte det är ren skit heller men surt om man hade förväntat sig max kapacitet.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av GastonDeVille »

arvidb skrev:Använd "More actions"->"Contact seller" på "Order summary"-sidan och välj "I received an item that wasn't as described". Klicka på "Request a refund". Som köpare på Ebay är man skyddad av Ebays och Paypals buyer protection, och den funkar bra. Man får vara beredd att beskriva problemet i detalj om säljaren konstrar, men oftast räcker det att begära en refund officiellt. Säljaren vill inte orsaka extra jobb för Ebay...
Tack, gjorde exakt en sån
............................................................................................................................................................
kina-grejer 18650 refundWTF.png
............................................................................................................................................................

Frågan är hur långt man ska driva det...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av GastonDeVille »

arvidb skrev:Du har ju inte fått vad du har betalat för, så då ska du ju ha alla pengarna tillbaka, inkl frakt. Om du är snäll kan du ju erbjuda dig att skicka tillbaka dem mot att de betalar frakten i förskott (trots att det tar tid för dig).

Går säljaren inte med på det så är det väl negativ feedback som gäller.

Edit: https://eu.nkon.nl/ brukar få bra betyg som pålitlig säljare av batterier. Ebay-säljare kan man nog inte lita på, varken för batterier eller halvledare.
:humm:
Har aldrig haft problem med leveranser av dessa batterier innan.
Första gången det skiter sig. Ska man Orka :vissla:
Äh, kanske säljer av dem på Tradera :tomte: eller nåt.
Bra grundplåt till en omgång riktiga batterier.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av arvidb »

GastonDeVille skrev:Frågan är hur långt man ska driva det...
Tja, det beror ju på. Känns det OK med okända celler med 82% av kapaciteten när de är i nyskick, för 70 % av kostnaden? Då är det väl lika bra att acceptera. Men med tanke på hur mycket tid & energi jag ofta lägger ner i mina projekt så vill i alla fall jag också få ut 100 % av dem. Bygger man ett batteripack så är det ju dels andra kostnader och dels mycket tid som går åt. Och så finns brandrisken med Li-baserade celler, vilket gör att det inte är så kul med okända celler.

Jag skulle gå vidare och inte ge mig förrän jag fick en full återbetalning. Men det är jag...

Säljer du dem på Tradera så hoppas jag att du anger att de är fake.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av ToPNoTCH »

Det sista man skall köpa på E-bay är batterier.

I princip 100% är counterfeit eller sekunda.
Jag skulle säga att du haft en otrolig tur om du fått den kapaciteten.

Jag skulle gissa att det ÄR Panasonic med med annan kapacitet. Den med den märkningen har jag sett i fyra olika kapaciteter på originalen.
Sedan måste jag säga att den gröna färgen ser lite väl grön ut jämfört original, men det kan vara din kamera som luras.

Som tidigare inlägg säger köp på NKON. Jag har gjort två köp där och det verkar definitivt vara original.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Glenn »

arvidb skrev:Använd "More actions"->"Contact seller" på "Order summary"-sidan och välj "I received an item that wasn't as described". Klicka på "Request a refund". Som köpare på Ebay är man skyddad av Ebays och Paypals buyer protection, och den funkar bra. Man får vara beredd att beskriva problemet i detalj om säljaren konstrar, men oftast räcker det att begära en refund officiellt. Säljaren vill inte orsaka extra jobb för Ebay...
Problemet är ju när ebay dömer till säljarens fördel, har varit med om det ett par gånger, en gång så beställde jag fyra identiska batterier och fick ett, säljaren valde då att göra en refund på 75%, ebay dömde att detta var okej, så då fick man betala för ett batteri som man inte kunde använda eftersom man hade ett och behövde fyra.

