Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

Hade så kul med min gamla Monark transistorradio som jag nyligen fixade, så jag tänkte ta mig an ett objekt till.
20180217_151430.jpg
20180217_151451.jpg
20180217_151508.jpg
Denna apparat har lite mera diffusa symptom. Jag kan ta emot signaler, i alla fall på FM - men känsligheten upplever jag dålig och ibland sätter LF delen igång att självsvänga lågfrekvent, s.k "motorboating". Ratten till FM avstämning var trasig där den skall klämma mot axeln, som är D-formad. Ratten till AM avstämning satt benhårt fast på sin axel. Jag försökte med våld och värme från en värmepistol men lyckades inte rubba den. Till slut använde jag för mycket våld och det oundvikliga inträffade.
20180217_152044.jpg
20180217_155328.jpg
Funderar på att prova anlita en kollega med 3d printer till detta. Blir inte likt de gamla naturligtvis, även om jag försöker måla plasten efteråt.

Den här radion var inte lika enkel att ta isär som Monarken .. faktiskt riktigt hemsk. På ena sidan av chassiet sitter en bit av vad som liknar pertinax. Där sitter en del antennrelaterat och det går en hel del ledningar till detta till chassit. Allt detta måste lödas loss och dessutom går en av axlarna till avstämningen igenom plattan. Att få ut chassit ur lådan innebär därför en hel del lirkande.

Nu är det i alla fall gjort och jag kan börja undersöka radion. Har redan märkt att man bytt en AF135/6 (i FM delen, jag tror det är blandaren?) mot en OC45 .. ganska knasig substitution.
20180217_153921.jpg
Har hittat ett schema, men inte kollat så mycket på det, om det verkar stämma osv.
Aga_3316_scm.png
Fortsättning följer :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Platis »

Kul! :tumupp:
Du verkar ha några radioapparater på lager! :)

Tråkigt med ratten.
Det går gjuta rätt trovärdiga kopior i polyuretan.
Mycket mångsidig plast by the way.
Går i princip åstadkomma alla hårdheter från bakelithårt till mjukt gummi!
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av YD1150 »

OC45 hör inte hemma i FM-delen, den passar bra på mellanvågen. :)
AF106 eller AF109 är mer sannolikt.

Du måste bygga till en yttre oscillator ("Beat-oscillator") som går på mellanfrekvensen så
kan du lyssna på SSB på 160 och 80m, så det var ju lite special med den modellen med "kustradio".
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

Verkar som om denna radio blir mer av en utmaning!
Problemet jag började tackla var de lågfrekventa oscillationerna. Misstänkte från början elektrolytkondingar som blivit dåliga. Har bytt kondingar ett tag nu lite halvt planlöst. Började med de stora som avkopplar matningen i LF delen, C60, C65 och emittrarna på AC122. Här stämmer dock inte schemat. Avkopplingskondingarna på de båda AC122 emittrarna i LF visas som 50uF, men på kortet hittar jag bara 10uF.

Inget jag gjorde påverkade oscillationerna mer än att ändra dess frekvens. Ibland höll sig radion lugn vid påslag för att falla in i självsvängning när man rörde volymkontrollen eller våglängdsomkopplaren. Jag fortsatte byta kondingar och vid C62 blev det jackpot. Nu är det tyst och lungt och LF förstärkaren verkar fungera. Skall kontrollera viloströmmen i sluttrissorna, för jag var ju så klart och pillrade på poten "P3" i tron om att den var oxiderad och orsakade självsvängningarna.

Är inte så stolt över kondingsjobbet. Måste nog försöka hitta mer passande kondensatorer till vissa och snygga till det i största allmänhet.
Något som verkligen gör det svårt att göra ett snyggt jobb är att man inte kommer åt baksidan på kretskortet, i så fall måste det monteras ur radion och det blir massor med lödande och skruvande, så det vill jag undvika. Därför har jag klipp ledningarna på de gamla kondingarna och monterat de nya på stumparna.

Före
20180217_214437.jpg
Efter:
20180217_233621.jpg
Nästa uppgift att ta sig an blir FM delen där någon bytt ut en trissa till fel sort. Mellanvåg fungerar ganska bra och tar in ett par stationer. FM är tämligen dövt.

YD1150:
Kul idé, vore intressant att se om den duger till att få in något på kortvåg. Avstämningen blir en utmaning tror jag ...

Platis:
Tack! Jo .. det är några stycken. Jag har samlat på mig projekt så det räcker min livstid tror jag. Låter meckigt att gjuta, men jag har sett de som gjort det just till radiorattar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

Nu när LF förstärkaren lugnat ner sig gick det att gå vidare.

