Efterlyser projektidéer!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Janson1 »

Det är inga administrationsavgifter från Kina, än... Är det till 100 % bestämt?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av robertr81 »

Vetenskapspojken skrev:
robertr81 skrev:Bygg en boombox med något klass D slutsteg (finns billiga sådana på ebay)och ett blybatteri, samt någon on/offknapp och en diod som indikerar att den är igång. En voltmätare som visar hur mycket spänning som är kvar samt något krets som bryter när spänningen blir för låg.
Klass D-slutsteg? Och blybatteri som i blyackumulator (bilbatteri)?

Min kompis gjorde faktiskt en portabel bergsprängare, där strömförsörjningen var ett gäng parallellkopplade iPad-batterier! Fungerade galant! Var tror du man kan få tag på själva "högtalarna", samt förstärkare?
Ja sådana är effektiva i jämförelse mot äldre bilslutsteg som man brukade ha till liknande projekt för några år sedan. (Du får mer speltimmar).
Ja blyackumulator 12v. Biltema har sådana med olika mycket ampere.

Man kan använda lithiumbatterier med (tex som din kompis ipadbatterier) men det är lurigare att mixtra med om man är osäker på vad man gör. Kan lätt börja brinna om dom överladdas vilket gör att man behöver någon skyddskrets samt anpassad laddare. Skulle avråda dig från sådant i nuläget.

Tänk på att du behöver en laddare avsedd för blyackumulatorbatteri med. Gärna med överladdningsskydd (kanske är standard nuförtiden?)

Gå till någon loppis och köp ett par högtalare som du antingen bygger om direkt i befintliga lådor där du på något sätt bygger in elektroniken eller endast tar vara på högtalarelementen.

Finns mängder med klass d förstärkare, här är ett exempel som fungerar på 12v.
https://m.ebay.com/itm/WONDOM-2X15W-4-o ... Sw7ZlZpks4
Senast redigerad av robertr81 10 februari 2018, 22:55:04, redigerad totalt 1 gång.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av robertr81 »

Janson1 skrev:Det är inga administrationsavgifter från Kina, än... Är det till 100 % bestämt?
1 mars skickar postnord en handlingsplan till tullverket som i sin tur ska ta något beslut. Kommer bli moms men den administrativa avgiften är inte bestämd. Läst en del om att paketen på sikt möjligen får en annan rutt in i EU, tex genom nederländerna för att kunna kringå avgifterna. I nuläget är det inga avgifter på ordrar under 22euro. När datumet väl är fastställt (någon gång efter 1 mars) så tas ingen hänsyn till tidigare beställda ordrar som inte kommit fram än. Alltså även om dom beställts innan. Men man kan ju alltid strunta i att hämta ut sitt paket om man inte vill betala avgifter högre än värdet på det man köpt.

Men det krävs nog resurser för att kontrollera 100.000 paket om dagen om det ska göras manuellt. Gissar att det inte sätter igång redan den 2 mars. :lol:

Köper man något nu så borde det vara lugnt...
(Iaf vad jag tror)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av TomasL »

Vetenskapspojken skrev:Gött. Lutar nog åt att fixa något slags nybörjarkit. Labbaggregat skulle jag också vilja skaffa, då min vän har en sådan och den verkar användas flitigt. Jag fick en multimeter av honom, men den har jag tappat bort. Finns det någon skillnad i hur bra dessa är? Eller är alla multimetrar i princip likvärdiga?

Och var bör man köpa en för bästa pris? Typ Kjell och Company, eller Clas Ohlson?

Multimetrar, man får vad man betalar för, alltid, och ja det skiljer en hel del mellan dem.
Dock kanske man inte för hobbyändamål behöver en Fluke 87 eller liknande, då duger kanske de billiga i övre prisklassen helt ok (billiga är alltså de som ligger under tusenlappen)
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av robertr81 »

Jag blev tipsad om denna multimeter (UNI-T 139C) här i forumet. Kostade ca 400:-.
Köpte den här:
http://www.volumerate.com/product/uni-t ... -844359837

Jag är själv nybörjare och har varit väldigt nöjd med den sen den inhandlades.
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Vetenskapspojken »

Trevligt! Och tack för delgiven information. Från en nybörjare till en annan, vad har du åstadkommit hittills? Alltså, vad har du haft för projekt :)?
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Vetenskapspojken »

robertr81 skrev:
Vetenskapspojken skrev:
robertr81 skrev:Bygg en boombox med något klass D slutsteg (finns billiga sådana på ebay)och ett blybatteri, samt någon on/offknapp och en diod som indikerar att den är igång. En voltmätare som visar hur mycket spänning som är kvar samt något krets som bryter när spänningen blir för låg.
Klass D-slutsteg? Och blybatteri som i blyackumulator (bilbatteri)?

Min kompis gjorde faktiskt en portabel bergsprängare, där strömförsörjningen var ett gäng parallellkopplade iPad-batterier! Fungerade galant! Var tror du man kan få tag på själva "högtalarna", samt förstärkare?
Ja sådana är effektiva i jämförelse mot äldre bilslutsteg som man brukade ha till liknande projekt för några år sedan. (Du får mer speltimmar).
Ja blyackumulator 12v. Biltema har sådana med olika mycket ampere.

Man kan använda lithiumbatterier med (tex som din kompis ipadbatterier) men det är lurigare att mixtra med om man är osäker på vad man gör. Kan lätt börja brinna om dom överladdas vilket gör att man behöver någon skyddskrets samt anpassad laddare. Skulle avråda dig från sådant i nuläget.

