Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av utk »

Det kan ju faktiskt ha sina fördelar om radion inte är så känslig. Då hör du i princip bara de starka lokalsändarna. Lättare att byta kanal om man slipper höra en massa tjafs däremellan.
Den moderna radio jag använder idag är definitivt svår att ställa in eftersom det finns så många olika stationer i luften nuförtiden samt även i kringliggande kommuner.

Men, dålig känslighet kan ju vara ett problem om du vill lyssna på någon svagare musik/reklam-kanal som sänder på låg effekt.

En kul grej med min radio var att jag kunde lyssna på F1:s trafikledare på spegelfrekvensen. Att det gick med den "svaga" mottagaren berodde förstås på att vi bodde bara några kilometer från flottiljen här i Västerås. Speciellt intressant när de övade natt-landning. Då hörde man hur de "pratade ner" kärrorna genom att rapportera hur planet låg på glidbanan.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

YD:
Tack för att du förklarar, men det var alldeles för många "så" i texten för att det skall gå att begripa :)
Jag skulle nog vilja göra ett försök att trimma in FM.

utk; du har missat hur jag bor. Här finns inga lokala stationer och definitivt inga reklamkanaler. P1 till 4 och det är knappt vissa av dem går in även på en känslig radio då vi har 4 mil till närmsta FM mast. Närmaste reklamstation är någon Rix FM (blää) i Lycksele, dit är det 14 mil.

EDIT:
Ser att kvotdetektorn innehåller en del av de elektrolyter som ställt till med oreda i LF förstärkaren. C52 och C52a(?), båda 5uF 6V. Kanske skall prova byta dessa.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

Nu förtjänar tråden ett nytt inlägg i stället för ytterligare en EDIT.

Började gå igenom trimningsanvisningarna och var inställd på att gå igenom radion helt i detta avseende. Sedan såg jag en sak. Någon lustigkurre hade skruvat ur kärnan för kvotdetektorns primär nästan helt. Kärnan var på god väg att ramla ut ur spolburken! Hade inte märkt detta innan. På bilden har jag hunnit skruva in den igen, har markerat vilken kärna det är i bilden.
20180225_122119_1.jpg
Det bör alltså ha varit denna som justerad helt uppåt väggarna
kvotdet_1.jpg
Rattade in min FM sändare och började skruva in kärnan. Oj! Nu blev det sprutt i mottagningen! Kunde hitta ett tydligt maximum. Ljudnivån på FM motsvarar nu ungefär den på AM.
Nu är jag lite i samma läge som med mitt förra transistorradioprojekt. Jag vet inte vilka fler kärnor som kan vara påverkade så jag undrar om det ändå är läge att gå igenom trimningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av utk »

Du påminde mej om en kul historia från en Radio/TV-verkstad:

En kund kom in med sin trasiga apparat (TV eller radio).
Han berättade att han öppnat apparaten för att se efter om han kunde hitta felet. Han hade inte sett något speciellt annat än att det var en massa skruvar som satt lösa. Så han hade dragit alla i botten.
Men det hjälpte inte, så nu ville han ha hjälp.

Mannen hade skruvat alla trimkärnor i botten...
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av YD1150 »

Ett förtydligande :)

Det är den resonanskretsen där bl.a. C6 finns med som jag menar.
FM del.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av SM7CZR »

Oskar, ställ stationsväljaren på en tom frekvens, trimma den andra kärnan på kvotdektektorn (den med mittuttag på spolen).
När du vrider på den skall det finnas ett tydligt minimum på bruset.
När du sedan ställer in en FM-station skall det vara så brusfritt som möjligt mitt på bärvågen. Då ligger detektorn rätt.
Blir du ändå inte nöjd med resultatet får du trimma detektorn enligt trimningsbeskrivning och mätinstrument.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

Bra tips, det skall jag prova! Sånt här jag behöver lära mig!
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

Hittade en bra PDF tyckte jag och läste på lite:
https://www.radiomuseum.org/forumdata/u ... %20OCR.pdf

I den beskrivs olika metoder för att trimma in kvotdetektorn. Börjar klarna också hur saker och ting fungerar, det hjälper också. Ser att ett annat sätt att trimma in sekundären på kvotdetektorn är att skicka in en AM signal och trimma för minimum utslag på en AC voltmeter någonstans i LF kedjan.
Borde bli mer exakt än att trimma för lägsta brus?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av SM7CZR »

Min webbläsare bråkar ibland när man öppnar en PDF och det var det som hände nu. Så jag vet inte vad där stod. Sorry. :cry:
Men det säkraste sättet att trimma MF-detektorn är ju som jag skrev tidigare med hjälp av nödvändiga instrument.
Mitt enkla tips brukar dock stämma skapligt om man vill göra en efterkontroll med instrument.
Om du har de instrument som krävs tycker jag absolut att du skall använda dom till trimningen.
Jag tycker också att det är roligt att labba. :)

Att skicka in en AM-signal och mäta signalen LF-mässigt vet jag inte riktigt vad jag skall säga om.
Då mäter man väl bara amplitudbegränsningen skulle jag tänka mej. Men prova.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av Oskar »

En rätt grundlig genomgång tyckte jag på FM trimning på olika varianter av detektorer. Exemplen i artikeln var rörbaserade, men de grundläggande topologierna är ju lika.

Signalgenerator AM/FM har jag (Marconi 2019A), samt ett bra oscilloskop, men ingen svepgenerator. Kanske får jag framöver tag i en specka med TG, vilket borde vara bra till sånt här. Borde gå att göra visuellt med hög noggrannhet med rätt instrument. Att mäta saker är härligt nördigt :)

Nu är största problemet att labtiden är på väg att rinna ut. Kanske hinner jag sitta en stund ikväll, men 05:30 ringer alarmet och en ny vecka börjar. Mot slutet av nästa vecka kan nörderiet fortsätta!
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - AGA 3316

Inlägg av SM7CZR »

Oskar skrev: Ser att kvotdetektorn innehåller en del av de elektrolyter som ställt till med oreda i LF förstärkaren. C52 och C52a(?), båda 5uF 6V.
Kanske skall prova byta dessa.
En mycket bra idé! Men det har du kanske redan gjort vid detta laget. C52 påverkar detektorns trimning.

Om någon kärna "kan skruva ut sig själv" saknas kanske det supertunna gummibandet som syns i övriga spolburkar?
Skriv svar