lillahuset skrev:Är det bara jag som får 4 * 10W till 40W?
Nä:
arvidb skrev:Varje "par" av motstånd är ju en parallellkoppling; 10 Ω || 10 Ω = 5 Ω, och motstånden tål fortfarande 10 W styck, så 20 W totalt. Dessa är sedan seriekopplade så det blir 10 Ω och 40 W mellan jord och varje pluskabel.
Anledningen till kopplingen är alltså att man ville ha större effekttålighet.
Kopplingen bör tåla 2 A (= 20 V) mellan jord och varje pluskabel. Men det hänger på att varje resistor får bra kylning. När de sitter sida-vid-sida sådär så sjunker nog effekttåligheten betydligt.
Eftersom ytan på fyra motstånd som sitter tätt ihop enligt bilden är två gånger ytan på ett motstånd, så kanske det är rimligt ändå att säga att effekttåligheten på dessa fyrdubbla motstånd i praktiken blev runt 20 W? Anledningen till att de har spuckit kanske är att värmen blir ojämn; mycket varmare i det hörnet som är i mitten än i det hörnet som är utåt?
Varje enskilt motstånd klarar 10W oavsett om de är parallell eller seriekopplad med något annat.
Sätter man ett klenare i serie så begränsar det såklart hela slingan, men det större klarar likväl samma effekt.
men alla är någotsånär överens om att anledningen till den här kopplingen är att man hade 8 st 10 w x 10 Ohm motstånd liggande i en skrivbordslåda. Sen orkade man inte beställa nya/fler och tänkte. Jag snor ihop skiten så får jag ändå samma resultat. Gömmer jag det väl under säkringslådan så får jag behålla jobbet ett tag till.
Pengamässigt så är det ju inga jättepengar...
Geni eller dåre.
Om jag förstått rätt så är de här två kopplingarna likvärdiga med varandra.
Kul att så många engagerar sig. jag är evigt tacksam....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, förutom att jag då hade fel om effekttåligheten som då blir 40W istället för 20!
ca12-14V/10Ω=1.2-1.4A flyter i kretsen, vilket blir ca 15-20W, vilket nuvarande motstånd då borde klara med god marginal egentligen! Hur varma blir dom?
ja ang värmen. Någon tejpat ihop alla åtta med eltejp. och det var kol kvar av tejpen. Och de hade ju ingen kylning alls under säkringsboxen. Så det var nog mest därför de blev så himla varma. Men jag tänker att jag kan montera de nya på en aluminium platta och tom lägga lite kylpasta under. Sen monterar jag alu plattan på bilplåten i motorutrymmet.
jonas41 skrev:
Ju längre tiden går och jag kollar på schematiska ritningar så börjar jag luta åt att det har något att göra med ljuset. Kanske en efter installation när Usa bilen importerades till Sverige.
Du har alltså ett schema? Lägg gärna upp det på forumet så är det kanske nån som kan klura ut det!
Är den svensksåld eller privat-importerad?
Jag ska kolla på bilen idag i garaget. Jag återkopplar. Jag har ritningarna på alla delar i hela bilen. Typ 208 sidor. Men jag ska försöka bena ner det lite.
Blinkar snabbt.
Jag antar att det är som Platis skrev. Att i usa så blinkar de snabbare och går gemensamt med bromsljuset. Här måste vi ändra på det. Så jag antar att vi lurar systemet att motståndet från glödtråden i stoppljuset är inkopplat. Borde iofs inte behövas så mycket för det