Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Bjaellerud »

SM7CZR, jo visst är även tr1 aktiv vid FM och en mellanfrekvensförstärkare.
Men även de sista MF-stegen bör brusa , ge ett FM-brus även om tidiga steg i FM delens MF steg är trasiga.
Den låga bas spänningen på Tr2 är dock misstänkt.... med så låg bas blir det ingen ström genom transistorn....

I detta fall finns dock ett "MEN" , förstärkningen i mellanfrekvensen vi FM mottagning är i denna mottagare är låg, därför blir det förmodligen inget påtagligt FM-brus. dvs det är en enkel FM-mottagare med dålig AM-undetryckning.

På sista schemat syns att det är inte som jag antydde i början en selenstab för alla basspänningar. Varje transistor har sin egen spänningsdelare. Dessa selenstabbar kunde gå sönder. Ofta felet i äldre bilradio från Blau-Punkt och lite dyrare transistorradio från Tyska SCHAUB LORENTZ.

Roy
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Dessa selenstabbar kunde gå sönder. Ofta felet i äldre bilradio från Blau-Punkt och lite dyrare transistorradio från Tyska SCHAUB LORENTZ.
Roy
Jag vet. En sådan stabilisator var det första jag letade efter på det första schemat. Ett rätt vanligt fel när de blev till åren. :)
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Janson1 »

Oskar: har du ohm mätt så det inte är kortis mellan emitter och kollektor på T2?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Janson1:
Nej det har jag inte kollat. Det är väl inte otroligt att det är så, eftersom spänningen är lika på båda emitter och kollektor.

Hmm, jag har jämfört lite data på AF116 och ersättarna som föreslagits enligt tabellen som SM7CZR har. De är inte direkt lika :humm:
Hittade "alltransistors.com och deras ersätt genom parametersök. Resultatet av en sökning på AF116s data:
https://alltransistors.com/crsearch.php ... 0&caps=TO7

Vet inte om jag skall bekymra mig så mycket om detta?
Men AF124, som också finns på BHIAB verkar ju uppenbarligen vara en bättre ersättare med tanke på att data är väldig lika AF116. Nackdelen är priset, AF185 ex är billigare.

EDIT:
Nämen vänta nu, AF127 har ju också samma data, men är mycket billigare på BHIAB. Vad säger din tabell om denna SM7CZR?
mange74
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av mange74 »

Spännande reparation!

Jag har en avlödd AF116 som verkar fungera enligt min halvledarprovare...

Dessutom hittade jag en oanvänd AF117 som vid en första anblick verkar snarlik AF116.

Du kan få dom om du pm:ar din adress.

Jag är inte så aktiv själv på forumet men såna här trådar är ju bara bäst!
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Oskar skrev:Men AF124, som också finns på BHIAB verkar ju uppenbarligen vara en bättre ersättare med tanke på att data är väldig lika AF116. Nackdelen är priset, AF185 ex är billigare.
EDIT:
Nämen vänta nu, AF127 har ju också samma data, men är mycket billigare på BHIAB. Vad säger din tabell om denna SM7CZR?
Om AF124 står det bara att AF200 ersätter. Du kan troligen ta vilken som helst, låt priset avgöra. Men AF 185 var väl inte dyr?
Det är ju inte höga frekvenser det handlar om heller. Eller tänker du byta i FM-delen också?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Jo det är sant. Skillnaden var inte så stor. Det blev AF127 ändå, har precis beställt från BHIAB. Jag har läst på lite och AF12x var tänkta motsvarigheter i annan kapsel till transistorerna i AF11x serien. Alltså AF127 skulle motsvara AF117. Man lade på en "10:a" för att indikera den annorlunda kapseln. AF11x och AF12x var allihopa baserade på samma transistor, bara uppmätta och sorterade till olika uppgifter - eller i vissa fall kanske inte ens uppmätta, utan bara marknadsförda och sålda med olika nummer till olika specifika uppgifter i ex en radio.

Nej, jag tänker inte byta alla transistorer, exempelvis nån i FM delen, jag nöjer mig med att byta de som inte fungerar. Om det då betyder att radion fallerar pga "whiskers" i ytterligare någon transistor om tio år, ja då får det bli så, då har jag mera pyssel :)
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Här är en länk till en stor samling transistortyper/pinouts:
Där finns även dina aktuella trissor med.
http://how-to.wikia.com/wiki/File:Stand ... inouts.gif
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Visst var det transistorn TR2 som var trasig!
Bevis på att trissan TR2 är ordentligt kass:
20180207_211117.jpg
20180207_211156.jpg
Är sugen på att såga upp den med dremel för att se om jag kan se några tecken på "whiskers".

