1fas dammsugare till 3fas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av FormerMazda »

Har en större .. ok, skitstor grovdammsugare med inte mindre än 3 motorer i sig. Och 3 separata brytare till dessa.
Men det är bara vanlig 1fas stickpropp till denna, och den lastar på rätt bra när alla motorer går, så pass att det går inte köra nåt mer på samma säkring (10A) utan att den går.

Tänkte ett tag att 3motorer kan ju få varsin fas om man bygger om till 3fas. Men sen kom jag på att dom kommer ju aldrig lasta i rätt takt så nollan kan ju i värsta fall få all last.

Vad tror ni, byta till blå handske och sätta upp uttag för 16A brevid 3fas uttaget, eller kan man sätta en 3fas handske men bara nyttja en fas? Eller är all last på nollan inget problem då summan ändå är under 10A vilken nolledaren vid 2,5mm2 bör klara lätt?
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av grottan »

Om du har tre enfaslaster kopplade till varsin fas kommer strömmen i neutralledaren vara noll eftersom faserna är förskjutna till varandra 120 grader. Spelar ingen roll om dessa tre enfaslaster är sammanbyggda till en apparat eller tre fristående enheter.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av mrfrenzy »

Sätt en vanlig röd handske och kör en motor på varje fas.
Strömmen i nollan blir lägre än strömmen i varje fas.
Det är hela vitsen med trefas. I teorin om du har tre identiska laster på 10A eller 1000A så blir strömmen genom nollan 0A.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av FormerMazda »

Grottan - såklart ja. Tänkte lite snett. Men så är det ju.

MrFrenzy - fast detta gäller väl inte när lasten är fas-nolla? Denna dammsugaren kommer ju inte kopplas fas-fas. Då blir det nog för "bra".
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av lillahuset »

Det finns väl inget som säger att ett trefasuttag ska lastas jämnt mellan fasern om det finns en nolla.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av Klas-Kenny »

FormerMazda skrev: fast detta gäller väl inte när lasten är fas-nolla? Denna dammsugaren kommer ju inte kopplas fas-fas.
I princip kopplas det fas-fas när du slår på mer än en motor, två motorer i serie.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av grym »

nej, dom går till nollen , tre oberoende laster från var sin fas till gemensam nolla
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av Mindmapper »

FormerMazda skrev:Grottan - såklart ja. Tänkte lite snett. Men så är det ju.

MrFrenzy - fast detta gäller väl inte när lasten är fas-nolla? Denna dammsugaren kommer ju inte kopplas fas-fas. Då blir det nog för "bra".
Det är 230V belastningar. Då måste de kopplas melan fas och nolla. Eftersom faserna är fasförskjutna 120 grader kommer de att motverka varandra när de tre strömmarna möts i nollpunkten.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av lillahuset »

Och i den här tråden exponerades ovanligt mycket okunskap. :oops: Jag skäms å vissas vägnar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av MadModder »

grym: ja, men eftersom nollan är gemensam, och man kan ha en flytande nolla om faslasterna är precis lika stora, så kan man fysiskt se det som att en last är seriekopplad med de två andra, som då blir parallella... :D
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av Skalis »

Ursäkta om jag lägger mig i, det här kan jag bättre än att programmera i Python...

Jo, min tanke är att kolla motorerna. Mycket troligt att de är 3~ motorer med kondensator. Då är det bara att koppla om dem i plinten till 3~ var å en å sedan till samma handske. Se bara till att det blir rätt spänning. Stjärn el triangel kopplat.

Jag har nyligen gjort så med en motor fast åt andra hållet. Från 3~ till 1~ med kondensator med rätt värde.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av lillahuset »

Skönt med ett begåvat inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av TomasL »

Skalis skrev:Ursäkta om jag lägger mig i, det här kan jag bättre än att programmera i Python...

Jo, min tanke är att kolla motorerna. Mycket troligt att de är 3~ motorer med kondensator. Då är det bara att koppla om dem i plinten till 3~ var å en å sedan till samma handske. Se bara till att det blir rätt spänning. Stjärn el triangel kopplat.
Nej, det är det garanterat inte, om motorerna är konstruerade för kondensatordrift, så går det INTE att koppla dem tre-fas.
Det går bara koppla dem tre-fas om motorerna är riktiga 400V trefas, vilket de med stor sannolikhet inte är.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av lillahuset »

Här var väl ändå problemet att koppla enfasmotorer till trefas, eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 1fas dammsugare till 3fas

Inlägg av TomasL »

Ja, och skalis skrev att enfas kondensatormotorer kan kopplas trefas, vilket inte är korrekt.
I detta fallet gör man som tidigare beskrivits, 3-faser och nolla.
Dock är det viktigt att man inte stoppar i handsken i ett uttag som saknar nolla, för då blir det lite lustigt, ofta med att det börjar ryka.
Skriv svar