Använda nätadapter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Osprey
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 februari 2018, 20:55:46

Använda nätadapter

Inlägg av Osprey »

Tjena,

Sitter och funderar på lite roliga projekt och tänkte hur jag ska koppla upp mig mot min telldus net.

Tänkte bygga lite inbyggnadsbelysning i ett köksskåp bland annat och lättaste är helt klart om man kan koppla upp sig mot vanliga elnätet för att kunna använda en Nexa-dosa.

Har rätt bra koll på teorin i det jag ska göra men brister lite i mina praktiska kunskaper.

Först och främst gäller frågan nätadaptrar liknande denna Kjell&Company: 44715. Jag kommer antagligen köra på med rätt basic lysdioder som jag parallellkopplar och lär inte komma upp i några större effekter. Men är det något jag ska tänka på när jag kopplar upp mig mot nätet på detta vis? Lasten kan se ut hur som helst? Risker med kortslutning eller andra fel som kan bli? Känns som man har lite större ansvar när man ger sig in på elnätet.

Var nu snälla, är ny här :tumupp:

Mvh
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Använda nätadapter

Inlägg av Icecap »

Jag så mest "som jag kopplar parallellt" och där ringar varningsklockorna. I wiki'n står det tydligt varför man inte paralellkopplar, läs det.

Är det t.ex. vita LED skulle jag föreslå en matning på 12V, om Nexa'n ska ha 5V hade jag reglerat ner 12V för det.
Fördelen med 12V (eller högre spänning) är att man kan ha ett antal LED i serie per strömbegränsaremotstång.

Med 5V matning ska varje LED ha sitt eget motstånd vilket såklart är helt OK också, ger dock lite mer förluster men i detta försumbara.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Använda nätadapter

Inlägg av TomasL »

Köp detta istället, så slipper du alla problem
Clas Ohlson: 36-3828
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Osprey
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 februari 2018, 20:55:46

Re: Använda nätadapter

Inlägg av Osprey »

Icecap skrev:Jag så mest "som jag kopplar parallellt" och där ringar varningsklockorna. I wiki'n står det tydligt varför man inte paralellkopplar, läs det.

Är det t.ex. vita LED skulle jag föreslå en matning på 12V, om Nexa'n ska ha 5V hade jag reglerat ner 12V för det.
Fördelen med 12V (eller högre spänning) är att man kan ha ett antal LED i serie per strömbegränsaremotstång.

Med 5V matning ska varje LED ha sitt eget motstånd vilket såklart är helt OK också, ger dock lite mer förluster men i detta försumbara.
Läste lite i wikin men hittar inget om varför det är att föredra, vill du förtydliga?

http://elektronikforumet.com/wiki/index.php/Lysdiod där står det hur man räknar men ingen riktig motivering till varför

Kan ju såklart likaväl köpa en adapter som ger 12 men ser inte riktigt fördelarna förutom effektiviteten.

Angående TomasLs svar så är det inte lika kul såklart men tack för tipset!
jockeg_83
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 mars 2011, 12:16:39

Re: Använda nätadapter

Inlägg av jockeg_83 »

Seriekoppla lysdioderna, använd då ett drivdon som kan ström begränsa..

Typ denna
https://www.storel.se/sto/Produktkatalo ... geNumber=7

Då behöver du inga motstånd, bara att koppla dioderna i serie, med det nämnda donet ovan.
Dock behöver du dioder som drar 350mA
Osprey
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 februari 2018, 20:55:46

Re: Använda nätadapter

Inlägg av Osprey »

Okej, men det gör jag enbart för att minska förluster eller finns det fler anledningar?

Seriekopplar gör jag också för att minska förluster eller finns det fler anledningar även här?

Tack för hjälpen!
Skriv svar