En "mange74", som återfinns några inlägg upp erbjöd mig en begagnad AF116 och en NOS AF117. Ersättarna från BHIAB har ännu inte anlänt, så jag beslöt mig för att prova AF116 trissan jag fick av EF kollegan.
Lite pilligt var det att få trissan på plats och pricka in alla fyra benen (ett av benen är anslutning till höljet) då trissan är placerad mitt imellan MF transformatorburkarna, T2 och T3. Genom att prova ut bockningen på benen på baksidan kretskortet först och genom att hålla trissan i käftarna på en lång och spetsig plattång lyckades jag pilla dit den.

Blev direkt belönad med brus som kännetecknade en radiodel som försökte ta emot signaler. Rattade in min FM sändare och fick njuta några sköna Judas Priest toner från slutet av 70-talet :)

Mätte spänningarna på trissan:
K=2,8V
B=5,28V
E=5,56V

I schemat är det angivet:
K=3,2V
B=5V
E=6,2V

Det ligger nära nog för att jag känner mig lugn, om ingen annan tycker annat?
I detta läge verkar FM fungera bra i alla fall. Har inte testat AM än, fick plötsligt slut på lab-tid.

Vill fortfarande göra en full trimning av radion. Rolf, hade du trimningsdata för denna modell?

Ett mycket varmt tack till mange74 för trissorna :) :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Oskar 8 februari 2018, 13:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Janson1 »

Jag litar inte på att fabrikantens mätning stämmer, då tror jag mycket mer på din mätning av T2.
Gott jobbat!
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Det var roligt att du fick fart på radion.
Spänningsvärdena duger bra, tycker jag. Du mätte i FM-läge?
Det syns tydligt att det är "whiskers" som är boven i trissan.
Snällt av mange74 att skicka de han hade. :tumupp:
mange74
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av mange74 »

Roligt att du fick igång den!

Och Judas Priest också! Det måste ju nästan ha varit en religiös upplevelse!

/Magnus
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Ja det var kul att den gick att få liv i igen!

Mange74:
Japp, det var snudd på religiöst :)

SM7CZR:
Jo, jag mätte i FM läge.

Jag har ett problem kvar att lösa, nu när jag hunnit testa lite mera ser jag att AM är fortfarande dött. Ser ut som att lokaloscillatorn inte svänger, något jag märkte redan från början när jag påbörjade test och reparation av radion. Ser ingen aktivitet alls från AM lokaloscillatorn på vridkondingen, det borde vara den sektion med mindre kapacitans som är till lokaloscillatorn (men har kollat på båda).

Lite övriga frågor. Vad har transistorn TR4 för uppgift? Något med AGC? Vad är det man kan justera med "R16"?

EDIT:
Kollade trimningsanvisningarna för "Samarkand 232" som jag hämtat hem tidigare och som är snarlik min modell. Där anges "R16" justera "MF känslighet" och verkar skall justeras sist när alla andra trimpunkter för AM är gjorda.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av SM7CZR »

Jag tror också att TR4 har med AGC-reglering att göra. Den verkar samarbeta med AM-detektorn 1N60.

OK med AM-oscillatorn. Då får vi hoppas att Postnord levererar dina AF127 snart.
Kanske blir det bättre "sprutt" på MF-förstärkaren (på FM) också då. :wink:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av gammal transistorradio - "Monark Samarkand

Inlägg av Oskar »

Men om det är trissan "TR1" som är boven, då måste den i så fall ha fallerat på något sätt som gör att den inte fungerar som lokaloscillator för AM, men OK som första MF vid FM?
Får inte ihop det riktigt. Jag har slut på kontaktspray och har inte kunnat ge switcharna en ordentlig omgång, men jag tycker inte att det skulle vara problemet heller. Har motionerat dem m y c k e t, samt att jag tycker att man skulle kunna se nån oscillatorsignal "gunga" till ibland på vridkondingen med scopet när jag motionerar switcharna, men det är stendött.

Jag tänkte prova injicera signal på LC kretsen till oscillatorn och försöka se om den beter sig som tänkt, så det inte är kortslutning i någon av vridkdondingens plattor ex.
Annars är kanske "C9" kanske misstänkt. Eller att det är avbrott i oscillatorspolen, det hoppas jag verkligen inte.
Skriv svar