Tänk på att du behöver en laddare avsedd för blyackumulatorbatteri med. Gärna med överladdningsskydd (kanske är standard nuförtiden?)

Gå till någon loppis och köp ett par högtalare som du antingen bygger om direkt i befintliga lådor där du på något sätt bygger in elektroniken eller endast tar vara på högtalarelementen.

Finns mängder med klass d förstärkare, här är ett exempel som fungerar på 12v.
https://m.ebay.com/itm/WONDOM-2X15W-4-o ... Sw7ZlZpks4
Tackar och bockar! Detta låter som ett lämpligt projekt lite längre fram i utvecklingen. I sådana fall siktar jag nog på en stationär sådan, då det låter rätt tungt att släpa runt på en stor högtalare med tillhörande bilbatteri. Perfekt att ha utomhus vid festligare tillfällen (på sommaren haha). Detta kanske är en dum fråga, men vad kallas egentligen de där membranliknande grejerna på högtalare? De som faktiskt "genererar" ljudet? Alltså de runda. För det är väl förstärkaren som tar emot signalen, och förstärker den (därav namnet haha), men vad är det som gör så att ljudet faktiskt kommer till? Eller snarare, vad är den korrekta termen för det jag beskriver? På svenska som på engelska (då jag tänkte söka efter det på Google eller AliExpress). Högtalaren är väl själva apparaten i sin helhet liksom.
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Vetenskapspojken »

En liten uppdatering!

Jag har efter frenetiskt googlande, samt givetvis efter att ha tagit hänsyn till era åsikter och diverse input, bestämt mig för att göra en powerbank!

Jag ska försöka rita fram ett kopplingsschema, och sedan starta en tråd i projektforumet!

Tack för alla era svar <3
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Gizmo »

Bärbar ljudanläggning är ett kul och enkelt projekt.
Man kan använda blybatteri, jag körde på ett litiumjärnfosfatbatteri i den jag byggde för några år sedan (och så klass D-förstärkare, och audio till blåtandsmotagare så man kan köra trådlöst från mobilen).
En tråd där man kan läsa om den och se hur den funkar finns på forumet här.
Jag återanvände högtalarna från en gammal trasig bandspelare i min, blev billigast, och bandspelaren var ju ändå helt trasig.
Hade turen att hitta en fyrdubbel klass-D förstärkare, där två av förstärkarna är bryggkopplade så att man kan använda dem till en sub-bas.

Att börja med några kit från banggood eller aliexpress är helt ok sätt att börja tycker jag.
Multimeter är väl i princip ett krav för att kunna felsöka, det är värt att ha en som är bra nog (och det har man ju för övrigt nytta av även om man inte fortsätter att bygga saker utan bara nöjer sig med att reparera eller undersöka sånt som är trasigt).
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av robertr81 »

Vetenskapspojken skrev:då det låter rätt tungt att släpa runt på en stor högtalare med tillhörande bilbatteri.
Man behöver ju inte bygga någon gigantisk grej heller.
Målet skulle kunna vara något du kan bära med dig själv utan större ansträngning. Blåtand är ett trevligt tillägg.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Pedalosaurus »

Gå till biblioteket och kolla efter böcker om ellära och elektronik. Där får du mycket grundläggande förståelse. Du kan ju inte leva på att fråga om allt här eller hur? Däremot fråga när du kör fast.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av TomasL »

Föreslår att du börjar med en sådan här:
https://www.electrokit.com/variabelt-na ... v-3a.42665

Komplettera den med någon form av spännings och strömmätning.
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av alexanderson »

Låna boken (eventuellt fjärrlån) "501 elektroniska byggprojekt", från något bibliotek!
Boken innehåller många kul enkla projekt.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av opampen »

taimanov skrev:Det finns så många olika grenar du kan göra projekt inom.
Är det något mer du brinner för?
Ligger det mer mot mekaniska eller elektronik...kanske något mellan.
Litet förslag, liten Arduino nano som man kan ha som grund och exempelvis bygga ett larm som du även kan skicka signal till för låsa upp ytterdörren.

En liten 3d printer i byggsats. Exempelvis anet a8, kostar runt 2000:- på Ebay. Dels får du bygga både mekaniskt och hålla koll lite elektronik och har en maskin som du kan använda för andra projekt...lite varning, den kan vara beroendeframkallande. :-)

Kanske ska säga att det kanske finns bättre alternativ än anet a8, jag köpte min för 2 år sedan och väldans nöjd men det har ju gått två år.
Detta är väl inte något att rekommendera till en nybörjare? Det är grundläggande kunskap som han behöver. Arduino kräver både kunskap i elektronik och viss vana vid progrmmering!
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av opampen »

Vetenskapspojken skrev:En liten uppdatering!

Jag har efter frenetiskt googlande, samt givetvis efter att ha tagit hänsyn till era åsikter och diverse input, bestämt mig för att göra en powerbank!

Jag ska försöka rita fram ett kopplingsschema, och sedan starta en tråd i projektforumet!

Tack för alla era svar <3
Vad du bör börja med är att lära dig lite grundläggande ellära. Har du grundläggande kunskap i elektronik? Annars försök få tag på dessa böcker om elektronik och ellära eller liknande: Sen ska du självfallet kombinera det med praktiskt arbete inom elektronik och där kan det vara en del bra förslag du har fått från andra tidigare.

Tycker du borde börja med denna bok: https://www.bokus.com/bok/9789147105328 ... elektronik

https://www.bokus.com/bok/9789147106196 ... faltteori/
Skriv svar