Kabel-tvsignal dör ut

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johnjohn
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 februari 2018, 17:42:26

Kabel-tvsignal dör ut

Inlägg av johnjohn »

Hej,

För drygt ett år sedan slutade min kabel-tv helt abrupt att fungera, jag kollar oftast inte på tv men när det nu är dags för OS så har jag försökt få igång signalen på nytt, utan framgång.

In-signalen är comhem kabel-tv, men då jag själv dragit om uttagen i lägenheten kan jag inte använda mig av deras egna felsökning.

Där originaluttaget satt har jag istället satt en 2-vägssplitter (https://www.kjell.co...484600747163952) - en insignal, en upp till grannen ovanför och den sista vidare till ett nytt uttag.
Detta uttag står det 14db på och jag har satt en 75 ohm's slutdämpning på denna.(har även prövat med ett sluttuttag).

Detta fungerade alltså i ett par år utan problem men slutade en dag plötsligt att fungera, det verkar som att signalen når fram till tvn när man precis sätter igång den, men störs efter en stund ut. (Tv'n säger från början, "inga sparade kanaler" - men efter en stund "ingen signal". Har även prövat med en annan tv där jag får bild i ett tiotal sekunder men denna sedan störs ut tills den försvinner helt.) .

Jag har bytt ut samtliga delar i kedjan; 2-vägssplittern, kabeln till uttaget, uttaget, kabeln mellan uttag och tv. Inget verkar hjälpa. Enligt brf har ingen annan granne klagat på några problem heller.

Undrar nu om någon har någon aning om vad mer som kan vara värt att felsöka? Eller om jag på något sätt kan använda en multimeter för att isolera vart felet ligger?

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kabel-tvsignal dör ut

Inlägg av breflabb »

Du bör nog söka om kanalerna på TV-en.Eller helst en ny ominstallation
från grunden.Det är mycket som är omställt under åren. Sedan så kan du inte
få kabel TV utan deras box.Det du kan få är bara analoga fria kanaler utan abonnemang ,
Multimetern kan du glömma i antenn sammanhang.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kabel-tvsignal dör ut

Inlägg av Gizmo »

Förr var det så att comhem var tvungna att leverera "must carry" dvs de fria kanalerna TV1, TV2 och TV4 analogt, men om jag minns rätt så kör man även dessa digitalt numera sedan några år tillbaka.
Så, jag tror också att du behöver någon slags digitalbox för att få in gratiskanalerna. Det är rätt länge sedan jag jobbade åt comhem men jag har för mig att man får in de fria kanalerna utan kort i digitalboxen.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kabel-tvsignal dör ut

Inlägg av breflabb »

Fria kanaler måste man ge tillgång utan kort.
Däremot så får man inte göra som TS har gjort,dvs meka med antennuttagen
för då kan man ställa till det för hela fastigheten. Det är Comhem (operatören)
som har ansvaret och ägande rätten
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Kabel-tvsignal dör ut

Inlägg av SM7CZR »

johnjohn skrev: Där originaluttaget satt har jag istället satt en 2-vägssplitter (https://www.kjell.co...484600747163952) - en insignal, en upp till grannen ovanför och den sista vidare till ett nytt uttag.
Detta uttag står det 14db på och jag har satt en 75 ohm's slutdämpning på denna.(har även prövat med ett sluttuttag).
Man får inte plocka bort några originaluttag och modifiera befintlig antennanläggning. Det kan bli dyrt om föreningen måste anlita Comhem
för att felsöka problem som t.ex. att grannar blir utan signal, eller att anläggningen blir känsliga för störningar därför att
kablar inte är ansluten eller avslutad på rätt sätt. Om det blir missanpassning i systemet kan bildkvalitén bli lidande både för
dig själv och de närmaste grannarna.

Så återställ originaluttaget i det skick som det var och koppla in din TV på den platsen. Då har du tagit bort din egen installation
och därmed eventuella felkällor.
Tag sen fram bruksanvisningen på din TV och gör en full sökning på såväl digitala som analoga kanaler och spara dem på de programplatser som du önskar.

EDIT. breflabb och jag skrev samtidigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kabel-tvsignal dör ut

Inlägg av TomasL »

Mig veterligen så ligger de fria kanalerna analogt i antennuttaget i ComHem-hus.
Dock kan fastighetsägaren/Föreningen förhandla om att fler kanaler skall ingå i det "Fria utbudet" dock enbart analogt.
De gör så hos mig, och hos svärmor, samt några andra jag känner.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kabel-tvsignal dör ut

Inlägg av Gizmo »

breflabb skrev:Fria kanaler måste man ge tillgång utan kort.
Ja. Det var ju precis exakt det jag skrev, hur läser folk här egentligen? :-)
Men jag tror det är ganska nyligen kravet på att sända ut kanaler analogt i nätet släpptes (det har väl lite att göra med att det sänds inga analoga kanaler längre i luften, och då är det rimligt att släppa på det kravet).
Men om man experimenterar med att sätta upp fler uttag i en lägenhet, då ansvarar man för det själv. Har sett ganska många dåliga exempel.
Däremot borde det gå att mäta fram till det första uttaget och se att signalerna där är ok.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kabel-tvsignal dör ut

Inlägg av mrfrenzy »

Din splitter och ditt slututtag dämpar signalen väldigt mycket. Även om det funkade innan så kan comhem ha sänkt effekten nu av någon anledning.

Gör såhär:

Ta bort splittern och sätt tillbaka originaluttaget.
Koppla in en antennförstärkare med två utgångar i ditt originaluttag.
Koppla övriga apparater och uttag till förstärkaren.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kabel-tvsignal dör ut

Inlägg av breflabb »

Gizmo skrev: Ja. Det var ju precis exakt det jag skrev, hur läser folk här egentligen? :-)
Det kanske kan bero på den mänskliga faktorn :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29907
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kabel-tvsignal dör ut

Inlägg av MadModder »

Som SM7CZR sa.
Man får absolut inte ta bort originalantennuttaget. Signalen försämras avsevärt pga reflektioner och grannarnas signalkvalitet påverkas.
Om man är envis och det är absolut tvunget att flytta på ett uttag och man inte har råd att anlita någon från comhem så MÅSTE, jag upprepar, MÅSTE man förlänga båda kablarna (på ett korrekt sätt, vilket är lite svårt med många kablar pga aluminiumskärmstrumpa) ända till nya stället och sätta samma uttag där så att det är kopplat exakt likadant som innan.
Om grannar klagar, och en tekniker kommer ut och felsöker, så upptäcks det ganska snart var problemet ligger, och man åker på att betala en slant.

Det bästa är naturligtvis att ha uttaget där det satt, och dra en lång antennkabel från uttaget istället.
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Kabel-tvsignal dör ut

Inlägg av ludde_018 »

Har du fått igång det? Är det Comhem du har som operatör?

.
Skriv svar