Har precis provat ersätta den "mystiska" transistorn som något satt dit som FM blandare i stället för AF135.
20180223_220007.jpg
Med glastrissan, som jag från början inte lyckas tyda beteckningen på, så tar radion emot signaler på FM. Med AF127, som jag hade planerat ersätta glastrissan med, blir det tyst på FM.
20180223_222858.jpg
Jag ville ju inledningsvis byta trissan när jag först läste beteckningen till OC45, vilken har data långt ifrån vad som är tänkt att sitta där. Nu när jag undersökte vad som är emitter, bas och kollektor i hållaren lyckades jag tyda beteckningen till OC615M, vilket faktiskt verkar vara en ganska OK ersättare till AF135?
https://alltransistors.com/transistor.p ... stor=21745
https://alltransistors.com/transistor.p ... stor=44573

MEN .. sedan upptäckte jag att jag skrivit ut fel schema och kollat på hela tiden!! :doh:
Har tittat på ett schema för AGA 3416 i stället för 3316. 3416 använder andra transistorer i snarlik koppling, därför jag inte märkt att saker och ting inte har stämt.

Så .. det skall ju faktiskt vara OC615M i FM blandaren trots allt :wacko: Jag hade ju till och med laddat upp rätt schema i mitt första inlägg .. men ändå suttit och kollat på ett annat

Frågan är om jag kan kontrollera och justera viloströmmen i sluttrissorna (eftersom jag motionerade trimpoten) och sedan deklarera seger. :humm:
Tycker ändå att FM är lite halvdövt. Det enda som kommer in med riktigt bra S/N är min FM sändare.

EDIT:
Jo .. det är en betydande volymskillnad på AM och FM mottagning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av SM7CZR »

HF-trissan AF102 är kanske inte riktigt pigg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

Jag provade byta den, men det blir svagare signaler - i alla fall med AF127, som är det närmaste jag har.
Genom att det ändå brusar på rätt bra kanske MF ligger fel?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av SM7CZR »

Nej, om MF ligger fel minskar bruset i motsvarande grad.
Försök få tag på en bra ersättning till HF-trissan, t.ex. AF106, AF121.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

Ja det är klart ..

Skall leta efter de två i bra o ha lådan. Är det enligt din tabell?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av SM7CZR »

Ja, AF106 är enl. tabellen. AF121 är oxo VHF-typ.
Om du inte har AF106 i din låda så har BHIAB den för 21:- :)
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av utk »

Jag har en nästan likadan radio som din. Men min heter Stella och är vit. Mitt "innandöme" ser precis ut som på din bild.
Jag köpte den 1964 för mina sparpengar. Att jag valde just denna modellen berodde på att den hade kustradiobandet.
Jag satt ibland på kvällarna och lyssnade på privata telefonsamtal som gick genom Stockholm och Göteborg Radio. Men jag kunde bara höra den ena parten i samtalet. Antar att den andra parten låg på en annan frekvens.

Även min radio var väldigt okänslig på FM-bandet. Så din kanske är OK trots allt? Vill minnas att när jag lyssnade på FM på en annan radio fanns där plötsligt massor av stationer jag aldrig hade hört förut.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

Vad roligt att höra! Du har inget minne av vad den kostade?

Visst kan det vara så att modellen är lite sisådär på FM, jag vill ändå prova mig fram lite för att se om det är något som går att fixa.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av utk »

Jag tror den kostade runt 400 kr. Mycket pengar på den tiden... Jag fick pengar i konfirmationspresent så att jag äntligen kunde köpa den.

Den har ju tyvärr en högohmig högtalare. Jag installerade ett 1/4" jack i sidan och använde en "konstlast" på 100 Ohm och tvärs över motståndet kopplade jag en kristall-hörtelefon med "slangar" upp till bägge öronen. För att kunna lyssna "tyst". Oj vad mycket kul med den radion, så mycket spännande stationer.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

Roligt att höra utk! Jag hade länge kvar innan jag ens var påtänkt :mrgreen:

Har provat byta AF102 till en AF106. Ingen större skillnad på FM mottagningen.
Ska jag ge mig på trimning kanske?
Aga_3416_trim.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av YD1150 »

Har du bytt transistorn i ingångssteget så är kollektorsidan rätt högohmig, så har den
nya transistorn annan kapacitans än den gamla så påverkas avstämningen så att
"trackingen" (ingångsstegets kollektorsida och oscillator) inte följs åt och därmed blir känsligheten sämre.
På antennsidan (emittern) så är den lågohmig och "platt" i resonansen så den är väl fast inställd
på en viss frekvens.
Skriv svar