Mycket kopplat I ett vägguttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av MadModder »

Precis så. Mina lister på väggen där är från Rittal. 16A. De till datorbänken här är också 16A-klassade.
Och den långa uttagslist (med röd knapp samt automatsäkring modell tryckknapp) jag har bakom TV-bänken är också märkt 16A. Tror den gick på 200kr.
Sånt 29kr-skit har jag bara till ett par lampor och en klockradio. :D
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av GastonDeVille »

Använd förnuftet, oavsett last - sprid ut belastningen på flera säkringar av flera anledningar som att slippa krascha datorn eller 3D skrivaren mitt i ett jobb bara för att nån skitgrej ballar ur. Har själv lyckats med det även om jag är för övrigt är perfekt 8) En pryl trillade ner på en strömbrytare till förgreningsuttaget bakom skrivbordet... den skulle jag ju byta ut men glömdes bort :doh: Så nu kollar jag extra noga med vad som går till vad. Försiktighetsprincipen, ju lägre effekt som går i prylarna ju större chans att det funkar efter X antal år. Ju färre delar (förlängare / fördelaruttag) i kedjan desto färre skumma fel.
Räkna även med fru/barn/boaorms- faktorn (om du har det problemet) Om något händer i köket / tvättstugan motorvärmaren - vilka säkringar går då? Här hemma grillade frun en 6 A säkring flera gånger genom att hon flyttade om några skarvsladdar och körde vattenkokaren - brödrosten - mikron samtidigt :vissla: Gammalt hus med mystiska spänningsförande trådar som sticker ut från väggar :wacko: fast elen i köket numera hyfsat åtgärdad dvs utspridd på flera säkringar för att minimera de värsta kombinationerna.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Nerre »

Alla vanliga schuko-uttag ska klara 16 A. Det är våra 1,5 kvadrat i väggarna som gör att de flesta är avsäkrade 10 A.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Teknikern »

2003-01-01 00.00.00-27.jpg
I min kåk är precis allt professionellt draget och kopplat, tom. trådarna har samma färg i vissa uttag, kökets har gul-gröna hela vägen från centralen (alla tåtarna alltså) och här är den fina kopplingen i hallen, hop-parad med gjutjärnsdosa och vp-rör. Visst är det fint? Visst? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av lillahuset »

Hehehe, i mitt sista hus hade Caravan Club haft "klubbstuga" och dragit en massa el. Spikat upp begagnad kulo och struntat fullständigt i färgerna på ledarna.
Den enda seriösa kabeldragningen var i matrummet och vardagsrummet, schyssta kablar i VP-rör och prydligt gjort. Allt annat drog jag om med ny EKK och kulo där EKK hade sett illa ut. Min sambo trodde jag hade blivit tokig när jag lade ner så mycket jobb på el som bevisligen fungerade.

I huset jag hade innan satt den gamla centralen i svart frostlackerad (tror jag det kallas, skrovlig yta) plåt kvar från gamla elinstallationen. En 6A säkring och en huvudströmbrytare.
Huset var från 1843 och hade varit lönnkrog så det var nog med på första elektrifieringen i Stjärnorp.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Elman »

Nerre skrev:Alla vanliga schuko-uttag ska klara 16 A. Det är våra 1,5 kvadrat i väggarna som gör att de flesta är avsäkrade 10 A.
Tyvärr med 16A last kommer brandkåren förr eller senare.. Dom kan visa fina bilder med värmekamera.. :-(

https://www.aftonbladet.se/bil/a/m60yX0 ... ilen-hemma

Jag har bytt säkert 10-20 uttag som brunnit redan vid 10A som ex bakom 230v ugnar.. Diskmaskiner., städuttag gemensamt hör belastning under en längre tid.... Städuttagen brinner pga dålig kontakt eftersom städarna stoppar in och ur dom med belastning....
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Nerre »

Standarden föreskriver att uttagen ska klara 16 A.

Artikeln du länkar till nämner att det är kablarna som inte tål strömmen, och det var precis vad jag sa. Normalt använder man 1,5 kvadrat och säkrar av 10 A.

