NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Skalis »

Hej!
Har en äldre Nec stereo förstärkare.
A600E type (BS) S# 8580301 CODE 508
Letat men gett upp att hitta schema till den.
Fel:
Säkringen går.
Åtgärdat-kollat:
Virat loss trafon, den är hel. Lödde loss diodbryggan, den är hel.
Återmonterat trafon å satte i ny säkring å till min förvåning lyser en del av panelen upp utan diodbryggan.

Tänker löda tillbaka en ny diodbrygga å testa. Törs jag det?
Vad säger ni om detta ni som kan sånt här?

Annars hittar jag inga synliga fel, inget bränt, inga kallödningar el lödning som släppt.

Å som sagt letat efter schema å det närmaste jag kommit är på grekiska, bokstavligen!
https://www.eastelectronics.gr/service-nec-a600e/

Någon som har tips å kan hjälpa till med detta?
Tackar.
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Skalis »

Lödde dit en ny diodbrygga. Säkringen gick efter 1 sekund!
Suck.
Nu har jag två elektrolyter med ca 2,5 cm diam å 5 cm långa. Kan det vara genomslag i nån av dem? Måste löda loss för att kuna mäta så de inte är kortslutna eller hur?

Misstänker att slutsteget kan vara "direktkopplat" på någe vis å drar ström så en långsökt tankeär att nån av transistorerna i slutsteget är paj?

Annars sitter säkringen på trafot's primärsida å drar alltså mycket ström där. Vad kan då orsaka så mycket ström så den säkringen går?

Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av breflabb »

Du har säkert kortis i någon eller några av effekt transistorer i slutsteget
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av breflabb »

Är det denna modell du menar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av opampen »

Tror det kan vara filterkondingarna till nätdelen som är dåliga. Du ska börja där först innan du ger dig på transistorerna. Det är naturligt att slutsteget drar lite i tomgångsström kanske en 50-150mA.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av breflabb »

Om det är denna som ja laddade manualen på så är det tyvärr inga trisser
utan IC slutsteg som inte finns längre att få tag i
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av opampen »

Dessa IC brukar har skyddskretsar internt så jag tror inte att dom har gått sönder av sig själva. Men visst kan det hända. Titta på elektrolyterna i nätdelen!

En firma som i så fall skulle kunna ha dessa IC-kretsar är www.ecotec-online.se
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Skalis »

Tack alla.....nä...det är inte den manualen. Som tur är kanske för då kan det finnas delar, slut-steg-transistorerna, om det nu är de som gått.
(rättat fel här)

Skall löda loss de stora kondingarna. Men hur testar man dem, ren kortslutning kan man ju mäta.
ladda upp med likström å sedan?

Så en dum fråga, har hört nått hum om att en del förstärkare är "direktkopplade" på något vis, slutsteget jobbar på nått vis jag inte känner till.
Det betyder i praktiken att man får inte slå på strömmen med mindre än att högtalarna är anslutna för annars blir det strömrusning.
Jag är kanske ute å cyklar...men kan det vara så enkelt?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Janson1 »

Jag tror direktkopplad i förstärkarsammanhang betyder att själva slutsteget har ingen elektrolytkondensator för att hindra likspänning genom högtalaren, istället har den dubbelspänningsmatning där slutstegsmittpunkten har samma potential som nätdelens mittpunkt. Efter som säkringen går så börja med att ohmmät med allt på plats, förmodligen hittar du någon kortis och då börja ta loss det som är enklast/troligast först.
edit: Det är mer risk med högtalarna inkopplade om det är nåt fel på slutsteget. I ditt fall så skall säkringen inte gå bara för att högtalarna inte är kopplade...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av lillahuset »

Läs omdömet:
4 Machines from these have passed through my hands throughout my career, unfortunately the two of them just managed to snack. The main reasons are the known NEC semiconductors which, although they have astronomical performances, the safety limits are quite overvalued, which means that in general it is easy to go and when this is done, it is usually destroyed completely by the machine.

Of course, do not forget that at that time there were in the machines and the familiar trilobods in a common casing that cared to regulate the flow of tranquility in the circuit, which if destroyed are not yet difficult to simulate with another component without dangerous conversions.

2 simple transistors are connected to operate at 50 + 50 volts, meaning that these two components are likely to handle 200 watts of peak power when the load is at 4 ohms. Practically unlikely and easy to do.

Finally, a retailer's order for a forgotten order from a customer who did not purchase them naturally and was purchased at a price of the day (Agios Pavlos) at a reasonable price of 25 euros per piece was eventually found at a retail outlet in Greece.

In addition to these, cleaning adjusting for change in capacitors and repairs, and the image that was presented was the right one and a sweet and measured machine, without anywhere in its category in terms of performance and cost.

As far as repairs are concerned, the machine construction in the case of soldering is designed to have a great deal of difficulty in repairing and correspondingly in construction. For a Japanese machine, it might be a little awkward.

My endos and my advice is NO to used if it gets past it will be rather difficult or unlikely if it repairs DSC01954
Tittar man på bilden av effektförstärkaren ser det inte så märkvärdigt ut men tydligen är slutsteget underdimensionerat med sluttrissor för EUR25 per styck.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Skalis »

Oj...voj....detta var sorgligt Lillahuset.
Det är just den förstärkaren som din bild visar. Nu har jag lött loss den vänstra av kondingarna i bild.
Enligt din text äre inte större ide att göra nått mera.

Fyra nya transistorer för 1000:- är lite väl magstarkt, om jag hittar några. Man kan köpa en beg. likn förstärkare för runt 500:- å köra så länge det håller.

Innan jag kastar in handduken helt....går det att ens mäta transistorerna utan att löda loss? Å ett bra tips hur jag kan mäta/testa kondensatorn? Jag har inte testat så stora förr å det instrument jag har är gjort för helt andra små kondensatorer.

Tackar alla så här långt....förbereder "skrotlådan".... :(
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av breflabb »

Jag tycker att du skall mäta trisserna i första hand. Det går att mäta direkt i kretsen
i detta fall så handlar det förmodligen om kortis på någon av dom.Lytarna är svåra att mäta
capacitansen utan capmätare.Däremot ren kortis går att mäta som vanligt.
När du mäter på transistorerna så är det 90% av fallen kortis mellan C-E,eller mycket lågohmit
Det är sällan att båda kanalerna går sönder så du kan jämföra transistorparen med varandra
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Janson1 »

Om nu transistorerna är kortis i så borde det gå att hitta ersättare? Heter dom 2SA, B, C, D någonting?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av breflabb »

Ersättare til dom går alltid att hitta. Och man byter båda samtidigt pga att dom är matchade.
Sen är det sällan att slutsteget går sönder bara så där.Därför måste man kolla trisserna
i drivsteget också innan man startar efter slutstegsbyte,annars smäller dom nya igen.
Och togångsströmen skall justeras. Så ibland kan det vara lite knepigt o komma till rätta med
sådana fel
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ju saftiga trissor att erbjuda men de sitter i TO3-kapsyler: MJ15003/MJ15004 (specade 250W)
Skriv svar