varvtalsstyrning av rökgasfläkt. Hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BGA
Inlägg: 77
Blev medlem: 9 september 2010, 11:51:38

varvtalsstyrning av rökgasfläkt. Hur?

Inlägg av BGA »

Jag har tidigare styrt min rökgasfläkt, monterad på skorstenstoppen, ca 180W med en varvtalsregulator classe nr 36-1664 ( LSI mty 0,5A). Det fungerade utmärkt.
Nu har jag bytt panna och sugfläkten är en Italiensk Motovario S63A2 enfas (kondensator) , 180 W, 2660rpm, 1,3 A. Denna fläkt går inte att starta - glassäkringen - 0,5 A i regulatorn går omedelbart.
Tydligen var den första typen av motor en sån som gick att styra med regulatorn, men inte min nya. Hur styr jag lämpligen den nya motorn?
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: varvtalsstyrning av rökgasfläkt. Hur?

Inlägg av RADIOT »

I=P/U 180W/230V=0,78A. En säkring på 0,5A SKALL lösa ut. Jag vet inte om regulatorn klarar större strömmar, OM så är fallet så dätt i en 1A däkring.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: varvtalsstyrning av rökgasfläkt. Hur?

Inlägg av mrfrenzy »

Lämpliga motortyper är 230 V allströmsmotorer (universalmotor) och kondensatormotorer i ytterrotorutförande med termoskydd. Min.-/maxbelastning 0,05-0,5 A (11,5-115 W).

Regulatorn är för liten helt enkelt. Den gamla motorn kanske hade lägre startström och gick därmed att köra på lågt varvtal utan att säkringen löste.
BGA
Inlägg: 77
Blev medlem: 9 september 2010, 11:51:38

Re: varvtalsstyrning av rökgasfläkt. Hur?

Inlägg av BGA »

Nu sitter motorn där och jag är inte beredd att lägga ut tusenlappar på byte.
Kommer att prova 1A säkring.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: varvtalsstyrning av rökgasfläkt. Hur?

Inlägg av mrfrenzy »

Säkringen sitter där för att inte halvledarna i regulatorn ska släppa ut den magiska röken om någon kopplar in för stor belastning.

Jag menar inte att du ska byta motor, men om du vill ha den stora motorn måste du givetvis ha en regulator som klarar belastningen.
BGA
Inlägg: 77
Blev medlem: 9 september 2010, 11:51:38

Re: varvtalsstyrning av rökgasfläkt. Hur?

Inlägg av BGA »

Okey jag förstår, men har ingen nytta av regulatorn, så jag kan lika gärna pröva och kanske känna den välbekanta lukten.
Rgulatorn är ju inget kinashit utan en svensk kvalitetsprodukt och då kanske har stor säkerhetsmarginal.
Fläkten kommer att köras på 60-100% av märkvarvet. Kanske finns det då större chans att den håller?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: varvtalsstyrning av rökgasfläkt. Hur?

Inlägg av mrfrenzy »

Även om det funkar till en början så vet ju ingen hur länge det håller.

Om regulatorn fattar eld så kommer varken Clas Ohlsson eller försäkringsbolaget ge dig ett nytt hus...
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: varvtalsstyrning av rökgasfläkt. Hur?

Inlägg av Elman »

Gissar att detta är vad du letar efter
https://www.luftbutiken.se/varvtalsstyr ... -230v.html
/P
Skriv svar