Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Visst kan det finnas andra fel än TR1.
Men vilka spänningar finns på den i AM-läge?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Spänningar på TR1:

FM AM
E=5,62V 6,54V
B=5,34V 6,25V
K=29mV 37mV

Vettigt förutom kollektorn då, jag har för mig att jag kollat tidigare men inte reagerat på just det innan.

Ser vid vidare kontroller att kollektorn på "TR1" har en ganska lågohmig förbindelse med jord, 40Ohm. Ser inte riktigt på schemat hur det skulle kunna gå till. Det skulle kunna vara därför spänningarna inte stämmer mot schemat för kollektorn. Kanske är whiskers som spökar även här. Varför fungerar i så fall trissan som MF förstärkare, men inte som oscillator?
Är väl läge att prova byta den och se vad som händer.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Ja, det bör väl vara c:a 400mV på kollektorn. Whiskers? :humm: Ja, varför inte? Oscillatorer kan ha pretentioner. :D
Byt trissan när leveransen kommer så får vi spekulera mera om det inte skulle funka.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Ja det här har jag ju inte berättat för er kära EF vänner, det var ju lite pinsamt.

Har inte flyttat mitt elektroniklabb helt än. I mitt gamla hobbyrum i huset i Gargnäs fanns en låda jag inte rört på säkert fem år och när detta reparationsprojekt startade dök en tanke upp i bakhuvudet. "Jag måste kolla i den där lådan, kan finnas några gamla transistorer där". Kunde kolla nu i måndags och det fanns inte bara n å g o n, utan en hel hop med gamla trissor, bland annat en till AF116. Ser ut som en NOS, men som någon gång varit tillfälligt inlödd för test.
En riktig godislåda!
20180208_130925.jpg
Fick det på bilden till skänks av barnen till en bortgången före detta Radio/TV reparatör.

Så jag har faktiskt en trissa (har precis kollat att denna AF116 är utan lågohmiga fuffens mot höljet) som jag kan löda in och testa. Jag skall spara det till i afton när barnen somnat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

:tumupp: :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Magnus_K »

Väldigt roligt att följa det här äventyret. Lite som en Indiana Jones-film; antika prylar, gömda skatter och klurigheter :wink:

Lycka till Oskar. Följer varenda tråd du skapar.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Rolf Zetterberg »

TR4 är en extra "AGC förstärkare" på så sätt att emittern "ligger fast" och kollektorn varierar beroende på hur stark DC-signalen från detektorn är .Ju mer ström i dioden,desto större dämpning.
Den vanliga AGC:n tar samma DC från detektorn och går in på TR2:s bas.
Dessutom finns en dämpdiod (ovanför TR2)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Tack så mycket Rolf!

Jag är ringrostig på trimning så det blir en bra övning senare.

Vart är lämpligast att koppla in sig med signalgeneratorn för de respektive punkterna? Enbart 12-15 har en specifik instruktion gällande det. Ger det någon fördel att för exempel MF, 1 - 5 koppla sig direkt in på MF förstärkaren utan att gå via antennkretsarna?

Magnus_K:
Vilken rolig beskrivning av tråden. Glad att du och andra följer och tycker det är kul!
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Har nu lött in en "ny" AF116 på pos "TR1".
Oj! Vilket liv det blev i radion helt plötsligt! Hade inte rört några inställningar sedan sist jag provade radion, jag tryckte ner FM knappen och dammet yrde från högtalarkonen - denna gång var det Accept, med den arga lilla tysken. Är en helt annan känslighet nu, och ja det är klart, trissan "TR1" fungerade nog inget vidare. Att något alls hördes var ju underligt, läs vidare.

Spänningarna nu på "TR1":

FM AM
E=5,66V 6,56V
B=5,38V 6,30V
K=0,455V 1.082V

Denna trissa hade 40Ω mellan kollektor och hölje, samt 80Ω mellan kollektor och bas! Basen hade då också 40Ω ut till kåpan.
Blir ett eget projekt att såga upp de här fallerade trissorna och se om det finns bevis på whiskers :)
Om det är så att whiskers ligger bakom, då kan man ju tycka att det är dumt att byta till exakt samma transistorer. Tja, vi får väl se, jag vill undersöka mera.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Gratulerar! :bravo:
Jag kände på mej att det skulle bli ett helt annat "skjut" i radion med ny trissa. :mrgreen:
Tänker du ändå trimma den? Jag skulle inte vrida på några järnkärnor i onödan om det vore min radio.
Alltför många gamla trimkärnor har spruckit när jag försökt vrida på dem efter att de suttit på samma ställen i 20-30 år.
Men du bestämmer själv, det är ju din radio...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Tack!

Har inte bestämt mig än, jag vill prova ut prestandan på AM först. I mitt "andra HQ" har jag en AMT3000 som står och sänder på mellanvåg kopplat till en dator. Tänker skruva ihop radion nu och ta med den, vi åker dit imorgon hela familjen. Om min lilla AM sändare hörs lika bra som stationerna på FM då låter jag nog bli trimningen.
Många av kärnorna är låsta med vax och det är en riskabel process som du säger.

EDIT:
Bjuder på en video
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Tack för åkturen på snön också! :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av anders_bzn »

Lite feelgood på en fredagskväll när jag inte orkar ta i mina egna projekt!
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

SM7CZR:
Haha, ingen orsak :) Finns en del knasigheter på kanalen..

anders_bzn:
Glad att kunna bjuda på det. Finns många projekt som ibland måste få mogna och vänta på att man själv får ivern att ta hand om dem.

Jag har testat AM lite mera nu när jag har tillgång till en källa med bra signalstyrka och ljudkvalitet. Det låter faktiskt jättebra och nu känns det klokast att låta bli trimningen.
En liten minidetalj återstår och det är att fixa fast bärhandtaget. Ena "knoppen" som sitter på sidan av radion har lossnat. Knoppen satt kvar i handtaget.
20180209_221943.jpg
Det skall nog vara något på insidan som håller fast, typ en mutter. Skall öppna radion senare och kolla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Ett avslut är ju alltid trevligt. Var det inte någon i tråden som förutspådde att monteringsdetaljerna till handtagsknoppen skulle sitta på högtalarmagneten? Jodå, mycket riktigt!
20180217_101019.jpg
Handtaget på plats och då får jag väl anse detta avslutat.
20180217_101809.jpg
Tack till alla som bidragit till tråden med glada tillrop, felsökningstipps och speciellt Rolf Zetterberg som kom till undsättning med sitt fina schema!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar