Tjutande arduino due

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av robertr81 »

Icecap skrev:Om skiten inte har en pull-up på -RESET ska den såklart på. På PIC är 10k en bra grej som fungerar överallt där jag har varit med.

Vill man att den ska ha en "riktig" reset-puls kan man klappa på en 100nF kondensator också men tar man en 100µF måste man se till att energin inte förstör något när man stänger ner, det kräver då en diod (typ 1N4148) mellan VDD (katod) och RESET (anod).
Tack!
Ja det var väldigt irriterande att manuellt behöva trycka på reset varje gång man startade om den.
Det var faktiskt 10K jag blev rekommenderad att använda i kombination med den kondensatorn men hade bara 20K hemma så jag testade med en sådan.

Men är min 10K (20K) rätt från 3.3v till reset?
Tack för tipset gällande dioden. Jag tolkar ”VDD” som 3.3v? Behöver jag ytterligare en diod där min 47uF sitter mellan 3.3v och GND? Det är den som tar bort nästan allt oljud
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av Icecap »

Dioden är till för att leda bort energin i reset-kondensatorn.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av robertr81 »

Okej så för att ha förstått detta rätt?

För att få den att starta säkert utan manuell reset:
100µF från GND till RESET
och en 10K från 3.3v till RESET
1N4148 Diod (katod) från 3.3v till (anod) RESET

För att få bort den höga tonen:
47µF 3.3v till GND
Senast redigerad av robertr81 5 februari 2018, 21:23:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av Icecap »

Jag har DEFINITIVT inte skrivit 100 mikrofarad!!!
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av robertr81 »

Icecap skrev:Jag har DEFINITIVT inte skrivit 100 mikrofarad!!!
”Vill man att den ska ha en "riktig" reset-puls kan man klappa på en 100nF kondensator också men tar man en 100µF måste man se till att energin inte förstör något när man stänger ner, det kräver då en diod”

Är det rätt tänkt kopplat?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av Icecap »

Nej.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av robertr81 »

okej jag testade med bara en 10K mellan 3.3v och reset med det funkar inte. Då måste jag manuellt trycka en gång på resetknappen för att den ska dra igång.
Jag har inte riktigt förstått vart 10K ska sitta enligt dig, det står inget om VDD på någon pin. Om du menade att den skulle sitta mellan "VDD" och reset?
Vad är VDD i sammanhanget?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av lillahuset »

Här har du allt du behöver veta om hur du ska koppla in en ATSAM3X. Den VDD du saknar är VDDin. Koppla enligt dokumentationen och låt bli att spekulera.
http://ww1.microchip.com/downloads/en/A ... T03462.pdf
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av Swech »

Det verkar som att det sitter en 10nF mellan 3.3V och reset samt att resetknappen går till gnd (-)
Sätt på 10k mellan 3.3V och resetingången.
Mellan resetingång och GND (-) sätter du 0.1uF (100nF)
Skulle det mot förmodan inte räcka till så öka till 0.47uF

Tjutet kommer troligtvis från den switchade nätdelen på kortet. En 100uF mellan 3.3V och gnd(-)
skall lösa detta problem

övriga trådsvarare... vem är ni irriterade på? TS , Arduino eller vintervädret? något måste det
vara då svaren är i sig korrekta men skapar en så tråkig stämning

Swech
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av lillahuset »

Swech: Bra analys. Det är nog Arduino eftersom vintervädret är som det är i dessa gudsförgätna trakter nära polcirkeln och alltså lönlöst att hetsa upp sig över.
Sedan tycker jag att det är lite tråkigt att folk nuförtiden så ogärna läser dokumentation och istället vänder sig till mindre seriösa källor för information, tex "tutorials" på YouTube.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av Swech »

对于某些人来说容易阅读的东西很难被别人阅读

Swech
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av robertr81 »

Swech skrev:Det verkar som att det sitter en 10nF mellan 3.3V och reset samt att resetknappen går till gnd (-)
Sätt på 10k mellan 3.3V och resetingången.
Mellan resetingång och GND (-) sätter du 0.1uF (100nF)
Skulle det mot förmodan inte räcka till så öka till 0.47uF

Tjutet kommer troligtvis från den switchade nätdelen på kortet. En 100uF mellan 3.3V och gnd(-)
skall lösa detta problem

övriga trådsvarare... vem är ni irriterade på? TS , Arduino eller vintervädret? något måste det
vara då svaren är i sig korrekta men skapar en så tråkig stämning

Swech
Tack så mycke Swech!. Det var ju faktiskt exakt så jag hade det kopplat fast med en 100uf ist för 100nf.
Bytte till en 100nf och det verkar fungera fint. Men enligt andra i tråden var det fel när jag frågade om det var rätt kopplat.
Då behöver jag ingen diod då? Vart skulle den suttit.? Jag vågar knappt fråga, man blir ju rädd att reta upp folk...

Läste att någon annan skrev om nätdelen med och många verkar uppleva samma problem.
Sätter jag en 100uF mellan3.3v och gnd så slutar det mesta men håller jag arduinon närmare örat hör man fortfarande en vag ljus ton.
Vill helst inte få ut denna i högtalarana. Innan tjöt det så högt i högtalarna att jag inte kunde använda arduinon.

lillahuset:
För mig var manualen svårbegriplig att översätta till vad jag ser när jag håller arduinon i handen.
Men tack för länkningen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av lillahuset »

Swech: Jo men det verkar bli vanligare och vanligare.

robertr81: Jo det är mycket information och man får fundera lite. Ursprungligen trodde jag det var en ATmega på kortet och databladet till dem är lysande tydliga.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av Swech »

Om du sätter 100uF på resetpinnen så laddas den upp och förlänger resetsignalen.
Men när du stänger av det hela så försvinner 3.3V relativt fort men det finns spänning och energi
kvar i 100uF kondensatorn
Denna spänning -> ström kan då leta sig in via resetpinnen på processorn och förstöra den

En diod som "pekar" mot 3.3v gör att när du bryter matningen så går all spänning -> ström
ut via dioden och matar hela systemet en kort stund.
Det blir då alltså att både 3.3V och resetingånen följer varandra under avstängningen

Swech
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av robertr81 »

Tack, bra förklaring nu förstår jag! Men med 100nf blir det så lite att jag inte behöver en diod?

Ett problem uppstod. Testade koppla in 100uF mellan 3.3v och GND. Den ljusa tonen försvann tillräckligt för att inte höras i högtalarna (glad för det) men det påverkade det andra jag gjort med resistorn och 100nf slutade fungera. Nu måste jag manuellt reseta igen :lol:

edit:
100nf verkade inte fungera ändå. testat en 0.22uf ellyt fungerade inte heller.
Hur högt vågar man gå utan diod? har inga 0.47 hemma.

Testat:
0.22uF
4.7uF
10uF

33uF är det som fungerar tidigast med att inte behöva starta om manuellt. Behöver jag en diod då?
Skriv svar