Motstånd parallell / Seriell?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av jonas41 »

Hej
Jag är ganska lost i motståndsdjungeln. Undrar om något geni skulle kunna förklara för mig varför och hur detta är kopplat. Varför blir väl en gissning.

Detta sitter alltså i en bil under motorhuven och blir varmt som bara den. Motstånden är rejält brända och jag ska nu byta ut dem. Tänkte att jag kanske kan byta ut dem cement baserade motstånden mot något mer lämpligt. Tänkte att jag kanske också kan byta ut alla 8 mot 1 eller 2 motstånd.

Jag har fått rådet att byta ut alla mot samma och koppla på samma sätt.

Men vad gör den här kopplingen. Om det är parallellt kopplat borde det väl bli 1,25 Ohm emellan?

Supertacksam för hjälpen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Platis »

Tänker jag rätt så blir det 10Ω och 20W effektålighet mellan jord och något av + uttagen! Är detta verkligen original och vad är det till? Kylfläkt?
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Elman »

Är det till lampor kanske??? När man byter till led från glödtråd måste man ofta bränna bort skillnaden i effekt för att inte instrumentpanelen skall lysa som en julgran med felmeddelanden om trasiga lampor.
/
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Platis »

Ja låter troligt! Kolla upp vad dom gula kablarna går till!
12-14V/10Ω=1.2-1.4A,
ca 15-20W genom varje gul kabel
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av jonas41 »

Nej verkligen inget original. Faktiskt så har jag inte lyckats utreda vad det är till ännu. Men jag har hela tiden gissat att det har något att göra med Airbagen. Bilen har varit krockad någon gång och någon har hemma mekat.
Ju längre tiden går och jag kollar på schematiska ritningar så börjar jag luta åt att det har något att göra med ljuset. Kanske en efter installation när Usa bilen importerades till Sverige.

Det sitter inga LED lampor någonstans på bilen och har inte suttit det heller så länge jag haft den.

De problem jag har med bilen som jag tror kan hänga ihop med motstånden är:
Airbag lampan kan tändas och släckas lite då och då
Blinkers lamporna kan blinkar nästan alltid snabbt. Trots att alla är bytta.
Bilen har ingen kontakt med växellådan via OBD2 uttaget.

Det kan vara så att motstånden har något att göra med datastyrningen till Canbusen
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Platis »

Att det skulle ha med airbag eller canbus är inte troligt!
Däremot kanske någon lampvarning eller dyl som behöver en viss minibelastning är ju tänkbart!

Att blinkers blinkar snabbare kan ha med för klena lampor att göra(mindre än 21W) men också med att USA har en annan blinkfrekvens på sina blinkers(?)!

Vad är det för bil och årsmodell?

Edit: Ändrar sej blinkfrekvensen ibland menar du? Isåfall tyder det mer på nåt glapp nånstans!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av MadModder »

Inga sensorer eller något kopplat till canbus kan eller ska dra så mycket ström att man får ett smärre värmeelement.
Plocka bort motstånden och starta och se vad som händer.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Platis »

Också bra att veta;
I USA har bilar blinkers och P-ljus/bakljus sammankopplat , så dom båda blinkar samtidigt. Detta är inte tillåtet i Europa. Därför kopplar man om detta på importbilar när dom ska reggas i Sverige. Förfarandet hur detta görs kan skilja från bil och bil och på olika årsmodeller. Finns nog diverse fulknep!

Canbus-styrt belysningssystem är extra känsligt på rätt belastning, förutom att varna för trasiga lampor så har dom också en tendens att stänga av strömmen till saker när dom tror det ät nåt fel. Då sätter man ofta motstånd för att "lura" systemet att allt är ok, men detta är mest förknippat med att folk vill ha LED-lampor i bilar som inte haft det original. På vissa bilar så kan man programmera om eller ändra detta, dvs tala om för bilens dator vilken typ av lampor man vill använda!
Senast redigerad av Platis 19 februari 2018, 18:58:37, redigerad totalt 1 gång.
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av jonas41 »

Det är en chrysler Town Country (Grand Voyager) 2008.

Felet med blinkers började så här:

Först kom det upp ett felmeddelande att höger blinkers bak är trasig.
Jag gick ut och kollade. Inget fel.

Efter ett par veckor började höger blinkers blinka snabbt typ varannan dag.

Gick ut och testade alla lampor på högersida. Inget fel på dem.

Efter ytterligare en vecka kom felmeddelande att vänster bak trasig.

Kollade lampan inget fel.

Sen började både vänster och höger lampor att blinka snabbt när man blinkar.

