NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Skalis »

Tack gott Folk. Nu har ni satt mig på potkanten å jag får visa min okunnighet i den här jargongen.

Trisserna.......jag tänkte hela tiden de 4 transistorerna i slutsteget å som sitter på kylplåten enl bild/fotot.
Om det inte är de som avses, vad är trisserna?

På första från vänster i bild samt nr 3 sitter det en extra "nånting" med bara två trådar.
Vad är det för saker? Helt okänt för mig, men de skall tydligen ha kylning.

Lyterna fattar jag, elektrolyter.... :)

Försökte läsa av numren på de transistorerna. De är parvis olika å naturligtvis matchade.Skall mäta å sedan läsa av igen.

(Parantes. Jag har en äldre JVC JA-S71 förstärkare, å där gick de stora TO3 transistorerna å det var ett helsicke att hitta nya. Tog flera månader men så hade en "kompis till en kompis till...." ett par liggandes i en låda å det löste sig den vägen.)

Tack igen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Trissor är förkortning för transistorer. Jag har sett att en del kallar transformatorer för trissor, men rätt slanguttryck är trafo.
Så trissor är transistorer. Och när vi talar om transistorer i din förstärkare avser vi de fyra som sitter fastskruvade på kylflänsen. Och där har Lilal Huset en fundering om de inte är underdimensionerade, vilket kan avse spänning, ström eller både ock - effekt.

Om du läser på transistorerna vad som står kan du kanske googla på den typen och kanske finna råd om vad man skulle kunna använda istället, alltså mer tåliga transistorer.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av breflabb »

Den komponent med två trådar som du funderar över kan vara ett termo skydd.
Alltså skydd mot överhettning.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av breflabb »

Skalis:Trisserna.......jag tänkte hela tiden de 4 transistorerna i slutsteget å som sitter på kylplåten enl bild/fotot.
Om det inte är de som avses, vad är trisserna? Du tänker rätt. Det är jag som är YRKESSKADAD och
uttrycker mig slarvigt.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av opampen »

Tror fortfarande att det kan vara dom stora svarta elektolytkondingarna! Jag har sagt åt dig förut att börja där!! Byt dom först innan du börja meckla med transistorerna! Tror inte att transistorerna går sönder utan anledning! Det är enkelt att byta kondingarna får du se!

Gamla elektrolytkondingar brukar bli dåliga med åren och får bytas. Om du inte kan mäta på dom så löd loss dom och sätt dit någon lämplig konding som är så stor som möjligt bara för att se om det bara är det felet. Skulle det vara det så kan du ju leta upp en konding som passar att sätta dit permanent!

Förstår du mitt resonemang?

Tror inte att dessa transistorer behöver var underdimensionerade?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av lillahuset »

Skalis & soundbrigade: Det jag postade i förrgår kom från https://www.eastelectronics.gr/service-nec-a600e/ som fanns med i första inlägget.
Texten är översatt med https://translate.google.se/ Personligen har jag inte bidragit med mer tankemöda än att konstatera att översättningen till svenska var ganska yxig så det fick bli engelska. :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av breflabb »

Det är väl lite magstarkt att påstå att dom slut transistorer inte går sönder.
Det är inte så länge sedan jag bytte ett par liknande från 90 tal plus drivtranistorerna
Eloktrolytena hade mer capacitans än nya sådana
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av opampen »

Jag tror dig! Tänkte mer på att det är svårt att se på kapsel typen vad det är för transistor. Det finns dom som har ganska hög effekttålighet i det utförandet. Men visst är TO3 kapseln bättre. Problemet är att dessa inte tillverkas i lika hög utsträckning längre!
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Skalis »

Nu har det kommit en massa svar sen senast. Jag har inte kastat förstärkaren än men är inne på det.
Men jag skall avvakta lite å testa med nya kondingar, löda loss den andra åsså.

Men sen var det nån som skrev termosäkring som ligger på transistorn.
Kan det va de som gått bara å inget annat? Apparaten stod i ett skåp å fick kanske för lite kylluft?

Om jag mäter på dem skall kretsen vara öppen eller sluten? Eller är det nått som "återställer sig självt"? Jag gissar att den borde bryta vid för hög värme å sedan så förblir i det läget.
Vad säger ni?

Den konding jag lött loss verkar vara helt okej, ingen kortis. Diodmätaren från VU metern laddar den å laddar ut, lika för båda polerna. Vad säger det till er? Jag skall ge den en chans att ladda via ett batteri å sedan mäta efter en stund.

Återkommer med tiden, nu har det varit en massa annat i göringen....
Tackar å hälsar.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Janson1 »

Den där termoprylen som sitter på ena transistorn är förmodligen ett ntc motstånd som aldrig blir avbrott/kortslutning i (om den är hel) utan den varierar i ohmtal beroende på tempen. Som den är kopplad stryper den krämen lite om transistorerna/kylflänsen blir för varm så det får en chans att kallna lite. Har du ohmmätt slutstegstransistorerna?
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Skalis »

Janson1...det låter trösterikt, skall kolla upp det.


Annars blire nu en ny inriktning på kondingarna. Laddade upp den jag lödde loss. Efter 1½ dygn är det fortfarande 11,5 V mellan + å -.

Men nu kommer det intressanta. Det finns två lödöron till. Förmodligen som hållare för stabilitet mot skaningar. De är inte anslutna på kretskortet å den ena inte ens lödd där.

Mäter jag mellan den extra kontakten å minus så får jag ca 4V=. Samma för den andra. Strax efter uppladdningen hade jag ca 7V.
Å nu undrar jag. Hur kommer det här sig? Som jag ser det borde det vara noll spänning där.
Äre det genomslag på något vis eller?

Nån som kan detta bättre än jag?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av breflabb »

Dom där stora rullarna är sådana,inget att bry sig.
Det är strökapacitanser som förosakar det
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Janson1 »

Om det inte är gjort redan så mät slutstegstransistorerna, börja med ohm-mätning, är du osäker över resultaten så skriv ner värdena här...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av 4kTRB »

Det finns en manual till A730E om den nu kanske är i samma serie så kanske den är ganska lik?

https://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/Nec.php
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Skalis »

Tack igen, det har gått en tid men nu har jag även mätt på "trissorna".

Ref till bilden tidigare i tråden så de två längst till vänster i bild är det kortslutning rakt genom oavsett mellan vilka ben jag mäter å hur jag håller +/- mätproben. VU mätaren inställd på diod mätning.
De andra två till höger visar lågt värde i en riktning å en etta, dvs "stopp genom" i andra så de två är med stor sannolikhet hela.

Nu gissar jag att de två trissorna kan orsaka en strömrusning som gör att trafon överbelastas å säkringen ryker även fast det är bara ena kanalen.

Men....om jag lyckas läsa av å ta reda på nr på transistorerna återstår sedan frågan var man kan hitta likadana. Hur på verkar det matchningen mot de andra två? Byta alla fyra?
Hoppas någon har svar igen å tips. Eller är det kanske skroten som gäller trots allt?
Skriv svar