Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rg92
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 februari 2017, 11:17:10

Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av rg92 »

Hejsan!

Min fråga/fundering är ganska specifik, men gör ett försök ändå.
Håller på med en hemuppgift där man med hjälp av ett picoscope, tillhörande prob, transformator och en last
ska ta reda på hur mycket spänningen över lasten sjunker precis i startögonblicket.

En äldre elektrisk last förordas därför med hög startström, typ nån gammal sticksåg eller nåt åt det hållet.
Jag kopplar in lasten och transformatorn samtidigt i ett två-vägsuttag, kopplar fast proben och jordklämman på sekundärsidan av transformatorn, ansluter picon via USB till datorn och startar tillhörande programvara (picoscope 6).

Nu till problemet.
Startar jag simuleringen utan last, så ser jag endast nätspänningens frekvens i programmet. (logiskt)
Kopplar jag sen in mitt verktyg i hopp om att få en spänningsdipp, så ser det fortfarande likadant ut i simuleringen, den visar nätspänningens sinuskurva här också.

Har testat ofantligt många olika verktyg, testat med skarvkabel men inget hjälper -_- ...
Någon som kan komma på varför?
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av Mindmapper »

Först lite kritik i din beskrivning.
Du skriver att du startar simuleringen. Simulera betyder efterlikna verkligheten. I det här fallet vill du väl visa vad som verkligen händer? Dvs den inspelning av förloppet du gjort.

Nu är jag inte hemma på Picoscope men generellt så är förloppet liknande med andra oscilloscope. För att visa ett snabbt förlopp behöver du lagra undan den korta tiden som det händer. Det är bara under ett antal ms du får ett dipp i spänningen. Hur stor dippet är beror på vilken belastning och hur styft elnät du har. Är dippet väldigt litet så är det svårt att se dessutom är varaktigheten så kort att ögat inte hinner uppfatta det i normal hastighet. Kan du göra en uppspelning med väldig låg hastighet kanske det går att hinna med.

För att du ska se så behövs oftast en start och frysning av förloppet. Att få en start av inspelningen av förloppet får du med triggfunktionen. Att bestämma vilken förändring i förloppet som ska trigga inspelningen kan vara svårt. Dessutom vill man kanske ha med ett antal ms innan triggsignalen kommer det är normalt inga problem.

Istället för att använda signalen man mäter på för att starta inspelningen är det bättre att använda en speciell triggsignal. Endera när du slår på strömmen. Eller om du har möjlighet att mäta strömmen så använd strömmen som trigg.

Här är RTFM väldigt användbart. Har du läst manualen?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av Janson1 »

Jag tror, läs tror att det kanske inte går att mäta på det viset. Eftersom det är växelspänning du skall mäta blir singeltrig på skopet svårt att lyckas med. Prova istället att ansluta ett lågohmigt motstånd i serie med lasten och sätt jordklämman på en sidan och signalklämman på andra sidan och titta efter en dipp över motståndet vis uppstart, denna dipp är ju ett spänningsfall och sen går det att räkna ut bakvägen. Då påslaget kommer att ligga lite här och var i perioden så är det svårt att få några exakta värden men det kan ju vara värt att testa. Ett annat alternativ om det nu är genomförbart är att ställa trigen på skopet ganska högt upp på sinuskurvan för att sen vid påslag se hur mycket kurvan dyker genom att just trigen försvinner en stund och sen justera in triggen så nära verkligheten som möjligt, då behövs inget lågohmigt motstånd.
Detta måste nog utprovas... På ett gammalt analogt skope så ser man ju sinuskurvan minska direkt.
Så prova!
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av limpan4all »

Det normala i sådana här fall är att man använder en TRIAC som switch. Då triggar man oscilloskopett med TRIAC'ens triggsignal. Genom att synka starttiden med växelspänningens fasläge så kan man se spänningsdipen. Men det du egentligen ser är spänningsfallet pga startströmen och förimpedansen. Så OM du inte har någon (eller mycket låg) förimpedans så kommer du inte se något spänningsfall.