Annars är det väl mer vanligt att säljare bara drar ut på tiden tills tiden för överklagande går ut, och sen när man försöker maila ebay om det så svarar dom inte ens.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Mr Andersson »

NCR18650B finns i två modeller, NCR18650BD (2980mAh) och NCR18650BF (3200mAh). Står det någon annan kapacitet är det fake.
Mät längden på dina och jämför med databladet. Alla fake-panasonic jag sett är ca 4-5mm för långa då de stoppat in skyddskretsarna i toppen. Äkta NCR.. är inte "protected".
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av GastonDeVille »

ToPNoTCH skrev:Det sista man skall köpa på E-bay är batterier.
Haaha.. det enda man köper :roll:
ToPNoTCH skrev:I princip 100% är counterfeit eller sekunda.
Jag skulle säga att du haft en otrolig tur om du fått den kapaciteten.
Kan tänka om man köper de allra billigaste. Korrekt, har otrolig tur och flera gånger i rad. Har även handlat hos Alibabas rövare utan problem (i 99,5 % av fallen)
ToPNoTCH skrev:Jag skulle gissa att det ÄR Panasonic med med annan kapacitet. Den med den märkningen har jag sett i fyra olika kapaciteter på originalen.
Sedan måste jag säga att den gröna färgen ser lite väl grön ut jämfört original, men det kan vara din kamera som luras.
Det kan mycket väl vara så, har testat flera med olika urladdningsström, 0,5 A och 1 A de hamnar där runt 2800 mAh. Jo, kameran luras - går inte att se skillnad på färg.
ToPNoTCH skrev:Som tidigare inlägg säger köp på NKON. Jag har gjort två köp där och det verkar definitivt vara original.
Tack för tips!
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av GastonDeVille »

Vägde batterierna och råkade göra ett intressant test när jag letade efter skjutmåttet

Normalt ljus
jaemfoer_18650-001.jpg
Hade UV-lampan närmast till hands och lyste på på batterierna och si, en tydlig skillnad visade sig.
De "riktiga" batterierna har en ganska matt reflektion medan "fejkbatteriet" lyser starkt.
jaemfoer_18650-UV002.jpg
Det ser ut som att man har lagt på en extra(?) krympslang utanpå det hela.
Väldigt skickligt gjort eftersom det är svårt att se med blotta ögat.
Pluspolen är mindre
Symbolen för pluspol ser annorlunda ut
Textmassan ligger lite off
Vikten skiljer bara en aning, ett gram.
46,5 gram (fejk) mot 47,5 gram "äkta"
Har man lagt till ballast för att få upp vikten?
ca 18 % skillnad i kapacitet borde synas i vikten.

Men klart att viss del av vikten tas upp av kapsling poler skyddskretsar mm

Äkta - äkta - fejk
20180220_232722_resized.jpg


Minuspolen med skyddskretsen ser lite annorlunda ut

äkta - fejk
jaemfoer_18650-minuspol_UV009.jpg
Samma i UV-ljus
jaemfoer_18650-minuspol_UV008.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Gizmo »

Jag har köpt 3400mAh batterier från den här affären på Aliexpress flera gånger. De har alltid hållit vad de lovar, ett par av dem var till och med på 3500 mAh (och jag mäter alltid alla batterier jag köper).
Den holländska sidan som länkades till ovan är lite dyrare, men också väldigt bra.

De batterier man köper på Ebay känns mer random och vilda västern om man får vad man har betalat för eller ej. Mycket är ompacketerade gamla celler, andra är B-sortering och sämre. En sak man kan göra är att väga dem, de med mindre kapacitet är oftast lättare, och står det att de har mer än 3600 mAh så är de fejk (det existerar 3600 mAh celler men de säljs såvitt jag vet inte lösa utan endast för inbyggnad).
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av helmut »

Lyssnade på konsumentprogrammet den 21 feb och på p1 var visst en kille som köpt en kinesisk elmoppe och fått batterier som inte verkade fungera. Prestandan verkade ligga långt under utlovat. Få se hur min Cristiania elcykel för ca 22000:- kommer att fungera. Den skulle visst vara en svensk konstruktion men jag är osäker på om det är kineser som tillverkat cykeln och importören monterat delarna och fått den klassad som svensk produkt.
Det är en firma i Sundbyberg som är återförsäljare av den lådcykeln.
Skriv svar