Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand"

Inlägg av Oskar »

Köpte denna på chans på en loppis för ett antal år sedan, 40 kr minns jag att jag betalade. Väl hemma konstaterade jag snabbt att bara LF delen fungerade, radion är stendöv - tar inte emot något alls.
20180201_205043.jpg
Skicket utvändigt är ganska bra, förutom en avbruten del av skalan i övre vänstra hörnet.
20180201_205054.jpg
Insidan
20180201_205156.jpg
Servicevänligt då man kan avlägsna chassit efter att ha lossat fyra skruvar som håller fast det i träramen.
20180201_205232.jpg
Har börjat kolla lite och hittat schema som jag tror stämmer på radiomuseum.org, tyvärr är det en dålig inscanning som syns dåligt. Jag kämpar med att tyda beteckningar och spänningar. Någon som har ett bättre läsbart schema?
schema_samarkand.png
Vidare till reparationerna då. Det verkar som om lokaloscillatorn för AM inte svänger. Jag tror det är "TR1", AF116? TR1 är också den som avviker från sina kollegor på samma kort, den har bara 0,6V på emittern - övriga mellan 4 och 5V vilket stämmer mot schemats angivna värden .. tror jag, det syns ju dåligt på schemat.
Har kollat så att lokaloscillatorn för FM delen svänger, finns signal på vridkondingen "C41".

Jag skulle vilja prova byta "TR1", men måste kolla på vad jag skulle kunna ersätta den med.
Intressant nog så skall ju dessa AF11x transistorer vara väldigt utsatta för "whiskers". Skulle kunna vara någon elakt liten tenntråd som tagit död på transistorn alltså :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ni är riktiga hjältar som ömmer er över gamla apparater och försöker få dem i stridbart skicka. Trasiga hörnet kanske du kan laga med en bit plexiglas.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

AF200 ersätter bl.a. AF116 enligt min lista.
Den typen brukar sitta i hållare så det är enkelt att prova med en annan.
images.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SM7CZR 1 februari 2018, 23:13:51, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jag har nog ett passande schema,men då får vi nog först ta reda på vilken variant det är.Det finns ett 10-tal Samarkand att välja på....
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Bjaellerud »

Du skriver att ingen mottagning , men att LF fungerar.
Vi förutsätter då att varken Am eller FM delen fungerar.
Vad är då gemensamt för både AM och FM, jo mellanfrekvensen med de tre transistorerna överst på schemat.
En är som du skrivet en oscillator för melon våg, dvs AM, en självsvängande blandare.
Ofta är basförspänningen på apparater den här tiden matade från en egen stab, ofta med en selendiod som zener, eller liknade. Ser dock ingen sådan på schemat, men det är lite otydligt. Men jag kan se att alla BAS matas från en gemensam spänning.
Ett steg är därmed tt mäta upp basspänningarna på alla trans.
En trasig transistor kan lasta ner basförspänningen så att alla får fel.
Men jag tor knappast vi skall leta efter någon felaktig transistor.

Roy
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Precis de personer jag hade hoppats har svarat i tråden :)

Om vi börjar med att försöka identifiera radion.

Radiomuseum.org listar ett antal Monark Samarkand. Alla har ett tresiffrigt modellnummer. Jag hittar inget sådant på min. 2-19279 står stansat på chassit och samma nummer återfinns på radions undersida. Detta är vad jag skulle säga är radions modellnummer eller identitet, men jag hittar inget som matchar på radiomuseum.org. Det kan tänkas att de tre sista siffrorna är modellnumret, men i så fall är det en modell som inte finns upplagd på radiomuseum.org.

En annan sak som kan underlätta för identifiering. På schemat jag laddade ner, som var för Monark Samarkand 232 så heter MF kortet 5090/15 , men i min radio sitter ett kort som heter 5090/17 och jag kan se att banorna på mönsterkortet skiljer en del.
kortöversikt_samarkand_232.png
Numret på chassit.
20180202_115914.jpg
SM7CZR:
Tack! Jag har dåligt med gamla trissor, men det är ju bra att veta vad man skall söka efter för alternativ. Det är tyvärr inte hållare till dessa trissor, men med lödfläta och lite tålamod går det säkert bra att byta. Det är svårt att se vad som är emitter, bas osv. Hade varit lättare med ett bättre läsbart schema och en kortöversikt (layout) som matchar 100%.

Bjaellerud:
Stort tack för dina tips. Jag är ovan med felsökning på gamla transistorapparater. Rörapparater känner jag mig mera hemma på :)
Visst är det så att det vore rimligt om felet låg i MF delen med tanke på att varken AM eller FM fungerar. Men som sagt så verkar inte lokaloscillatorn för AM svänga heller ..

