Efterlyser projektidéer!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Vetenskapspojken »

Hej! Ny medlem här.

Jag har efter gymnasiet arbetat med att reparera mobiltelefoner (smartphones), vilket inte kräver någon utbildning förutom några veckors upplärning på arbetsplats. Inte för att detta är relevant i sig, men det gjorde att jag fick upp ögonen för teknikens värld och jag insåg att man kan bygga ihop en myriad av olika apparater i hemmet, vilket låter väldigt kul samtidigt som det erbjuder intellektuell stimulans.

Anledningen till frågan är detta nyfunna intresse, och det jag undrar är om ni har några projekt ni skulle rekommendera till någon som är helt grön inom området elektronik, eller ska jag kanske kalla det elektroteknik?

Jag vill gärna hålla på med ett projekt som är både teoretiskt och praktiskt, där jag får lära mig grundläggande ellära, lite säkerhetsrutiner, men samtidigt även få ut en färdig produkt som gärna får vara mer eller mindre användbar.

Notera att jag inte kan någonting om ellära och samtidigt är väldigt dålig på matematik. Utrustning och komponenter bör inte vara några problem att införskaffa, då det finns både Kjell och Company samt internet.

Så, var tycker ni det är rimligt för en gröngöling att börja?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av grym »

labbagg är något som alltid behövs, finns massor av olika vägar att gå där

annars så kan ett intresse för något vara rätt väg att böja på
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Vetenskapspojken »

Ett labbaggregat är visserligen något jag behöver, men det känns lite overkill i min sits. Jag efterlyser något enklare!

Haha, min kompis föreslog att jag skulle göra om en gammal dators nätaggregat till ett labbaggregat, känns som att det är någon slags trend :)
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av taimanov »

Det finns så många olika grenar du kan göra projekt inom.
Är det något mer du brinner för?
Ligger det mer mot mekaniska eller elektronik...kanske något mellan.
Litet förslag, liten Arduino nano som man kan ha som grund och exempelvis bygga ett larm som du även kan skicka signal till för låsa upp ytterdörren.

En liten 3d printer i byggsats. Exempelvis anet a8, kostar runt 2000:- på Ebay. Dels får du bygga både mekaniskt och hålla koll lite elektronik och har en maskin som du kan använda för andra projekt...lite varning, den kan vara beroendeframkallande. :-)

Kanske ska säga att det kanske finns bättre alternativ än anet a8, jag köpte min för 2 år sedan och väldans nöjd men det har ju gått två år.
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Vetenskapspojken »

Jag skulle nog inte säga att det finns någon specifik kategori inom just elektronik jag brinner för, men några basic idéer jag fått är följande:

- En powerbank
- En liten lampa (bestående av små LED-lampor som man kopplar ihop)
- Något RFID-relaterat, typ ett lås av något slag
- En läskautomat, alltså en sådan man har på restauranger

Det rimligaste av alla dessa idéer, och mest passande för mig som nybörjare är kanske att löda ihop några små LED:s till en liten krets. Jag har två lagerhyllor i mitt rum, och det skulle ju vara häftigt att bokstavligt tala belysa hyllplanen. Problemet med detta är att det måste kopplas in i vägguttaget, och där vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Det kanske går att få tag på någon slags adapter till en gammal datorladdare eller dylikt, och med motsvarande spänning till kretsen så bör det väl fungera? Vilka parametrar bör jag i ett sådant scenario ha i åtanke?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av 4kTRB »

Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Vetenskapspojken »

Tack för länkarna! Vet du om det finns någon svensk motsvarighet till Jameco? Lär ju ta lite tid att beställa från USA, och sedan antar jag att man som köpare får betala för frakt också?