Då gick jag igenom alla lampor. Bytte dem till de som enligt fabriken ska vara på bilen. Det enda jag upptäckte då var att det fram satt entrådiga men bak sitter det dubbeltrådiga.
Gick igenom all jord på bilen som är kopplad till blinkers kablarna. Kopplat in en extra jord från batteriet till den jordpunkten där blinkers får sin jord.
Bytte blinkersspaken mellan en annan bil.
Har testat att ta koppla förbi lampsocklarna om de skulle vara paj.
I fredags rev jag TIPM en som jag antar kan spöka. Satte in en från en liknande bil. Ingen skillnad.

Har dock hört att kabelhärvan i skjutdörrarna kan påverka blinkers så det är nästa steg. Men när jag rev TIPM hittade jag motstånden som någon lagt väl gömt där under.
Det var därför jag hamnade i motståndsträsket. :D
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Platis »

Tydligen väldigt vanligt med fel på TIPM(total power management ,.. eller nåt sånt) kan ge alla möjliga felsymptom allt från vindrutetorkare till bränslepump!! Vore kul att få reda på vad motstånden har för funktion! :humm:

Kolla alla jordpunkter du kan hitta, ofta sitter det samlat på några få ställen där många är ansluta tex i närheten av bakljusen bak! Alltså kolla allt som är kopplat till samma punkt! Tydligen viktigt på canbus att alla boxar och grejor inte har någon potentialskillnad på jordsidan(räcker med lite oxid). Även dåliga dragkrokskontakter(sönderärgade) har man hört slå ut systemen eller felkopplade släpvagnar!

Har du möjlighet att läsa ut felkoder gör det och skriv upp dom och nolla allt, sen vet du att det bara är "färska" koder som kommer upp!

Även att lyfta batteripolen en stund kan återställa vissa saker!

Edit; Kan det vara så att det någon gång suttit LED-lampor på den, jag tror att motstånden är någon ballast för blinkers! Går det följa kablarna, är det original kablage eller något hemma-fix?
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av jonas41 »

Jag låtar åt ditt tips om att det är någon firma som gjort en motståndskoppling när den skulle reggas i sverige.
Det skulle förklara att bilen nu beter sig som den ska. Blinkar snabbare som i Usa.

Totalt Integrated Power Module = Världens skit.

De koder jag får ut säger bara att det är för lite ström till bakdelen. Men jag mäter blinkersströmen och får rätt. Tror den skulle ligga mellan 10,5-13,5 v. Jag hade 11.0v

Men vad tror ni att jag ska köpa för motstånd för att kunna byta ut dem? Hur kommer ni fram till 10 Ohm och 20w

Alla punkter på min ritning där motstånden korsar varandra är ihop lödda. Så i min värld skapar man någon form av "kortslutning" eller?

Och ska man använda sig av parallell kopplings modellen så får man 1,25 Ohm och 10 w

Som jag skrev tidigare. Jag fattar inte hur man kan koppla något på det sättet.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av arvidb »

Varje "par" av motstånd är ju en parallellkoppling; 10 Ω || 10 Ω = 5 Ω, och motstånden tål fortfarande 10 W styck, så 20 W totalt. Dessa är sedan seriekopplade så det blir 10 Ω och 40 W mellan jord och varje pluskabel.

Anledningen till kopplingen är alltså att man ville ha större effekttålighet.

Kopplingen bör tåla 2 A (= 20 V) mellan jord och varje pluskabel. Men det hänger på att varje resistor får bra kylning. När de sitter sida-vid-sida sådär så sjunker nog effekttåligheten betydligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av TomasL »

Serie/Parallellkoppling.
Två 10 Ohms motstånd ger 5 Ohm, eftersom det sitter ytterligare två parallellkopplade 10 Ohms, dvs 5 ohm i serie med den första så får du 10 Ohm totalt mellan Anslutning 1 och jord samt anslutning 2 och jord.

Det går 1,2 A mellan resp motståndspacke (4 motstånd) om det är 12 V över dem, effekten blir per packe 14,4W
3,6W per motstånd, så, så förskräckligt varmt borde det inte bli.
Jag skulle nog försöka spåra vad de sitter i för någon krets.
Mät spänningen, slå till och från olika förbrukare.
Plocka ut säkringar tills du hittar vilken krets de sitter i.
Därefter kan du börja fundera på vad som är fel.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev samtidigt som jag så jag kompletterar bara lite:

Parallellkopplar du så kan man säga att tål dubbla effekten (eftersom varje motstånd bara får halva strömmen).

Du har alltså fyra stycken "5 ohm 20 W" som är byggda genom att parallellkoppla 10 ohms motstånd.

Sen är de seriekopplade två och två till 10 ohm 20 W.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Platis »

Ja precis!
Du måste först tänka att detta är 2st ballaster, dels en mellan jord och 1 och dels en mellan jord och 2!

Hiskligt vilka problem det verkar vara med TIPM när man googlar lite, sitter tydligen i många modeller!
Kanske lönsamt att reparera/renovera dessa! :humm:
Skriv svar