Men det går utmärkt att dra fram 2,5 kvadrat och säkra av 16 A.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Platis »

Njae, det handlar även om kontakterna som inte är designade att tåla 16A långvarigt! Lägg där till att dessa uttag ofta sitter utomhus och ej speciellt fuktskyddade!

Därför vill man att folk köper en riktig "laddbox"! Det optimala är givetvis att köra trefas till dessa och få en både snabbare och säkrare laddning! Man kan få upp till 10000kr i installations-bidrag för detta!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Nerre »

Kontakterna ska, om de är oskadade, klara 16 A kontinuerligt. Det är liksom hela poängen med att ange en märkström på komponenter: De ska tåla den strömmen utan att bli för varma.

Om de inte skulle tåla den strömmen kontinuerligt skulle de vara tvungna att vara märka med tillåten driftcykel (duty cycle).

Men kontakter slits, blecken fjädrar sämre, stiften blir repiga etc och då kan det i gamla misshandlade kontakter bli högre resistans och därmed varmare.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Platis »

Jo, precis! Dom oxiderar i utomhusmiljö också!

https://www.nyteknik.se/fordon/elsakerh ... en-6393243
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Purre »

Enklaste och billigaste när det kommer till elbilen är att köpa ett CEE-don för ~60kr och montera istället för schucko-uttaget.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av teljemo »

Känns ändå som jag ligger i lä här med att koppla många saker på ett vägguttag.. känns ju bra..
Ska testa att stänga av säkringarna 1 och 1 nån gång när huset är tomt.. blir nog et jäkla liv om man råkar släcka äldsta grabbens rum när han sitter och livestreamer nåt skit...haha
stenqvist
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 april 2014, 09:01:53
Ort: Gådeberg Strömsdal

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av stenqvist »

Bättre du stänger när familjen är hemma, du hör direkt vad som slocknar! :)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nerre skrev:Standarden föreskriver att uttagen ska klara 16 A.

Artikeln du länkar till nämner att det är kablarna som inte tål strömmen, och det var precis vad jag sa. Normalt använder man 1,5 kvadrat och säkrar av 10 A.

Men det går utmärkt att dra fram 2,5 kvadrat och säkra av 16 A.
Föreskriver standarden att kontaktdonen (uttag och stickpropp) skall klara 16A? Vilka omgivningstemperaturer ?
Jag hade 46 grader i mitt uterum en varm sommardag, och där är 4 st Schukouttag ...

Frågan är vad som händer om Nisse Nisseson som inte begriper något tekniskt laddar sin elbil via Schuko i garaget, kontakten brinner och elbilen brinner och garaget brinner ? Formellt är Nisse Nisseson ansvarig till fullo för sin elanläggning.

Det lär inte räcka att säga att det stod 16A på kontakten och Nisse Nisseson fick gruppen omdragen till 2,5 kvm.

Standarder skall ta hänsyn till normalt användade, så om donen är märkta 16A och de används för detta och det ger upphov till skador pga donen degraderar kommer nog standarden revideras snart...det har ju inte varit ett problem då de flesta normala användningsområden är begränsade till 10A vilket är "defacto" begränsningen.

Eller numera 13A vilket ibland går att lösa med 1,5 kvm kabel om förläggningen är rätt. 13A är rätt nära 16A.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Sverige »

Nerre skrev:Standarden föreskriver att uttagen ska klara 16 A.

Artikeln du länkar till nämner att det är kablarna som inte tål strömmen, och det var precis vad jag sa. Normalt använder man 1,5 kvadrat och säkrar av 10 A.

Men det går utmärkt att dra fram 2,5 kvadrat och säkra av 16 A.

Fel i artikeln.
Kablarna klarar strömmen (vid korrekt installation).
Det är kontaktdonen - stickpropp, vägguttag som är flaskhalsen.

2kW motor-/kupévärmare 2 timmar på vintern är oftast inga problem.
Värre är 2kW 8 timmar på sommaren.
Skriv svar