Mycket kopplat I ett vägguttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Nerre »

rikkitikkitavi skrev: Föreskriver standarden att kontaktdonen (uttag och stickpropp) skall klara 16A? Vilka omgivningstemperaturer ?
Jag hade 46 grader i mitt uterum en varm sommardag, och där är 4 st Schukouttag ...
Jag har inte riktigt koll på omgivningstemperaturen. För vissa typer av komponenter så är den ju märkt, men jag gissar att uttag och sånt är specade för 40 graders omgivningstemperatur. Men är det avsett att vara monterat utomhus är det möjligt att det är vidare temperaturgränser.
det har ju inte varit ett problem då de flesta normala användningsområden är begränsade till 10A vilket är "defacto" begränsningen.
I Sverige är de oftast avsäkrade 10 A, men den typen av uttag används även i andra länder. På campingar så hade man ju ganska länge den typen av uttag till campingtomterna (men nu har man gått över till CEE-donen).


Det som skulle behövas är kanske en ökad medvetenhet hos folk att elmaterial blir gammalt och kan behöva bytas efter 10-15 år.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Platis »

Ja, det är ju sånt man som husägare kanske inte direkt tänker på!

Sen undrar jag om egentligen CEE uttagen är så mycket bättre, har eldat ett sånt kraftigt en gång på husvagn! Visserligen större kontaktyta på stiften men oxiderar dom också!

Man undrar över skillnad på kvalitet, prisskillnaden mellan olika märken är ju rätt stor, nåt som tex säkert går ut över kvalitet ytbeläggningen på kontaktytor m.m.

Undrar hur länge en biltema/jula/jem&fix uttag klarar utomhusmiljö kontra tex ett från elko?
Skriv svar