Så för att komma vidare se till att du har någon/några Ohm mellan en ideal spänningskälla och din last. Dessutom så är din last svår att simulera då impedansen är i stort sett 0 Ohm vid spänningstillslag (i alla fall under delar av en ms), då blir det uppenbart att fasläget spelar stor roll.
För att krångla till det ytterligare så varierar induktansen stor under tiden som ett elverktyg varvar upp.
Tag en 2kW vattenkokare och en 25m skarvsladd så kommer du se en tydlig skillnad. Men triggningen är svår att få till med bara oschilloskopets triggfunktion.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av ViktorSigg »

Tänkte bara inflika utifall att..

De flesta av picoscopen har usb minus som referens, som ofta sitter med chassiejord i datorn. Se till att skopet klarar nätspänning eller ha differentialprob.

Du vet säkert detta men som sagt, misstag har begåtts...
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av Mindmapper »

limpan4all skrev:Det normala i sådana här fall är att man använder en TRIAC som switch. Då triggar man oscilloskopett med TRIAC'ens triggsignal. Genom att synka starttiden med växelspänningens fasläge så kan man se spänningsdipen. Men det du egentligen ser är spänningsfallet pga startströmen och förimpedansen. Så OM du inte har någon (eller mycket låg) förimpedans så kommer du inte se något spänningsfall.

Så för att komma vidare se till att du har någon/några Ohm mellan en ideal spänningskälla och din last. Dessutom så är din last svår att simulera då impedansen är i stort sett 0 Ohm vid spänningstillslag (i alla fall under delar av en ms), då blir det uppenbart att fasläget spelar stor roll.
För att krångla till det ytterligare så varierar induktansen stor under tiden som ett elverktyg varvar upp.
Tag en 2kW vattenkokare och en 25m skarvsladd så kommer du se en tydlig skillnad. Men triggningen är svår att få till med bara oschilloskopets triggfunktion.
Vi kör oftast spänning på ena kanalen, strömtång på andra kanalen och triggar på den. Vi är oftast intresserad av startström men även styvheten i nätet ibland. Lättare än att koppla in en triac, vilket annars var ett bra tips. Fast att ha tillgång till en strömtång till oscilloskopet är en lyx som kanske inte alla har. Att göra det med bara en spänningsprob att trigga på är svårt.

Eftersom han använder en transformator för att transformera ner väggutagets 230V till en lägre spänning att mäta på, bör också mättransformatorn flyttas så nära belastningen som möjligt om man använder skarvsladd. Kanske så uppenbart att det inte behöver upplysas om men kan vara lätt att missa ändå. Tillsammans med dina tips bör han få till det.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av limpan4all »

ViktorSigg: Är du säker på detta? Jag har en tydlig minnesbild av att USB är galvaniskt åtskilt från mätspänningarna på Picoscope.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av Mindmapper »

I det här fallet så har de ju löst det genom att använda en trafo för att separera/galvaniskt isolera samt minska nätspänningen till en nivå som picoskopet tål.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av ViktorSigg »

limpan4all skrev:ViktorSigg: Är du säker på detta? Jag har en tydlig minnesbild av att USB är galvaniskt åtskilt från mätspänningarna på Picoscope.

Jupp, helt 100. Vet inte säkert på nyare modeller men det jag har och hela den serien är jordad på det viset.
Otroligt dumt gjort kan man tycka!
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nja, det slulle nog bli dyrare om det var galvanisk åtskillnad från mätjord på BNC o USB.

Man kan ju alltid köra på en laptop...

Jag hade iofs alltid kört med mätobjektet galvaniskt isolerat , eftersom man aldrig vet var skåpet , prober mm föyter runt. Kommer en av dem åt fel sak så zzzaaaap.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av ViktorSigg »

Kör man på laptop så lär man skada kretsarna i denna pga. potentialskillnad när man lägger an prob-jorden. Blinkande skärmar och blåskärm inträffade på min. Som ni märker försökte jag komma runt problemet på flera sätt och usb isolator fungerade bra.
Användarvisningsbild
Gråskägg
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 10:00:24
Ort: Eslöv

Re: Picoscope - Isolerad transformator - nätspänning - last

Inlägg av Gråskägg »

Tre frågor:
1. Vilken typ av Picho Technologys utrustningar använder du? De beter sig lite olika.
2. Alla Picho Technologys utrustningar strömförsörjs via USB så en USB-isolator måste ha egen strömförsörjning. Hur har du löst det?
3. Vilka signalspänningar jobbar du med?

/Jan Gråskägg
Skriv svar