Soundbrigade:
Tack för hejaropet, uppskattar själv felsökningstrådarna mycket så jag vill gärna ge bidrag själv!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Bjaellerud »

Men är den död på både FM och AM, så kan felet knappat ara både ett fel som orsakar död FM och AM, samt fel i AM oscillatorn.
Ett fel räcker.....
Vad jag menar vore det fel på AM oscillatorn så borde väl FM funka...
Sällsynt med två fel.
I detta fal mer troligt ett gemensamt fel för både AM och FM.

Man kunde skicka in 455 kHz för att se om FM funkar, eller 10,7 MHz för att se om FM MF:en funkar.
Men då måste man ju ha en signalgenerator. Men även en "antenn" ansluten till MF-stegen kan ge brus eller kortvågstationer, antenn en trådbit provisoriskt ansluten i MF.

Men vid FM borde mellanfrekvensen brusa kraftigt som FM gör, även om inte VHF delens HF steg oscillator och blandare inte funkar.
Brusar inte ens FM, så är ju felet sent i mellanfrekvensen, eller som jag var inne på förut, en gemensam basförspänningstab.

Glappkontakt eller kontakt, i bandomkopplaren är annars en stor bov i detta drama, den har många kontakter och kan i vissa fall vara totalt oxiderad.


Roy
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Men Roy, vad jag kan se så går TR1 som MF-förstärkare i FM-läge, eller hur?
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Troligen har du en 242.Bifogar schema och printplattor.

Visst kan det finnas ett fel i MF.en som orsakar tystnad på både AM och FM.Tr1 är ju både första MF på FM och sjlälvsvängande blandare på AM.Lägger den av så blir det tyst på båda.
Men även omkopplarna bör få sig en dusch av spray.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Har en fin signalgenerator!

Gjorde så att jag lödde in en kabel på respektive transistors bas. Sedan kopplade jag svagt in en 50% modulerad 455kHz signal från generatorn genom att kroka en klämma runt isoleringen på kabeln.

"TR3"s bas är den enda som ger hörbar ton, ingenting på "TR2". Visst är "TR1" lokaloscillator/blandare för AM?
"TR2" avviker då den bara har ett par hundra mV på basen. "TR1" och "TR3" har ungefär 4,5V på basen.
Lite märkligt är också att "TR2" bas mäter 25ohm ner till chassit .. hm, kan det vara frågan om whiskers då? Om jag hade haft bättre koll på komponenterna skulle jag vilja prova löda bort så att basen hänger fritt ... eller kanske enklast bara ta lös transistorn.

Jag avvaktar och se rom Rolf har ett bättre schema :)

EDIT:
Ah, se där kom det ett svar!
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av YD1150 »

Ladda upp en passande elyt, koppla ihop E-B-C och ladda ur kondensatorn mellan plåthöljet och E-B-C pinnarna :wink:
Sker på egen risk! 25 ohm låter lågt, "bankat" på transistorn med en mejsel?

Annars är det säkraste att byta den till något bättre, AF12x-serien ska vara bättre.
Har en del Germanium-PNP liggande i lådorna.

Renoveringsobjekt är alltid intressanta att titta på. :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Rolf, den där layouten stämmer perfekt med MF kortet som sitter i min radio, tack så mycket! Schemat verkar stämma också, den där extra trissan "2SA52" var inte med på schemat jag hittat, som var för Monark Samarkand 232.

Framförallt så är ditt schema av jättebra kvalitet jämfört med det radiomuseum.org har. Har du trimningsanvisningarna också?
Fast det kan vi i och för sig ta när jag fått något slags liv i radion.

Lite spänningar på trissorna:
TR1:
E=5.67V
B=5,40V
K=31mV

TR2:
E=0,54V
B=150mV
K=0,54V

TR3:
E=5,33V
B=5,50V
K=1,22V

Vid spänningsmätning knastrar det när man lägger an proben mot TR3s bas, det gör det ej på övriga. TR2 sticker ut som den i gänget som helt knasiga mätvärden jämfört med schemat.
Nu när det börjar luta åt att jag har fel på transistorn TR2 kan nån tänkas avvara säg 5st AF200? Jag vill gärna ha ett par extra om jag stöter på fler som skall bytas. Jag ser att de finns att köpa på Ebay, men 40kr/st .. :(
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Jag kollade mitt "lager" men tyvärr fanns inget som passade.
AF200 verkar inte så lätt att få tag på men BHIAB har både AF181
och AF185 för 22:50 st. (plus frakt).
Dom har jag handlat av och är bra.
https://www.bhiab.se/perl/index.cgi
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Tack!
Skall sätta mig och jämföra lite data. Är de angivna som likvärdiga med AF116 enligt någon lista du har?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Har en ersättningstabell som täcker rätt mycket. AF200 ersätter AF116 plus dessa (181 och 185) så det bör funka.
Fixar benkopplingen också om du behöver. :)

Fint schema från Rolf! :tumupp:
Skriv svar