Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av ludde_018 »

Hej!

Jag och min bror har tagit fram en produkt som vi tänkt testa och se om det finns någon efterfrågan på.

Produkten i sig är inte så avancerad men det underlättar att bygga den med någon form av processor. I vårt fall har vi byggt på en arduino nano och vi har nu en helt fungerande produkt.

Jag tänker att det måste finnas medlemmar här på forumet som säkert labbat till sig bra produkter på liknande sätt och sen fått ut dom till försäljning. Jag önskar tips och trix från Er om hur vi kan tänkas gå vidare nu? Vad byter jag ut arduinon mot för att få alla rättigheter på min sida? Och när det inte hinns med att löda ihop produkterna själv, vart hör man av sig? Hur får man sina första kretskort? Och vad bör vi tänka några extra gånger runt? Driftsäkerheten kommer att vara viktig och den bör minst klara 5 år i drift.

Ha en bra kväll!

.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av lond »

Det som nog tar mest tid och pengar är certifieringarna som behövs om produkten skall säljas på öppna marknaden...

/// Marcus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av Klas-Kenny »

Rent tekniskt, cadda ett mönsterkort som innehåller den processorn som sitter på Arduino, tillsammans med de kringkomponenter ni behöver i lämplig formfaktor.

Sen kan detta skickas tillsammans med en materiallista till någon kretskortstillverkare (på engelska pratar man PCB Assembler) för att få hela grejen tillverkad. Mönsterkort med pålödda komponenter.

Sen får ni väl ha till en kapsling också, där går inte så mycket att säga utan mer info beroende på hur den ska se ut..

Sen har ni en hygglig säljbar "produkt".

Därtill kommer som lond är inne på, tester och certifiering för CE-godkännande.
Lite beroende på hur produkten ser ut och hur den ska användas så får ni nog räkna med att behöva peta in 50-150 000 till den biten.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av Nerre »

ludde_018 skrev:Driftsäkerheten kommer att vara viktig och den bör minst klara 5 år i drift.
Det där låter som om det kommer att kräva miljötester, då kan kostnaderna sticka iväg rätt bra.

Det är inte så svårt att konstruera för driftsäkerhet och lång drifttid, det svåra är sen att verifiera att dessa krav är uppfyllda.

För t.ex. ett batteri är det inte säkert att det räcker att titta på batteriets normalprestanda, är det en produkt som ska sitta utomhus kommer årstidernas växlingar att utsätta det för förhållanden som kanske gör att det tappar kapacitet tidigt.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av JanErik »

Normalt kör man ju HALT-test på såna produkter i kammare som kan cykla temperaturen mellan -80C och +125C eller åt det hållet, ibland med skakbord.
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av ludde_018 »

Tack för alla svar!
Vi får kolla upp vilka tester som krävs, men generellt krävs ce märkning och sen branchens egna tester. Som tur är kommer produkten att gå på 12v från extern trafo. Så jungeln med batterier slipper vi.

Finns det någom anledning att programera processorn på annat vis än via Arduinos plattform?

Ni som gått vidare med tillverkning, hur dyrt är det? Ja, det är som att fråga hur lågnt ett snöre är, men det kanske går att ge en fingervisning?

.
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av ludde_018 »

JanErik skrev:Normalt kör man ju HALT-test på såna produkter i kammare som kan cykla temperaturen mellan -80C och +125C eller åt det hållet, ibland med skakbord.
Används HALT tester för att beräkna ungefärlig livslängd? Just i vårat fall så kommer en sensor som klarar ner till -40C sitta monterad.

.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en firma som säkjer synthmoduler och kretsar. Vad kan de ha gjort för att prångla ut sina kretsar (ATtiny):
http://dspsynth.eu
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av Nerre »

ludde_018 skrev:Används HALT tester för att beräkna ungefärlig livslängd?
Nja, beräknar gör man oftast utifrån data, testerna gör man för att kolla att ens beräkningar stämmer.

