Tjutande arduino due

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av robertr81 »

Verkar detta ok? Eftersom lägsta kondensator jag kan använda är 33uF eller 47uF så får jag väl ha en diod då.

100uF från GND till 3.3V (tar bort störning)
47uF från GND till RESET
Diod (katod) från 3.3V till RESET (Anod)
10K från 3.3V till RESET
DC05585E-6428-4764-ADA0-7704054F0FE6.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av E Kafeman »

Eftersom jag emellanåt designar elektronik för akustiska prylar med höga krav på SNR så använder jag en billig spik-mikrofon för koll av PCB i den slutliga produkten.
I princip allt på ett PCB kan fås att avge ljud även om det oftast kräver mätning för att detekteras.
Det mesta har karaktäristiska ljud men det är oftast transformatorer, spolar, keramiska IC-kretsar och keramiska kondensatorer som kan skapa så höga ljudnivåer att de är hörbara.
Just dessa typer av komponenter utsätts dessutom ofta för strömförändringar inom hörbar frekvens även om funktionen inte direkt har med ljud att göra.
Bland de komponenter som är svåra att lokalisera med enbart öron som hjälp är keramiska kondensatorer. Ljudfrekvensen är ofta 2-10 kHz vilket är svårt att höra riktning på.
Att mekaniskt peta på komponenterna, som du redan gjort, är en metod att lokalisera störkällan.
Ibland kan det vara svårt att peta sej fram till källan, i synnerhet om det är flera kondensatorer som är problem.
Petning dämpar då bara ljudet från en av kondensatorerna och det kan hörmässigt både bli en förbättring eller försämring. Av den anledningen skaffade jag en spik-mikrofon, en mikrofon som istället för membran har ett litet stift som man kan peta med direkt på PCB och komponenter. Fungerar oerhört bra, och det är lätt att identifiera problem.

Skulle inte förvåna om det är just de kondensatorerna du visar på bild som är problemet.
Det hjälper ibland med omlödning då kondensatorn kan vara inlödd med mekaniska spänningar som överför vibrationer till PCB. Enbart kondensatorn är lite liten för att bli effektiv högtalare men med PCB'ts hjälp blir det ett bra membran.
För att dämpa ljudet kan man resa kondenstorn på ena sidan och förbinda andra sidan till PCB med flexibel ledning. Nackdelen är att ledningsbiten drastiskt kan försämra avkoppling av RF-signaler, men det duger som snabb felsökning.
Det finns från bl.a. Murata särskilda keramiska kondensatorer som ska vara tystare. De har en inbyggd ljud-absorberande zon.
Här lite intressant info om ljudegenskaperna i deras olika komponenter och vad man kan göra åt det.
Två kondensatorer ur samma batch kan skilja sej rätt mycket åt, hur ljudliga de är, så ibland kan byte till likadan komponent avhjälpa problemet tillräckligt. Alternativt, vad gäller keramiska kondensatorer finns de ofta med olika dielektra för samma kapacitans, så byte till annan typ kan också avhjälpa problemet.

Bosse bildoktorn demonstrerade flera gånger att ett stetoskop kan vara bra verktyg för en bilmekaniker, men det är lika stort behov om man vill ha koll på sin ljud-elektronik.
Problemet fanns inte förr, när all elektronik var analog. Digital signalbehandling, switchade spänningsomvandlare och speciellt Bluetooth-chip är enligt min erfarenhet stora bovar. Inte sällan monteras BT-chip nära mikrofoner, typ headset, bägge direktmonterade på samma PCB, så det blir nästan som att ha spikmikrofon på kretskortet.
När man sedan hör kuliga toner svagt i bakgrunden i headsetet så är det RF-killarna som får skulden för dålig radio-design då man felaktigt antar att radio-signaler demodulerar in sej på LF bakvägen.
Har stött på designers som försökt avkoppla sej fördärvade, skärma och filtrerat RF och slitit sitt hår i försöken att förstå hur RF kan komma in i ljudkedjan.
Störljudet följer ofta just radions totala strömförbrukning så det är lätt att tro att det skulle vara RF i sej som är problemet. Ett BT chip har ofta variationer i sin strömförbrukning pga av den digitala signalbehandlingen och indirekt även Tx som "pulserar" ut paket på ständigt skiftande frekvenser, som indirekt ligger inom hörbara området.

Jag köpte en kontaktmikrofon (Ebay), inget avancerat alls, det går lika bra att limma dit ett häftstift på en minihögtalare. Koppla högtalaren till ingången på en förstärkare. Det är sedan lätt att proba var högsta ljudet kommer ifrån. En pickup från grammofon skull nog också duga. Av snarlik anledning har jag ett gammalt bandspelar-huvud modifierat för att proba strömmar.
När man träffar rätt komponent med spiken så stiger ljudet mycket kraftigt, så det är sällan något att ta fel på, men det kan vara mer än en komponent som måste åtgärdas. Är det kondensatorer, börja verifiera problemet med att resa ena sidan av kondensatorn på högkant och förbind den sidan istället med en tunn koppartråd. Använd t.ex. enskild tråd från en headset-kabel. för förbindelsen. Ljudet ska då minska betydligt eftersom kondensatorn får svårare att använda PCB som membran.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av Swech »

inkopplingen är korrekt

Swech
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av robertr81 »

Jag testade med ett stetoskop men tyckte jag hörde signalen lika högt var jag än lyssnade.
Men spik-mikrofon hade kanske hjälpt mig bättre. Kondensatorn tog bort ljudet så jag är för tillfället nöjd, men tack för intressant läsning!

Sort tack för hjälpen, alla!
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av E Kafeman »

PCB't agerar membran så där sprids ljudet lätt. Man måste få direkt-kontakt med komponenterna för att kunna hitta enskild ljudkälla och det hörs mycket tydligt när man hittar källan.
För den som inte testat rekommenderar jag verkligen att knåpa ihop en enkel spik-mikrofon och lyssna på de olika akustiska ljuden man kan hitta i mycket av den digitala elektroniken, i synnerhet i keramiska avkopplingskondensatorer.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av robertr81 »

Aka absolut testa. En sådan här ser ju enkel ut
https://moodysounds.com/produkt/contact-microphone/
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av E Kafeman »

Den saknar dock spik. Behövs om man ska peka ut enskilda små-komponenter. Häftstift limmad på hörlurs-högtalare eller liknade fungerar bra med tillräcklig förstärkning. Man vill inte att högtalaren ska vara för bred då det skymmer vart man pekar och en högtalare tål oftast att man ibland mekaniskt råkar bottna den.
Möjligen kan man limma ett stift på piezo-mikrofonen men frekvensgången är ofta väldigt smal på den typen av mikrofon.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av robertr81 »

Vad hette den du köpte på ebay?
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Tjutande arduino due

Inlägg av E Kafeman »

Den köptes för länge sedan och ser ut som denna ungefär.
Betalade typ 40 kr om jag minns rätt, så den var inte lika dyr som i länken.
Skriv svar