Skippa power-on-reset?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Skippa power-on-reset?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om jag kan skippa POR (Power-On-Reset) i denna krets.

Kretsen kommer bara köras runt med konstant klocka och jag misstänker att ingen initiering behövs utan den synkroniserar sig själv.

Kretsen är alltså en 100-stegs potentiometerkrets där man inte har nån direkt koll på vart löparen står men min ide' är att om man kör in 100 pulser så kommer den hamna i ena ändläget, vänder man då på riktningen så kommer den stega "rätt".

Kruxet är bara att om jag inte initierar räknarna så vet jag inte säkert att jag skickar just 100 pulser åt slumpartat håll, det kan typ bli 30 pulser bara men gör det nåt?

För när bara 30 pulser är skickade så blir väl nästa serie pulser ändå 100st och allt synkroniseras, eller?

MVH/Roger
PS
Man skulle kunna nyttja den här kretsen manuellt också med hjälp av en rotationsenkoder men det tänker jag inte göra, i det manuella fallet är tanken istället urkoppling och in med vanlig pot för det blir både billigare och enklare samtidigt som jag direkt vet vart jag är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 maj 2018, 20:18:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av prototypen »

Den där POR kretslösningen såg onödigt avancerad ut, jag sätter bara en kondensator och ett motstånd.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan man göra det så enkelt? :)

Fast du svarar egentligen inte på frågan dvs behövs den överhuvudtaget?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av TomasL »

En POR är alltid bra, finns det ten sådan så är det lämpligt att använda den.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av prototypen »

Eftersom jag inte begriper vad kopplingen gör så kan jag inte bedöma om den klarar sig utan POR.

PROTTE
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av TomasL »

POR i detta fal är ju för att se till att löparen i den digitala potentiometern står på noll vid uppstart.

Men Rogers idéer och lösningar är inte alltid så lätta att förstå sig på, speciellt inte vad han tänkt använda det till.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

För säkerhets skull kommer jag anamma ditt trevliga tips prototypen om att i alla fall nyttja kondensator+motstånd.

Jag kan nyttja mitt arrangemang med 100k+100n//10M och får ju då en kortvarigt låg puls när spänningen smälls på, denna puls kan vara tillräcklig för att utgöra /POR, slutligen kör jag en inverterare (som jag ju redan har) till POR av 4029 samtidigt som jag på detta sätt slipper en AND-grind (läs kapsel).

Grejen med det här är att då VET jag att det fungerar (möjligtvis med undantag för om /POR verkligen blir att fungera).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av TomasL »

Tänk på att POR är en inverterad signal, så länge denna ingång är låg, hålls kretsen i reset, när signalen går hög släpps kretsen fri för funktion.
Storleken på motstånd och konding, beror på hur snabbt matningsspänningen når upp till minimum för kretsen, så det får du räkna på.
Dock tror jag knappast du behöver något motstånd parallellt med kondingen, då POR ingångar i regel brukar vara internt Pull-Down.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:POR i detta fal är ju för att se till att löparen i den digitala potentiometern står på noll vid uppstart.

Men Rogers idéer och lösningar är inte alltid så lätta att förstå sig på, speciellt inte vad han tänkt använda det till.
Nej, här har du fel.

Är jag så otydlig?

Jag måste skärpa mig :)

Jag kan inte kontrollera löparens position vid uppstart, jag kan bara spara den senaste positionen genom att jag rycker i CS innan avstängning.

Detta betyder att när jag slår på kretsen så vet jag i praktiken inte vart den står, jag kan inte läsa ur den informationen.

Det enda jag kan göra är att skicka på 100 pulser (för det är max antal steg) för då vet jag att löparen kommer hamna i endera ändläget, den kommer liksom inte längre oavsett hur löparen stod innan pulserna.

Har man då ett arrangemang som räknar runt 100 pulser där Up/Down T-vippas för varje 100 pulser räknade så kommer man få ett system som sveper löparen hela vägen från min till max samt tillbaks till min likt ett triangel-svep, eller?

Vad tror Ni om detta?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av TomasL »

Använd POR, då vet du att den alltid står på 0
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Tänk på att POR är en inverterad signal, så länge denna ingång är låg, hålls kretsen i reset, när signalen går hög släpps kretsen fri för funktion.
Storleken på motstånd och konding, beror på hur snabbt matningsspänningen når upp till minimum för kretsen, så det får du räkna på.
Dock tror jag knappast du behöver något motstånd parallellt med kondingen, då POR ingångar i regel brukar vara internt Pull-Down.
Intressant, tack för den informationen.

Dock tycker jag att det känns "tryggt" att ha tidskonster om typ 100ms upp och 1s ner för då vet man uppåt sett att kretsarna hunnit vakna för stimuli innan POR kommer, väntar man sedan bara nån eller några sekunder efter att man stängt av systemet så är det safe att sätta på det igen för då kommer en ny POR, den längre tidskonstanten för ner är samtidigt lite nödvändig pga att det gäller att upprätthålla Vh när systemet kommit igång.

MVH/Roger
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av Janson1 »

För väldigt länge sedan, typ förra årtusendet var jag TV-reparatör och ett fel var just att Tv:n inte startade, ett väldigt vanligt fel i och för sig... Nån gång så var det just POR som inte var låg tillräckligt länge alt. inte alls beroende på en kass kondensator. Så därför tror jag det är ett MÅSTE med en liten fördröjning på just POR. (Detta gällde nån Philips-TV om jag nu minns rätt)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av lillahuset »

POR får väl klassas som någon typ av grundläggande hygienfråga.

Edit: Janson1, förra årtusendet var ju nästan nyss i min tideräkning. Men jag är väl en vandrande anakronism antar jag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:POR får väl klassas som någon typ av grundläggande hygienfråga.
:D

Ja, vill man ha full koll så måste man ju ta till det.

Men i mitt speciella fall kanske man ändå kan fuska och köra med alla POR-ingångar deaktiverade, det känns nämligen som om allt synkroniserar in sig ändå.

Fast för att få säkert svar kommer jag provbygga kretsen, själva pot-kretsen kommer jag att beställa från ELFA på måndag (sugig SO8 dock) så i slutet på nästa vecka vet vi :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kan jag skippa POR i denna krets?

Inlägg av lillahuset »

Lite kul att du frågar iallafall, även om du struntar i svaren. :bravo:
Skriv svar