Det handlar alltså om att man kör temperaturcyklingar och ibland även tryck och luftfuktighet, för att simulera åldrande.

För de typer av produkter som jag kommer i kontakt med så gör man dessa tester för att kunna börja sälja produkterna, men samtidigt så lägger man undan produkter för "realtidstester", så man 5 år efter att man har börjat sälja produkten har 5 år gamla produkter att göra tester på och kolla att de fortfarande bibehåller sin prestanda.

Detta eftersom accelererade tester bara simulerar riktigt åldrande (man utnyttjar t.ex. kunskapen om att kemisk nedbrytning går snabbare vid högre temperatur). Ska man vara riktigt säker så måste man testa produkter som verkligen har åldrats på riktigt.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av Nerre »

soundbrigade skrev:Det finns en firma som säkjer synthmoduler och kretsar. Vad kan de ha gjort för att prångla ut sina kretsar (ATtiny):
http://dspsynth.eu
Informationen på deras hemsida tyder på att de inte har brytt sig om att följa gällande lagstiftning. Gissar att om nån anmäler dem till elsäkerhetsverket så riskerar de att få försäljningsförbud. Dock är det lite svårt att anmäla då sidan inte innehåller nån information om företagets namn eller säte (vilket väl bara det är ett lagbrott).
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av Icecap »

ludde_018: vid att klistra på ett CE-märke garanterar ni att produkten uppfyller alla gällande krav som ställs på den typ enhet.

Detta betyder även att enheten ska testas med en specifik nätdel då det är systemet totalt som ska testas. Så nätdelen bör vara med kvalitet från början, vad folk sedan använder senare fram är inte er ansvar.

Nu är jag ytterst negativ till allt vad som Arduino heter men om det fungerar för er är det inge grund till att göra mer. Tänk dock på att det kan finnas issues med bootloadern i ett kommersiellt produkt och att det kan vara vettigt att kolla om det går att läs-skydda enheten.

Att använda en Arduino-enhet (lilla kretskortet) är ganska säkert et problem, speciellt med ålderskravet, glapp i kontaktdon står för ~90% av alla fel i datorer. Men då Arduino ju oftast bara är en gammaldags µC med lite krims-krams där man kan köpa kretsen i lös vikt ser jag inte problemet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nerre skrev:
soundbrigade skrev:Det finns en firma som säkjer synthmoduler och kretsar. Vad kan de ha gjort för att prångla ut sina kretsar (ATtiny):
http://dspsynth.eu
Informationen på deras hemsida tyder på att de inte har brytt sig om att följa gällande lagstiftning. Gissar att om nån anmäler dem till elsäkerhetsverket så riskerar de att få försäljningsförbud. Dock är det lite svårt att anmäla då sidan inte innehåller nån information om företagets namn eller säte (vilket väl bara det är ett lagbrott).
Eftersom det är kretsar för DIY, del i ett annat projekt, så krävs ingen certifiering för just min IC.

För att få ut dom på marknaden krävs flera år av marknadsföring, skapa sig ett namn på Internet och i DIY-forum.
Plus en massa envishet.

Jag har skapat min nisch på att vara fruktansvärt duktig på att programmera ATtiny och ATmega.
Men min dsp-G1 synt som även Adafruit lagerför kör på en ARM NXP LPC-810.

Så det är bara en fråga om att bli duktig på C++, inte hårdvaran.

Men som sagt det tar år.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av Nerre »

Det är ändå brott mot lagen att sälja produkterna utan att uppge företagets namn och adress.

Sen omfattas även komponenter av relevanta EG-direktiv, t.ex. RoHS.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

... som säger?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Från Arduino till säljklar produkt. Hur?

Inlägg av TomasL »

Enligt lagen om distanshandel, så skall konsumenten upplysas om säljarens uppgifter såsom Namn, adress, telefonnummer, epost, organisationsnummer mm.
Skriv svar