Finns det någon svensk webbshop som säljer "nybörjarkit", eller kanske detta till och med görs på Kjell och Company?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av tompa74 »

Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Vetenskapspojken »

Gött. Lutar nog åt att fixa något slags nybörjarkit. Labbaggregat skulle jag också vilja skaffa, då min vän har en sådan och den verkar användas flitigt. Jag fick en multimeter av honom, men den har jag tappat bort. Finns det någon skillnad i hur bra dessa är? Eller är alla multimetrar i princip likvärdiga?

Och var bör man köpa en för bästa pris? Typ Kjell och Company, eller Clas Ohlson?
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Elman »

3d primater är inte fel. Kan vara början på vägen till en läskedryks automaten med rfid av ett gammalt kylskåp ex.

Dagens vuxenlego.3D printer
.
Men som alltid kan ingen annan välja instegsnivå, vilja, kunskap, och TÅLAMOD..

Nivåerna behöver inte var på komponentnivå, det kan vara på modul nivå,men grundkunskap på komponent är aldrig fel. När man konstruerar och felsöker.
Att lobba ta hjälp av kompisar irl +nätet är aldrig fel som nu...
Gissar att du hanterar lödning bra redan annars är det början.....lite koppartråd skalade elkablar . Och tenn och låt kreativiteten flöda en kub blir en kub av kuber...julpynt.mm en blnkande julstjärna med lysdioder :D

/P
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Vetenskapspojken »

Jag skulle väl inte kunna påstå att jag "bemästrar" lödkolven ännu, men jag är heller inte helt grön på området! Skulle dock behöva rengöra min lödspets, alternativt byta ut den befintliga. På jobbet (nu arbetar jag inte där längre), fanns det något som liknade typ vaselin åtminstone konsistensmässigt, fast det var grått. Man doppade i alla fall lödspetsen i denna sörja när lödspetsen var varm, och "vaxet" började bubbla och dunstade sedan bort. Någon som vet vad det heter?

Helst så ska mitt nybörjarprojekt inte vara för dyrt, så jag avstår nog från att köpa en 3D-printer. Jag har dessutom en ganska begränsad yta att arbeta på.

Det jag är i störst behov av är egentligen lite bra guider till ellära. Någon som kan rekommendera något? Skulle även vara kul med någon mjukvara där man kan rita upp kretsar och liknande :)
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Janson1 »

Jag köper nån byggsats på Banggood.com då och då. sist ett oscilloskop för under 200 kr, bara att löda ihop, mitt funkar tom bra.. En frekvensgenerator för nån 50 lapp, ett labbaggregat för en hundring eller så. "DIY kit" funkar att söka på...
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av robertr81 »

Bygg en boombox med något klass D slutsteg (finns billiga sådana på ebay)och ett blybatteri, samt någon on/offknapp och en diod som indikerar att den är igång. En voltmätare som visar hur mycket spänning som är kvar samt något krets som bryter när spänningen blir för låg.
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Vetenskapspojken »

Janson1 skrev:Jag köper nån byggsats på Banggood.com då och då. sist ett oscilloskop för under 200 kr, bara att löda ihop, mitt funkar tom bra.. En frekvensgenerator för nån 50 lapp, ett labbaggregat för en hundring eller så. "DIY kit" funkar att söka på...
Deras hemsida påminner lite om AliExpress. Det är Kina-distributörer som huserar på sidan va? Fan i helvete att socialdemokraterna (som jag föraktar) lyckats införa administrationsavgift på försändelser från Kina.
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Vetenskapspojken »

robertr81 skrev:Bygg en boombox med något klass D slutsteg (finns billiga sådana på ebay)och ett blybatteri, samt någon on/offknapp och en diod som indikerar att den är igång. En voltmätare som visar hur mycket spänning som är kvar samt något krets som bryter när spänningen blir för låg.
Klass D-slutsteg? Och blybatteri som i blyackumulator (bilbatteri)?

Min kompis gjorde faktiskt en portabel bergsprängare, där strömförsörjningen var ett gäng parallellkopplade iPad-batterier! Fungerade galant! Var tror du man kan få tag på själva "högtalarna", samt förstärkare?
Skriv svar