GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Inlägg av netrunner »

Jag funderar på att sätta in en tracker (kanske också larm) till bilen. Syftet är huvudsakligen för att det är kul och dels för att det är lättare att hitta bilen på IKEA:s parkering bland 5000 andra bilar en löningshelg.

Priset får vara max 500kr + SIM-kort. Inget extra abonnemang utöver detta, alltså inget "bara 1kr nu och första månaden gratis! Sen 599kr/månaden i 36månader".

Några av dessa ska tydligen kunna stänga av oljepumpen i motorn? Varför inte bränslepumpen? Olja kan väl vara bra att ha? :humm: Kan det vara ett översättningsfel?
http://gpsrf.ru/download/usermanual_tk103b_eng.pdf


Funderar lite på någon av dessa tre:
https://www.ebay.com/itm/281393187979
Bild
https://www.ebay.com/itm/272555372471
Bild
https://www.ebay.com/itm/332442853045
Bild

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Inlägg av Icecap »

Det är sällant att det går att stänga av oljepumpen, i min bil är den fysisk kopplat till vevaxeln.

Men ganska säkert kan den stänga av bränslepumpen vilket ju är vettigare.

Men kom ihåg att ett kontantkort ska användas lite då och då samt laddas ibland.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Inlägg av larky »

Jag har haft liknande planer, men inte kommit ens till att att beställa.
GT06N,och ST901 är två modeller av GPS jag tycker verkar intressanta.

Ett problem jag är lite rädd för är huruvida dessa trackers förväntar sig GSM för att fungera, inte 3G eller 4G, vilka kontaktkort son funkar och sånt.

https://www.traccar.org/ hade jag tänkt som mjukvara då den inbygda kan vara lite si och så.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Inlägg av breflabb »

Varför krångla till det? varför inte ta bara en enkel GPS puck o gömma den i bilen
sen kan man följa bilen på en karta om den blir stulen :humm:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Inlägg av lillahuset »

Vad har du på IKEA att göra en lönehelg? Om man absolut måste till IKEA åker man dit helgen före lönehelg.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Inlägg av netrunner »

lillahuset: Jag har en fru som är en outtömlig källa till smarta idéer, som tex IKEA på lönehelg. :wink:

larky: GT06N kräver att du köper en licens ... som iofs inte är jättedyr, en engångssumma på 50USD.
ST901 verkar gå mot någon form av linux server, dock är den mindre avancerad, "anslutning för öppnad dörr" skulle vara bra.

Hur länge kommer GSM att finnas? Någon kommentar sa att man måste använda Telias kontantkort.

breflabb: Det vore ju najs att veta att den blev stulen också. Eller får inbrott. Dvs, bildörren öppnad utan att det är du. Samt att den kan gå på bilbatterier så att man inte behöver ladda den varje vecka.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Inlägg av lillahuset »

Aaaah, jag förstår...
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Inlägg av Nerre »

För att hitta bilen på parkering så kör jag en app som heter ParKing (eller ParkKing). Den körs alltså på mobilen och registrerar en parkering när mobilen tappar kontakt med bilens blåtand. Fungerar såklart bara bra om bilen har blåtand, och finns nog bara för Android.

Dessutom har den stöd för att man dessutom tar ett foto på var man parkerat eller markerar manuellt på kartan om GPSen hade dålig täckning. Det går att ställa in så att den ber om bekräftelse om GPS-noggrannheten var för dålig (jag har ställt på 30 meter), annars sparar den bara positionen för parkeringen utan att säga nåt.

Man kan också lägga in en påminnelse för när parkeringstiden går ut (om det är avgift eller tidsbegränsat), men det måste man ju göra manuellt då.

Den erbjuder sen då ett navigeringsläge för att hitta tillbaka till bilen.


Men det är klart att den löser inte problemet med om bilen blir stulen:)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17154
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Inlägg av AndLi »

Vill du ha bra täckning kan ju hylteSim vara något att kolla, den roamar på alla svenska operatörers nät...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16776
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Inlägg av grym »

funderar på någon med, helst enkelt och utan behov av andras iblandning, läs någon server , vill bara kunna få position om jag vill

förslag?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6120
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: GPS-tracker från Kina. Vilken tror ni fungerar bästa?

Inlägg av Biker »

netrunner skrev:
Hur länge kommer GSM att finnas?

Man skall nog börja och leta efter alternativ nu , det kommer funka en bit efter 2020 kanske max 2025 tydligen.
Det är nog inte helt spikat för det finns så mycket bilar/lastbilar med GSM fast för telemetri så att säga
Skriv svar