Efterlyser projektidéer!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av Hobbyisten »

MIN väg som var och fortfarande är nybörjare har varit att läsa grundboken i fysik från högstadiet, litteratur om analog (och i viss mån digital) elektronik från 70-80-90-talet, och de typ av projekt du efterlyser finns på electrokit under "byggsatser", bara att välja och vraka...som styr- och reglerfantast har jag gjort ett skymningsrelä och ett klapprelä till att styra tex lampor med...projekten är så enkla att du inte ens behöver kunna elektronik utan bara kunna läsa modellnamn på komponenterna samt klara av att tolka färgkodningen på motstånd. Men kunskapstörstig som du och jag är sätter man sig naturligtvis in i medföljande kopplingsschema. En sak som inte ens det här forumet kan ersätta är att du lär känna en eller två personer som redan kan elektronik som du kan diskutera med. Sen läser du på på nätet . Elektricitetens natur, elkraftsgenerering, hur växelströmmen i vägguttagen fungerar, hur transformatorer fungerar, allt detta är mycket intressant ! Även om Arduino inkluderar programmering så kan man med lite skumläsning få till några enkla projekt...själv har jag gjort en elektronisk kattmatare.
Lycka till !
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Efterlyser projektidéer!

Inlägg av TomasL »

Jag började med "Den lille Elektrikern", dock var det på 60-talet, och jag var typ 7-8 år eller så.

Dock ett råd, börja med enkla praktiska prylar, ett nätaggregat är något man alltid behöver, och en sådan byggsats är perfekt, eller dimma och konstruera ett själv, vilket är ännu roligare.
Skriv svar